شبکه یا نت وُرک یعنی یک پله حرفه ای تر

همانطور که در مقاله فرق بین بلندگو و کامپوننت اشاره شد: کامپوننت ها نوعی از بلندگو ها هستند که به وسیله
کراس اوور ها فرکانس های ورودی به آنها تجزیه شده است و در واقع یک پکیج آماده برای مصرف می باشد (و حالا در
ادامه مطلب در این سایت سعی داریم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم)
و اما تجزیه به واسطه کراس اوور چه معنایی می تواند داشته باشد؟
این بدین معنا است که شرکت سازنده کامپوننت ها به وسیله یک کراس اوور پسیو رنج فرکانسی خاصی را با شیب
دامنه خاصی برای ووفر و تیوتر تعریف کرده است، مثلا برای ووفر ۶۰ هرتز تا ۴۰۰۰ هرتز با شیب منحنی ۶db/oct و
برای تیوتر از ۶۰۰۰ هرتز تا ۱۶۰۰۰۰ هرتز باشیب ۱۸db/oct.

ولی در خیلی از موارد شرکت سازنده کامپوننت برای احتیاط بیشتر و جلوگیری از صدمه دیدن اجزاء کامپوننت جانب
احتیاط را رعایت کرده و فرکانس هایی کمتر از ظرفیت و توان بالقوه محصول انتخاب می کنند و بدین ترتیب فشار روی
کامپوننت ها را تعدیل میکنند که همین مساله باعث افت آنها نیز می شود. یعنی اگر یک تیوتر توان پخش مداوم
فرکانس های بالای ۵۰۰۰ هرتز را داشته باشد در طراحی کراس اوور آنرا از ۶۰۰۰ به بالا در نظر میگیرند، در هرصورت
کامپوننت یک پکیج آماده می باشد که دست مارا در استفاده از آن بسته است و نمی توانیم تغییرات عمده ای روی آن
داشته باشیم و حال اگر ما بخواهیم این پکیج را به تناسب با نوع موسیقی مورد علاقه خود تغییر دهیم یا شیب کراس
اوور آن را برای دقت بیشتر تغییر دهیم یا شدت آنرا کم و زیاد کنیم و در کل بخواهیم بنا به نیاز خود آن را costomic
(سفارشی) کنیم چه باید بکنیم؟
جواب این سوال استفاده از کراس اوور های اکتیو است یعنی ما باید کراس اوور های (پسیو) کامپوننت را با یک کراس
اوور اکتیو تعویض کنیم و در این صورت ما قادر خواهیم یود خواسته های خود را در سیستم اعمال کنیم قبل از اینکه
کاملا مساله را باز کنیم اجازه بدهید با یک مثال فرق بین سیستم استاندارد را با سیستم شبکه بیشتر بشکافیم، در
حقیقت فرق این دو مثل فرق دوربین حرفه ای است با دوربین آماتور. در دوربین های آماتور تمام تنظیمات به طور
دیجیتال طبق فرمولی که شرکت سازنده تهیه کرده است اتوماتیک انجام می شود و شما برای گرفتن عکس نیازی به
تنظیم سرعت ، شاتر، دیافراگم و…. ندارید و با فشار دادن یک کلید تمام این ها با سرعت بسیار زیاد انجام می شود و
برای همین کار با آن بسیار ساده و در دسترس همگان می باشد. ولی در دوربین های حرفه ای تمام تنظیمات دستی ،و
باید توسط عکاس انجام شود چرا که یک عکاس حرفه ای معتقد است که او باید عکس بگیرد نه دوربین، و برای همین
هم کار با آن سخت است و نیازمند اطلاعات فنی و علمی هنر عکاسی است ولی همیشه نتیجه کار بهتر است.
همانطور که پیشتر اشاره کردیم لازمه داشتن یک سیستم شبکه یک کراس اوور اکتیو است (البته در آینده ما سعی می
کنیم در مورد کراس اوورها کاملتر صحبت کنیم) ولی برای دوستانی که شاید برایشان سوال باشد که فرق بین کراس ا
وور پسیو و اکتیو چیست ؟ بطور اختصار عرض میکنم
کراس اوور اکتیو ، نوعی کراس اوور است که قبل از آمپلی فایر قرار میگیرد و در واقع pre out خروجی دستگاه پخش را
آنالیز می کند و قادر است تا فرکانس ها و سایر پارامترهای صوتی را تغییر بدهد به همین خاطر به آن کراس اوور اکتیو
(فعال) می گویند ولی کراس اوور پسیو که بسیار محدود است بعد از آمپلی فایر و قبل از درایورها قرار میگیرد و قابلیت
مانور فرکانسی را ندارد.
کراس اوور ها در گذشته خود دستگاهی مجزا بود و همانطور که اشاره شد مابین پخش و آمپلی فایر قرار می گرفت و
pre خروجی پخش را آنالیز می کرد، ولی معمولا بخاطر استفاده از پتانسیومترها و ابزار مکانیکی خیلی دقت بالایی
نداشت و بهترین شیب منحنی (slop) آنها ۱۸db/oct بود و اگر قرار بود بالاتر باشد و دقیق تر خود ابعادی در حد یک
آمپلی فایر پیدا می کرد. بعدها به علت مشکلات عدیده ای که کراس اوور های اکتیو داشتند از جمله گرانی آنها سعی
کردند آنها را با آمپلی فایر ها مخلوط کنند که حاصل تولید آمپلی هایی بود مثل GM-944. این کار مساوی شد با حذف
کراس اوورهای خارجی که هم گران بود و هم باعث سیم کشی بیشتر می شد ولی آمپلی هایی که کراس اوور شبکه
روی آنها نصب شده بود اشکالات متعددی داشت مثل:
  • وجود کراس اوور های متعدد و نسبتا کامل آمپلی را گرانتر می کرد
  • از آنجایی که همگان نیاز به این کراس اوور ها نداشتند و در ضمن تنظیمات این آمپلی فایر ها بسیار پیچیده می شد بطوری که خیلی ها از تنظیم آن عاجز می شدند مثل آمپلی های آدیوساند
  • با گرم شدن آمپلی ها حاصل از کارکرد آنها (که یک مساله طبیعی است) دقت کراس اوور ها تغییر می کرد
  • تنظیم کراس اوورها (که روی آمپلی فایر قرار داشت) برای تولید صدای مطلوب که گه گاه هم نیاز به تنظیم های مجدد داشت کار وقت گیر و سختی بود
با توجه به ایرادات مطرح شده کراس اوور شبکه روی آمپلی ها بازدهی مطلوب را نداشت و زیاد هم رایج نشد ولی
کاملترین نوع کراس اوور های اکتیو نمونه هایی است که بر روی پخش ها قرار گرفت کراس اوورهای دیجیتال با قابلیت
های بالا و دقت بسیار زیاد بطوریکه شیب منحنی ۳۶db/oct به راحتی در پخشی مثل dex-p99rs در دسترس است و
یا slop باور نکردنی ۷۲db/oct در دستگاه DEX-D7RIIIوجود این کراس اور ها در پخش ها چند حُسن بزرگ داشت که
من الجمله : قابل دسترس بودن برای راننده در حین استفاده از سیستم ، عدم افت کیفیت در اثر گرما و ایجاد سیستم
های دیداری مثل OEL که کمک بسیار در درک و تنظیم سیستم ها می گردد و غیره…
شرکت های پایونیر و آلپاین از پیشروان این تکنولوژی در پخش ها بودند و در حال حاضر بهترین پخش های دارای
سیستم شبکه مربوط به این دو برند می باشند. در سیستم های استاندارد ما با ۳ مولفه سر و کار داریم
sub/front/rear ولی در سیستم شبکه ما با مولفه های low/mib/hi طرف هستیم.
LOW تقریبا همان ساب یا فرکانس پایین است که به طور معمول از ۲۰تا ۱۰۰ هرتز را شامل می شود

MID که شامل فرکانس های ۸۰ تا ۴۰۰۰هرتز می باشد

HI که شامل فرکانس های ۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز می باشد( البته این اعداد تقریبی هستند )
ولی در سیستم های حرفه ای تر شبکه که به صورت ۴way نصب می شود این تقسیم بندی ها کمی تغییر می کند
SUB/LOW/MID/HI
SUB فرکانس های تا ۸۰ هرت
LOW فرکانس های ۶۰ تا ۴۰۰ هرت
MID فرکانس های ۲۵۰ تا ۴۰۰۰ هرتز
HI فرکنس های ۴۰۰۰ به بالا را در بر می گیرد (البته اعداد تقریبی هستند)
اما جا دارد در آخر نوشته اشاره ای هم به معایب نصب به صورت شبکه بکنیم (حُسنش گفتی ،عیبش هم بگوی)
  • تعداد زیاد آمپلی برای نصب و راه اندازی آن تقریبا برای هر درایور یک لاین آمپلی فایر ( برای سیستم ۴way
  • حداقل ۷ لاین آمپلی فایر )
  • عدم توانایی تفکیک عقب و جلو مثل سیستم استاندارد (چرا که در حالت شبکه کل ماشین یک فضا محسوب
  • می شود و فقط شما قادر به راست و چپ کردن (بالانس) کردن آن هستید)
  • عدم توانایی نصب و تنظیم توسط همگان (بطوریکه معدود فروشگاه ها اقدام به نصب آن می کنند)
  • حجم سیم کشی بیشتر نسبت به حالت استاندارد
  • نیاز به پخش های حرفه ای
 
و در نهایت شبکه یعنی یک پله حرفه ای تر
 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *