speakerwall

نقش سلیقه شنیداری در انتخاب سیستم صوتی

امتیاز (5 / 1)
نقش سلیقه شنیداری در انتخاب سیستم صوتی

“مهمترین بخش یک سیستم صوتی شما هستید”(فرانک مکینتاش)بنیانگذار شرکت مکینتاش

شاید جالب باشد بدانید که قطعات سیستم ها ی صوتی بر اساس تفاوت ها و ذائقه ها و سلیقه های شنیداری طراحی و ساخته میشوند

یعنی محصولات خاص برای مقاصد خاص

بطوریکه یک شرکت با توجه بازار هدف مشخص شده خودش چندین نوع سلیقه را پوشش میدهد و برای آن ها و متناسب با آن ها محصولات تولید میکند به همین دلیل خیلی از شرکت ها محصولات SPL ندارند و یا برخی از شرکتها محصولات HIGH END تولید نمیکنند.

به عبارتی دیگر  اگر یک شرکت چند مدل کامپوننت تولید میکند فرق بین آنها لزوما قدرت نیست و این محصولات بصورت پله ای قرار ندارند. وکامپوننت رده بالای شرکت چندین برابر رده پایین نیست

مثلا کامپوننت 3 ملیون تومانی آنها دو برابر مشخصات کامپوننت 1 ملیون تومانی را ندارد و بلکه شاید از لحاظ قدرت کمتر هم باشد.

پس کامپوننت های مختلف برای مقاصد مختلف ساخته می شوند

اگر قبلا برایتان پیش امده باشد که سیستم گرانی نصب کرده ایداما متاسفانه باب میلیتان نبوده شاید دلیلش این بوده که قبل از بودجه باید به ذایقه شنیداریتان توجه میکردید

اجازه بدید با مثالی بیشر توضیح بدهیم :بیاید سیستم صوتی را با لبلس قیاص کنیم ، همانطور که لباسهای مختلف برای شرایط و مناسبتهای مختلف وجود دارد مثل لباس ورزشی ولباس رسمی که هر کدام جایگاه استفاده خاص خود را دارند وربطی به گرانی وخوب وبد بودن انها ندارد وشما نمیتوانید از لباس رسمی برای ورزش استفاده کنید به صرف بهتر بودن ویا گرانتر بود،ودر واقع لباس ها بر اساس نیاز ما انتخاب می شوند.

پسسیستم صوتی هم براساس نیاز ما باید انتخاب وستاپ شود

درمقوله  سیستم صوتی نیاز و مورد مصرف را سلیقه شنیداری ما تعیین میکند.

یعنی اگر شما موزیک های سنتی و کلاسیک گوش میکنید باید از سری محصولاتی که برای این منظور ساخته و طراحی شده است استفاده کنید و یا همینطور اگر موزیک های تند و پاپ و …

لازمه این امر و انتخاب صحیح برای فروشنده :شناخت ماهیت و ساختار و قابلیتهای محصولات هست و برای خریدار: اطلاع از سلیقه شنیداری خود و به اطلاع رساندن آن به فروشنده است که در نهایت منجر به ستاپ و نصب سیستم صوتی مطلوب میباشد.

باید پذیرفت گران بودن محصول و انتخاب محصولات گران قیمت نمیتواند به تنهایی تضمینی برای سیستمی باشد که موافق میل ما باشد.

مثلا شما نمیتوانید با کامپوننت های PRS پایونیر یا سری اکسلون و کنوود بصرف قیمت بالا و خوب بودن (که واقعا هم خوب هستند) سیستمی را ستاپ کنید که قرار است موزیک های هیپ هاپ پخش کند ودر سطح بالایی از ولوم کار کند.

همینطور نمیتوان بایک کامپوننت ارزان قیمت سیستمی را ستاپ کرد که انتظارشنیدن موزیکی با  دیتیل و کیفیت را داشته باشیم

شناخت مواد و متریال تشکیل دهنده محصولات-مقدار حساسیت و استانه واکنش محصولات -آشنایی با نموادار بازه فرکانسی محصولات و….. ودر نهایت تجربه نصاب میتواند کمک بسیار بزرگی در انتخاب صحیح اجزا سیستم داشته باشد.

پس قبل از اینکه بپرسیم چقدر میخواهید هزینه کنید بپرسیم چه نوع موزیکی گوش میکنید.

برای آشنایی بیشتر در ادامه با سه سری از محصولات پایونیر را با سه نوع کاربرد مختلف میبینید.

برای داشتن سیستمی مناسب اجرای صحیح موزیکهای تند و پاپ شرکت پایونیر محصولات سری A را پیشنهاد میدهد

 

برای داشتن سیستمی مناسب اجرای موزیکهای وکال محور یا کلاسیک شرکت پایونیر محصولات سری Z را پیشنهاد میدهد 

برای داشتن سیستمی مناسب برای  موزیکهایی با ادوات موسیقی زیاد ورنج وسیعی از سازها شرکت پایونیر سری D را پیشنهاد میدهد

امتیاز (5 / 1)
نگاهی به نرم افزار پایونیر سینک pioneer sync

پایونیر سینک pioneer sync

پایونیر سینک pioneer sync

در سال 2018 شرکت پایونیر همزمان با عرضه هدیونیت SPH-C10BTنرم افزاری را هم معرفی کرد به نام پایونیرسینک :
این نرم افزار که در واقع به طور انحصاری برای دستگاه C10BT طراحی شده بود به نوعی در آمیختن گوشی های هوشمند با هدیونیت های کارادیو بود.
 نرم افزار پایونیر سینک pioneer sync باعث میشود یک دستگاه معمولی تبدیل به یک هدیونیت نرم افزاری با تنظیمات و قابلیت های بالایی همچون اکولایزر 31 باند یا داشتن افکت های صوتی خاص شود.
این نرم افزار که با گذشت زمان کاملتر شد و سایر مدل های پایونیر مثل MVH-M315BT وDEH-S4150BTنیز به آن مجهز شده و توانایی استفاده از آن را پیدا کردند.
در دستگاه C10BTگوشی باید در هولدر مخصوص قرار گیرد تا امکان هماهنگی برقرار شود در دستگاههای دیگر این امکان میسر شد تا گوشی را هرجایی مثل هلدرهای دستی و یا روی داشبورد قرار گرفت مورد استفاده واقع شود.
نرم افزار پایونیر سینک pioneer sync علاوه به اینکه اشاره به نوعی مکمل هدیونیتهای جدید میباشد با افزودن چهار گروه خدمات میتواند به شما برای داشتن یک هدیونیت خوب و به نوعی همه کاره کمک کند.
1) GPSاین نرم افزار این امکان را فراهم می آورد که شما یکی از نرم افزار های محبوب GPSخود را مثل ویز یا سایجیک روی گوشی خود داشته باشید در حالیکه صدای آن از بلندگوهای ماشین پخش شود و کلید انتخاب آن به عنوان سورس بروی هدیونیت قرار گیرد.
2)استفاده از مسنجرها یا پیام رسان هایی مثل واتس آپ وایبر وی چت و….که با استفاده ازفرمان های صوتی و امکان خواندن پیام به صورت صوتی به شما کمک میکند تا شما در هنگام رانندگی به پیام هایتان پاسخ دهید.
3) موزیک های روی گوشیتان را با استفاده از لمس صفحه و یا فرمان صوتی اجرا کنید حتی اگر این موزیک ها در داخل اپیلیکیشن هایی مثل یوتیوب موزیک و یا سایر اپ ها باشند و از صدای کنترل شده توسط هدیونیت لذت ببرید.
4)بخش تنظیمات نیمه پیشرفته که بروی گوشی نمایان شده و میتوانید براحتی از قابلیت هایی نظیر 31 باند اکولایزروکراس اوور کامل و افکت های صوتی متنوع و غیره استفاده کنید تا به صدای دلخواه نزدیک تر شوید.
جالبترین نکته ای که در این نرم افزاروجود دارد این است که با ترمز خیلی شدید که سنسور های گوشی تشخیص میدهند یک پیام اظطراری بروی صفحه نمایان می شود و شما چند ثانیه فرصت دارید تا آن را کنسل کنید در غیر اینصورت یک پیام اعلام وضعیت و کمک ارسال میشود.
پایونیر اعلام کرد که در حال گسترش این نرم افزار هست و در آینده این نرم افزار قابلیت کانکت شدن با OBDها را نیز خواهد داشت تا مشخصات و اطلاعات خاصی مثل وضعیت بسته بودن درب ها و یا هوای داخل اتومبیل و غیره بروی گوشی نمایش داده شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه رسمی  pioneer sync بروید کلیک کنید

انواع سابووفر ، یک ساب خوب چیست ؟

انواع سابووفر ، یک ساب خوب چیست ؟

نگاهی به ساختار سابهای مختلف و تقسیم بندی سابووفر ها از لحاظ ظاهری و فنی و پاسخ به یک سوال
مشخصات یک ساب خوب چیست؟
در ابتدا اجازه بدهید کمی درمورد انواع ساب ووفر ها و کلیات مربوط به انها کمی صحبت کنیم
سابها بطور کلی میتوانند به سه گروه تقسیم شوند:
– اول سابهای قدرتی یا competition و یا spl
– دوم سابهای کیفیتی
– سوم سابهایی که بین این دو گروه اول دوم قرار دارند
انواع سابووفر
گروه اول سابهای به اصطلاح قدرتی :
این سابها، سابهای موزیکال نیستند و از حدود هزار وات به بالا هستند و هر چه قویتر میشوند برای موزیک نامناسب تر میشوند، اساسا در این سابها اجرای صحیح فرکانس مهم نیست مهم ایجاد فشار بالاتر توسط صفحه ساب است
از مشخصه های مهم آنها قوی تر بودن سیستم کنترلی مکانیکی qms هست به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد :
– سوراند پهن و گوشتی
– اسپایدرهای چند لایه
– مولتی کوئل بودن : ۲ کوئل و در برخی موارد ۴ کوئل ،کوئل های دو اهم و یا کمتر و گاهی تا نیم اهم
– بدنه و بسکت از جنس آلومینیوم دایکاست
– مگنتهای چند لایه و سنگین و گاها از جنس نئودیمیوم
– کیفیت پایین مونتاژ و غیره… نام برد معمولا این ساب ها از تکنولوژی بالایی بهره نمیبرند و ساختاری مشابه دارند احتمالا تا بحال شاهد سابهایی بوده اید از برندهای مختلف که بسیار شبیه به هم هستند و قاعدتا ساخت چین نیز میباشند
اما نمونه هایی هم هستند که با کیفیت ساخت بالا و تولید کشور صاحب برند باشند.
از نکات بارز این دسته سابها این است که:
بسیار نیازمند باکس هستند و به نوعی وابسته به باکس هستند، کار کردن و درایو کردن این سابها خیلی آسان نیست و نیازمند تجربه و علم کافی در حیطه spl میباشد در غیر این صورت اسپایدر ساب سریع حالت فنریت خود را از دست داده و صفحه و سیم پیچ پایین تر از جایگاه اصلی قرار میگیرد و این یعنی کاهش راندمان،
اگر ساب spl دارید به اسپایدر آن نگاهی بندازید اگر افت کرده مشکل باکس دارید
خیلی از برندهای معروف دنیای کارادیو سابهای spl یا تولید نمیکنند و یا فقط در حد نمونه دارند برندهای مثل پایونیر کنوود الپاین اودیسون و غیره…
حتی برندهایی هم که سابقه درخشانی در تولید ساب دارند نیز بخاطر بازار محدود جهانی و تقاضای کم از این نوع ساب کمتر سراغ آنها میروند برندهایی نظیر کیکر MTX JBL و از طرفی شرکت‌هایی هستند که تخصص در ساخت این سابها دارند برندهای نظیر گرندزیرو و یا الفارد دیجیتال دیزاین و…
این نوع ساب در کشورهای لاتین مثل برزیل و کلمبیا و تا حدودی در روسیه و همچنین در کشور خودمان طرفداران پرو پا قرصی دارند
آنچه که مشخص هست این نوع سابها خیلی برای شنیدن موزیک خوب نیست و هیچ هماهنگی و همخوانی با کامپوننت ندارند اما وقتی با میدرنج و سوپرتیوتر های SPL هماهنگ میشوند صدای بسیار بلندی تولید میکنند که خوب طرفداران زیادی هم دارد
SQ subwoofer
دسته دوم سابهای کیفیتی:
نوع دیگری از سابها که در این مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم سابهایی هستند که به کیفیت یا SQ مشهور هستند ، این نوع سابها در خیلی موارد دقیقا نقطه مقابل سابهای SPL قرار دارند
– اگر سابهای قدرتی بیشتر بروی سایزها ۱۵ و ۱۸ و کمتر بروی ۱۲ اینچ تمرکز دارند این سابها اصلا سایز ۱۵ ندارند و غالبا سایز۱۰ هستند و گاهی نیز در سایز ۸ اینچ تولید میشوند
– معمولا سابهای کیفیتی توانی زیر ۵۰۰ وات دارند
– کیفیت ساخت بسیار بالا و مثال زدنی دارند
– کویل فقط ۴ اهمی و تک کوئل
– مواد اولیه بسیار باکیفیت و خوش ساخت
– کوئل با قطر سیم پیچ زیاد، از المانهای عمومی این ساب هاست
– سیستم کنترلی این سابها براساس کنترل الکترونیکی qes استوار است پس هیچ گاه در اثر کارکرد زیاد کیفیت ساب افت قابل ملاحظه ای نخواهد کرد،
همیشه این سابها ساخت کشور اصلی و صاحب برند هست، نکته جالب اینکه این محصولات به نوعی پرچمدار و نشان و امضا شرکت‌های تولید کننده به حساب می‌آید به همین خاطر از بالاترین سطح ممکنه استانداردها برخوردارند و در خیلی موارد خود استاندارد جدیدی ارایه میدهند به همین خاطر این سابها هیچ وقت شبیه هم نیستند و هر کدام طرحی و تکنولوژی خاص خود را دارند
شرکتها در ساخت این سابها زیاد به فکر هزینه تمام شده نیستند به همین خاطر این سابها همیشه گرانند و تولید محدود دارند، گاهی آنقدر گران که خرید آن را برای هرکسی امکان پذیر نیست، این سابها بسیار دیر اپگرید و بروز میشوند و گاهی چندین سال تکرار می شوند
با توجه به اینکه ۱۰ اینچ هستند اما به مانند یک ساب ۱۵ قابلیت پخش فرکانسها ی پایین را دارند و کنترلی در حد ووفر ۶ اینچ دارند،
این سابها نیز شدیدا متکی به باکس هستند و برعکس سابهای قدرتی که نیازمند باکس پورتد هستند این سابها الزام به باکس سیلد دارند،
این سابها با دقتی همانند ساعت‌هایی دست ساز سویسی وفادار به موزیک هستند و به بهترین نحو فرکانس را اجرا می کنند، استفاده از مگنت نئودمیوم در این سابها رایج هست این سابها هم توسط برخی از کمپانی ها بطور سنتی تولید میشوند مثل پایونیر و اودیسون هلیکس و…
از ایرادات عمده انها گران بودن و براحتی در درسترس نبودن و وابسته بودن به ست امپلی و کامپوننت معرفی شده توسط شرکت می توان نامبرد، و دست آخر اینکه بیان کلمه highend به این محصولات بسیار بجاست ( به مقاله های اند مراجعه کنید)
و اما گروه سوم سابها :
این گروه که بیش از ۸۵% سابهای موجود در بازار رو شامل میشود طیف وسیعی از مشخصات و پارامتر ها و المان ها رو در بر می گیرند و در عین حال هیچ تعریف و مرز مشخصی برای انها وجود ندارد، تمام شرکت‌های که در صنعت کارادیو فعالیت دارند سابهایی دارند که در این گروه طبقه بندی بشوند، این سابها در واقع بین سابهای کیفیتی و قدرتی قرار دارند.
یک طیف گسترده که ملغمه ای از هر دو گروه هستند،
– از پایین ترین سطح توان ۱۵۰ وات تا حدود ۱۲۰۰ وات
– بدنه از پلاستیک و فایبرگلاس تا دایکاست و فلزی
– جنس صفحه از کاغذ و پروپیلن تا کولار و پلاستیک
– از چهار اهم تک کویل تا دو اهم دو کویل
– از ۸ و۱۰ اینچ تا ۱۲ و ۱۵ اینچ
-هیچ مرز و محدوده ای ندارند شاید تنها دسته بندی و تفاوتی که بین میتوان قائل شد نزدیکی و سوق پیدا کردن به کیفیت و یا قدرت باشد هرچه به سمت قدرت میل میکنند مشخصات سابهای spl رو میگیرند : توان بالا – بسکت دایکاست – اهم پایین
وهر چه به کیفیت میل دارند مشخصات و خلق و خوی آنها را میگیرند سایز کوچک -کویل چهار اهمی و غیره…
اما سوال اول بحث مشخصات یک ساب خوب چیه؟ در واقع جواب این سوال تقریبی و احتمالی خواهد بود! هر چند سوال صحیح این است که من چه نوع صدا دوست دارم اگر کیفیتی؛ پس باید سابی پیدا کنم که دارای مشخصات کیفیتی بالاتری باشد واگر صدای قدرتی پس باید دنبال سابی باشم که مشخصات سابهای قدرتی را داشته باشد و همیشه سابهای بینابینی وجود دارند و توصیه آخر اینکه حتما سعی کنید بین ساب و کامپوننت اختلاف سایز زیاد نباشد (رجوع شود به مقاله مربوط به تناسب سایز ساب و کامپوننت)
نمونه ای از ساب های کیفیتی :
DLS Nordica 10i – DLS Nordica 12i – ML 2500.3 LEGEND – TS-W252PRS
نمونه ای از ساب های متوسط رو به کیفیتی :
ساب های سری پریما اودیسون
سوالات ونظرات خود را با ما در میان بگذارید
تناسب بین ساب و کامپوننت و بلندگو

تناسب بین ساب و کامپوننت و بلندگو

یکی از نکاتی که متاسفانه در ستاپ های سیستم و نصبها کمتر مورد توجه قرار میگیره اندازه و تناسب بین سایز ساب و کامپوننت ها و بلندگوها هست چرا که سایز درایورها تاثیر مستقیم در فرکانسهای ایجاد شده توسط آنها خواهد داشت .
با یه مثال بیشتر توضیح میدم وقتی سایز کامپوننت ها ۱۳ سانتی هست نباید و نباید از ساب وفور ۱۵ اینچی استفاده کرد تازه ۱۲ اینچ هم زیاد خواهد بود
باید بین سایز کامپوننت ها و سایز ساب خیلی اختلاف نداشته باشیم وگرنه حتما خلا فرکانسی خواهیم داشت که شاید براحتی قابل تشخیص نباشه ولی مطمعنا تو کل موزیک تاثیر مخرب خواهد داشت و حتما یک گوش خوب قادر به تشخیص آن خواهد بود.
و یکی از دلایلی که از سابهای سایز 10و 8 برای سیستمهای کیفیتی استفاده میکنند همین مورد هست . با بزرگتر شدن صفحه یا همون ووفر میل به اجرا فرکانسهای پایین بیشتر میشه و این یعنی صفحه ۱۳ یا ۱۶ سانتی نمیتونه به فرکانسهای قابل پخش صفحه ۳۸ سانتی نزدیک هم بشه و این یعنی از دست رفتن فرکانسهایی که به زیبایی و کامل تر شدن صوت کمک میکن
در واقع ما همینطوری هم با فرمتهای ارزون و موزیکهای دانلودی و آمپهای عجیب غریب و اکسسوری ارزون کلی فرکانس از دست دادیم دیگه با انتخاب ناصحیح بقیه فرکانسها رو تباه نکنیم
البته این مسئله در بین سیستمهای قدرتی یا همون spl بیشتر مشهود هست.
البته کامپوننت ها تاحدودی قابلیت پخش فرکانسهای پایین تر را دارند اما این میدرنج های قدرتی با اون ساختار منحصر بفردشون که اصلا،ولی با بیان این استدلال که هدف ما گرفتن صدای باس و قدرتی و صدای زیاده، spl را توجیح میکنند .

نظر شما چیه دوستان ؟!
با ما تماس بگیرید
کارادیوتخصص_ماست
معرفی تویتر TS-S20 پایونیر

معرفی تویتر TS-S20 پایونیر

TS-S20 تویتر پایونیر Pioneer
سال ۱۹۸۹ که مهندسین شرکت پایونیر در حال طراحی محصول جدیدی به نام s20 بودند حتی خوشبین ترین آنها هم فکر نمیکردند که این محصول جدید تا 31 سال بعد جز کالاهای پرفروش این برند باشه و تامدتها از محبوبترین محصولات پایونیر باشه ،بعید میدونم کسی به کاراودیو علاقمند باشه واین محصول نشناسه ،محصولی که درواقع یک نوستالوژی زنده میباشد
اما چیزی که شاید خیلی ها بهش توجه نکردن اینکه اس ۲۰ شاید اولین سوپرتیوتر مخصوص اتومبیل باشه که تولید شده وجود حرف s هم بهمین خاطر در نامگذاری آن استفاده شده، یک محصول با کراس_اوور پسیو اکسترنال با دیافراگم از جنس تیتانیوم وبدنه پلاستیک بصورت هورن با رنج فرکانسی قابل پخش از ۳۰۰۰ تا ۲۶ هزار هرتز با ۵۰ وات RMS که خوب در دهه ۹۰ توان واقعا خوبی بوده‌.
نگاهی به تویتر TS-S20 پایونیر
این محصول همیشه محبوبیت خودشو داشته حتی با تولید سوپر تیوتر TS_S250 ( به نظر من بهتر از اس۲۰ هست) همچنان محبوب ماند هرچند هستند کسانی که معتقد هستند این محصول صدای تیزی دارد و بنوعی آزار دهنده نیز هست (که تعداد این افرادرو به افزایش نیز هست) البته باید این دوستان به این مسئله دقت کنند که اس ۲۰ یک سوپر تیوتر است با ساختار هورن واین رفتار کاملا طبیعی هست مثل اینکه بستنی بگیری و از سرد بودن دمای آن گله کنید،
این محصول در سالهای اخیر که فروش و رونق سابق راندارد مهندسین شرکت سایز بزرگ آنرا مشکل آن میدانند که با اتومبیل های امروزی خیلی سازگاری ندارند بهمین خاطر نسل جدید آنرا با ابعادی کوچکتر و سازگار اتومبیل های جدید ارایه داده اند
ts_s20c که البته ساختار هورن ندارد واز دیافراگم بزرگتری برخوردار است که بخاطر جنس تیتانیوم آن همچنان صدای تیزی رادارد و مگنت کوچکتر از جنس نئودمیوم
.جا داشت این نسل جدید با دیافراگم از جنس ابریشم تولید میشد تا علاوه بر سایز مناسب، صدای بهینه تری هم میداشت.
تفاوت این دو محصول در واقع تفاوت دو نسل طراحی ومهندسی شرکت پایونیر هست؟
یا حاصل سازگاری پایونیر با شرایط روز ؟
یا سعی در ادامه تولید یک محصول ؟
به‌نظر شما کدام موفق تر بوده؟
چه اندازه و سایز و نوع از کابل را برای نصب سیستم صوتی تهیه کنیم ؟

چه اندازه و سایز و نوع از کابل را برای نصب سیستم صوتی تهیه کنیم ؟

چه اندازه و سایز و نوع از کابل را برای نصب سیستم صوتی تهیه کنیم ؟ سوالی همیشگی !!
راهی ساده را براتون آماده کردیم می توانید با یک فرمول ساده و جدولی که در زیر قرار دادیم سایز کابل را برای نصب سیستم صوتی بر روی خودرو بدست بیارید :
فرمول محاسبه :
A = مجموع قدرت RMS تمام کانال های تمام آمپلی فایر های سیستم
B = معمولا 12 ولت (پایین ترین مقدار ولتاژ باطری)
آمپر فعلی = (A * 2 )/ B
((مجموع قدرت RMS ضرب در 2) تقسیم بر12)
محاسبه-سایز-کابل-بر-اساس-آمپر-مصرفی-سیستم-در-نصب
به عنوان مثال :
(650*2) / 12 = 108.3
حال مقدار بالا را در جدول پیدا کرده و بعد در انتهای جدول مقدار طول کابل را انتخاب میکنید و رنگ نقطه ای که این دو قسمت با هم برخورد کرده را در جدول سایز کابل پیدا کرده و کابل مناسب را انتخاب کنید .
در مثال بالا اگر بخواهیم طول کابل مورد استفاده 6 تا 7 متر باشد باید کابل 2 گیج استفاده کنیم.
اگر 2 تا 3 متر باشد می توانیم از کابل 4 گیج استفاده کنیم .
سوالات خودتون رو می توانید در انتهای صفحه بپرسید تا بتوانیم راهنماییتون کنیم .
آپدیت :
به عنوان نمونه و نوع کابلی که در فروشگاه موجود می باشد در تصویر زیر قرار گرفته شده تا برای نمونه 5 متری از یک کابل تا چه مقدار آمپری رو برای شما جواب گو خواهد بود .
تصویر زیر را می توانید مشاهده کنید .
همه چیز در مورد عایق صوتی (ورق دمپینگ)

همه چیز در مورد عایق صوتی (ورق دمپینگ)

با توجه به گسترش و استفاده روز افزون از دمپینگ ها سوالات زیادی پیرامون آن مطرح می‌شد که سعی کردیم تا توضیحات کامل و مفصل در مورد عایق و دمپینگ و هرآنچه لازم بود تا به بعنوان یک صرف کننده از آن اطلاع داشته باشید را سعی کردیم در این پست برایتان توضیح دهیم

فرق-تویتر-و-سوپرتویتر

فرق تویتر و سوپرتویتر

یکی از سوالاتی که غالبا پرسیده می شود فرق و تفاوت بین تویتر و سوپر تویتر است و اینکه آیا می شود از سوپر تویتر در سیستم های کیفیتی نیز استفاده کرد . برای رسیدن به جواب اجازه می خواهم کمی در مورد این ساختار این دو محصول صحبت کنیم
تویتر ها نوعی از بلندگو هستند که بطور تخصصی وظیفه پخش فرکانس های بالا را دارند ، فرکانس های تقریبا بالای 6 هزار هرتز تا جاییکه شنوایی انسان بتواند تشخیص دهد .
تویتر ها معمولا سایز های کوچکی دارند و زیر 3 سانتی متر هستند، تنوع شکلی و متریال ساخت زیادی دارند ولی از لحاظ ساختار و مکانسیم عمل به سه مدل:
_ دام که معمولا از جنس ابریشم و یا مواد و الیاف بافته شده نرم هستند با زاویه پخش بالا حدود 180 درجه
_مخروط که ساختاری شبیه بلندگو دارا می باشند ،معمولا از جنس کاغذ می باشند .
_ریبون که ساختاری بدون مگنت دارد ،
همانطور که گفته شد وظیفه تویتر پخش فرکانس های بالا می باشد و سعی می شود طوری طراحی شوند که بتواند فرکانس های کمی پایین تر را هم اجرا کنند و تا از دیستروشن حاصل از اجرای فرکانس های بالا دور بماند،
تویتر ها معمولا از مگنت نئودیمیوم تهیه و ساخته می شوند ،
تویتر ها در اسپیکر های کواکسیال و کامپوننت ها جز لاینفک می باشند و البته بصورت مجزا قابل عرضه می باشند .
اوج هنر یک تویتر را می توان در شبکه های اکتیو مشاهده کرد .
سوپر تیتر ها :
اگر تویترها را شبیه زنبور بدانیم لاجرم سوپرتویترها را زنبور وحشی باید بنامیم
شاید اغراق نباشد اگر بگوییم S20 مشهور پایونیر اولین سوپر تویتری بود که در کارآدیو ارایه شد و جد نخستین سوپر تویتر های امروزی است .
سوپر تویتر ها ساختار بسیار ساده و یکسانی دارند ، استفاده از یک دیافراگم که در اغلب اوقات از جنس ورقه های فلزی می باشد ، در بهترین حالت تیتانیومی با قطر سیم پیچ بیشتر نسبت به تویتر ها و یک دهنه شیپور شکل که نسبت اجرای فرکانس های پیش بینی شده ارتفاع و قطر آن فرق دارد .
سوپرتویتر ها طراحی می شوند برای صدای بلند و فرکانس های بالا ، تولید فرکانس ها توسط دیافراگم با برخورد به دهنه قیفی شکل آن تشدید شده و صدای بسیار بالایی را ایجاد میکند .
این صدای بلند با دستروشن (بهم ریختگی صوتی) همراه است چرا که این صدا حاصل از رزونانس بدنه هورن می باشد ، سوپر تویتر ها صدا را بصورت جهت دار و در یک مسیر پرتاب می کنند .
سوپرتویتر ها به دو دلیل برای استیج های موزیکال قابل استفاده نیست .
1.دیستروشن بالا
2. جهت دار بودن و محدود بودن زاویه پخش صدا
امروزه سوپر تویتر ها را در سیستم های با حجم صدای بالا یا SPL استفاده می کنند و از آن ها برای تلطیف صدای میدرنج ها استفاده می شود و بیشتر برای سیستم های که هدف آن ها شو کردن و با صدای بیشتر از داخل ماشین هست استفاده می شود .
محصولات تویتر و سوپرتویتر در فروشگاه را میتوانید از اینجا مشاهده کنید
فرق تویتر و سوپرتویتر
نگاهی-به-باکس-های-تیوب-(لوله-ای)

نگاهی به باکس های تیوب (لوله ای)

چه خوشمون بیاد چه نیاد باید بپذیریم که ذائقه و سلیقه شنیداری اکثر ایرانی ها در سیستم متشکل شده از صدای بلند و حجیم با صدای بم بیشتر و حجیم تر ،ونکته اینکه در انتخاب این سیستم با صدای بم زیاد تقریبا به هیج فاکتوری مثل شفافیت صدا ، دقیق بودن بَم های ایجاد شده توسط ساب ،همراه بودن صدای ساب با موزیک و… اهمیت داده نمی شود ، شاید تنها فاکتور مهم در این نگرش قیمت پایین تر و ارزان تر هست که ملاک قرار دارد و این نوع تفکر دقیقا در باکس های تیوب (لوله ای ) تبلور پیدا میکند.
در سال 2002 شرکت بازوکا (خدابیامرز) اولین بار باکس هایی به صورت استوانه ای شکل عرضه کرد با ابعاد کوچک تر از باکس های امروزی با ساب های هشت و شش اینچی که می توانست صدای نسبتا قابل قبولی در یک سیستم متوسط ایجاد کند و برای تبلیغ آن از یک ساک ورزشی استفاده می کرد و مقایسه می کرد با فضایی که در صندوق اشغال می شود معادل یک ساک ورزشی خواهد بود .
چند سال بعد شرکت اینفینیتی اولین بار باکس های تیوب امروزی را عرضه کرد که بتدریج با عرضه باکس JBL مورد اقبال عمومی قرار گرفت و به مرور زمان به فروش چند هزارتایی در ماه رسید ، این موفقیت شرکت های دیگر را مجاب و تشویق به تولید این نمونه محصولات کرد و دیری نپایید که این نوع باکس وارد سبد تولیدات تقریبا تمام برند های فعال در بازار ایران شد.
حالا دیگر برند اصلی فرعی ندارد ،از پایونیر و کنوود و آلپاین گرفته تا بوستر و تیاک و ناکامیچی وکنکورد پلاس هر کدام یک یا چند مدل باکس تیوب تولید می کند .
برای دیدن باکس های لوله ای موجود در فروشگاه بر روی تصویر زیر کلیک کنید
باکس های لوله ای
بازار هدف این کالا مشخصا ایران و خاورمیانه هست هر چند در هندوستان هم بازار بدی ندارد .
این باکس ها فارق از هر برند و مارکی تقریبا مشخصات یکسانی دارند، ساب 12 اینچ ، پورت استوانه ای پشت ساب و طرف مخالف باکس ، تقریبا بین 250 تا 300 وات rms توان ،ابعاد در تمام آن ها یکسان ، همگی رنگ مشکی با لوگوی برند ها بر روی آن ها و از همه مهمتر وجه مشخصه اصلی آن ها کاملا بی کیفیت .
به طور کلی ساختار این باکس ها بصورت پورتد هست و چون پورت دقیقا پشت سر ساب قرار دارد و باعث بی دقت شدن ساب می شود و کاملا از حالت موزیکال خارج شده و حرکت های اضافی و کنترل بسیار پایینی دارد لذا همیشه خارج از موزیک هست و غالبا بم های این ساب از موزیک عقب می افتد .
بدنه فعلی این باکس ها از کاغذ های فشرده می باشد که به علت ضخامت کم نسبت به چوب و حتی MDF دارای رزونانس بالایی هست وشاهد دیستروشن بیشتری هستیم .
همانطور که اشاره شد غالب برند ها در ایران از این نوع باکس تولید می کند که یک بازار رقابتی تنگاتنگی را به ارمغان آورده که خروجی آن تلاش شرکت های تولید کننده برای ارزانتر تولید کردن آن ها شده که خود به خود باعث افت کیفیت آن ها نیز می شود.(گل بود و به سبزه ….)
جالب اینجاست که با وجود حدود 20 مدل با مارک های متفاوت در بازار به جز یک مورد از برند پایونیر TS-WX300TA هنوز هیچ شرکتی اقدام به تولید نمونه اکتیو آن نکرده است که خود نشان از عدم اشتیاق شرکت های تولید کننده می باشد و مسلما به درخواست نماینده آن فقط تولید شده بدون هیچ گونه نوع آوری و خلاقیت .
دلایل محبوبیت این باکس ها :
ضعیف بودن این باکس ها نسبت به ساب های دیگر برند ها این امکان را فراهم می آورد که با استفاده از دو کانال بریج شده آمپ های چهار کانال ،بتوان آن ها را درایو کرد (هر چند که جای بحث بسیار دارد و خالی از اشکال نیست) که خود به نوعی باعث ارزانتر تمام شدن سیستم می شود.
یکی دیگر از دلایل محبوبیت این باکس ها ارزانتر بودن آن ها نسبت به خرید یک ساب و باکس برای آن ساب بود که با گزینه مناسبی برای سیستم های ارزان با حجم صدا بالا تبدیل شود.
هر چند امروزه این مسئله(بدلیل نوسانات ارزی وسختی واردات کالاها) خیلی صدق نمی کند و شاید یکی از دلایل افت فروش این محصولات هست .
به نظر شما دلایل دیگر افت فروش این محصولات چیست ؟
محصولات مارین عموما سفید رنگ هستند و در استخر و سونا (و البته قایق) نیز کاربرد دارند .

علاقه مندی پایونیر به محصولات مارین (مقاوم در برابر آب)

محصولات مارین (مخصوص قایق ) در واقع همان محصولات کارادیو هستند که در مقابل آب و رطوبت مقاوم هستند ،
شرکت های کارآدیو اکثر محصولاتی خاص را برای مارین تولید می کند اما این بار پایونیر طیف نسبتا کاملی از محصولات را برای مارین تولید کرده است .
پایونیر پیش تر هم محصولات مارین (در حد بلندگو) تولید می کرد اما این دفعه سنت شکنی کرده محصولاتی نظیر آمپلی فایر ، هدیونیت مخصوص نیز تولید کرده است ،که این نشان از هدف گیری بازار مارین برای پایونیررا دارد و می تواند نشانی برای فعالیتهای جدید پایونیر باشد که برخی معتقد بودند که پایونیر روزهای خوبی را در پیش ندارد
محصولات مارین عموما سفید رنگ هستند و در استخر و سونا (و البته قایق) نیز کاربرد دارند .
نگاهی به DDX9906XR eXcelon کنوود

نگاهی به DDX9906XR eXcelon کنوود

بعد از عرضه آخرین مدل از هدیونیت های تصویری ،کنوود مدل DDX9906XR eXcelon از سری اکسلون (که درسطح رفرنس هم معرفی شد) ثابت کرد که دیگر هدیونیت 7 اینچی نخواهد داشت و تولید نخواهد کرد .در واقع آخرین دستگاه هفت اینچی آن مدل DDX9018 بود .
کنوود قدم در جایی گذاشته است که پیشتر از آن سونی و جی وی سی قدم گذاشته بودند که برند هایی که فعلا هیچ کدام دستگاه 7 اینچی ندارند .
پایونیر نیز از قافله عقب نمانده و بجز مدل AVH-9250BT و بقیه مدل های هدیونیت ها دارای صفحه نمایش 6.2 اینچی و یا 6.8 اینچی هست.
گاهی اوقات از حرکت هماهنگ شرکت های رقیب متعجب می شویم که چطور همزمان به یک نتیجه می رسند .
کم کردن سایز اسکرین هدیونیت ها علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها ، امکان حذف سیستم موتورلایز حرکت پنل را نیز فراهم می کند. بدین صورت که ورودی و درگاه CD و DVD پشت پنل نمی باشد بلکه بالای اسکرین می باشد .
این عدم حرکت پنل در عین حال مشکلاتی نیز دارد که امکان تغییر زاویه پنل در برابر انعکاس نور از مهمترین آن ها می باشد .
بعضی از قابلیت های این محصول :
صفحه نمایش لمسی 6.8 اینچی با رزولوشن HD
پشتیبانی از اندروید اتو و اندروید اتو وایرلس (بی سیم)
پشتیبانی از اپل کارپلی
پشتیبانی از صدای های رزولوشن
پشتیبانی از وایرلس میررورینگ
دارای 3 ورودی دوربین
دارای رادیو ، وای فای و بلوتوث
دارای 3 جفت خروجی RCA پنج ولت