پروسسور چیست ؟ همه چیز در مورد پروسسور

به نظر من مبحث پروسسور شیرین ترین مبحث دنیای کار ادیو هست جایی که محدودیت در تنظیمات به حداقل رسیده و شما مثل یک استاد سفال گر می توانید صدا را به هر فرمی و شکلی که می خواهید در آورید. البته این مبحث به علت عدم معرفی صحیح، ابهامات زیادی پیرامون خود دارد و سوالات زیادی درمورد پروسسور ها و نحوه استفاده از آنها و ماهیت کلی آنها مطرح میشود. در نوشته زیر سعی دارم تا این ابهامات را جواب بدم و به طور کلی و جامع پروسسور ها رو باهم مطالعه کنیم.

پروسسور چیست ؟
پروسسور در واقع یک دستگاه پردازش صوت می باشد ،یک دستگاه که می تواند بر روی صدا اثر بگذارد، یک آنالیزور صوت، یک پردازشگر صوت. پروسسور در واقع صدا را تخریب کرده و تجزیه میکند (مثل یک منشور که در نور آن را تجزیه می کند) و بعد آن طور که ما لازم داریم آن صدا را بازسازی می کند یعنی ما به وسیله آن صدا را مطابق سلیقه شنیداری خودمان هماهنگ میکنیم.

اجازه بدید تا با دو مثال بیشتر توضیح بدهم ، پروسسور در واقع مثل برنامه فتوشاب است در قبال عکس که به شما این امکان را می دهد که هرتغییری که در نظر دارید را بر روی عکس ایجاد کنید و در نهایت عکسی را که مطابق دلخواه خود ایجاد کرده اید ضبط کنید و مثالی دیگر: پروسسور را می توان به یک گریمور شبیه کرد که یک بازیگر را مطابق خواسته های کارگردان گریم می کند و گاهی تا حد تغییرات اساسی هم پیش می رود و در واقع پروسسور را می توانیم یک گریمور صدا و یک فتوشاپ صوتی بنامیم .

پروسسور ها چگونه مورد استفاده قرار میگیرند؟

اساسا پروسسور ها به دو صورت : داخلی و خارجی به کار گرفته می شوند

پروسسورهای داخلی:

تقریبا در تمام پلیر ها و هدیونیت ها مثل CD یا USB پلیر از پردازشگر داخلی استفاده می شود، پردازشگر های داخلی در غالب موارد بسیار ساده هستند و در حد تغییرات باس و تیریبل و چند اکولایزر و… خلاصه می شوند، آنقدر ساده که نام پردازشگر به آن ها کمتر اطلاق می شود، البته همیشه اینطور نیست و در برخی موارد بسته به ارزش و کیفیت هدیونیت از پردازشگر های قویتری هم استفاده می شود. معمولا دستگاه های که قابلیت شبکه شدن را دارند مثل DEH-80PRS یا AVH-Z5150BT از پروسسور های قوی داخلی استفاده میکنند. قوی ترین پروسسور داخلی که تا به حال در پلیر ها استفاده شده است دستگاه DEX-P99RS هست که یک پروسسور تمام حرفه ای در حد پروسسورهای اکسترنال می باشد .

بعد از دکد کردن اطلاعت از روی منبع دیجیتال مثل CD یا USB اطلاعات صوتی تبدیل به امواج آنالوگ صوتی می شوند که وارد پردازشگر داخلی می شوند و بعد از تاثیر گذاری بر روی آن وارد قسمت پری آمپ و آمپلی فایر داخلی دستگاه می شوند. البته دستگاه هایی که خروجی دیجیتال مثل اپتیکال دارند، صدا به صورت اطلاعات دیجیتال خارج می شود و وارد قسمت پروسسور یا پردازشگر نمی شود به خاطر همین بالاترین حد کیفیت موجود بدون تغییر در خروجی اپتیکال می باشد (مثل GS9 سونی)

پروسسورهای خارجی:

پروسسور های فعلی در واقع تکامل یافته کراس اوور های اکتیو دهه هشتاد و ۹۰ میلادی هستند که در مسیر بروز رسانی و تکامل به آن ها امکاناتی نظیر اکولایزر و غیره هم اضافه شد که درنهایت به نام پروسسور شناخته شد ، شاید در حیطه کارآدیو هیچ دستگاهی به اندازه پروسسور ها با رشد تکنولوژی پیشرفت نکرده است. اگر در پروسسور های قدیمی تر مثل bit ten محصول سال ۲۰۰۷ مقداری از تنظیمات دستی بود، امروزه استفاده از بلوتوث و یا تنظیمات از روی APP اسمارت فون ها یک شرط لازم برای پروسسور هست. طرز کار پروسسور های خارجی نیز به همان سبک و سیاق پروسسور های داخلی است اما با آپشن های بیشتر، خدمات بیشتر و کاربردی تر .

اما قسمت شیرین داستان پروسسور واقعا چیه … ؟

تمام پروسسور ها از هر برندی از سه مولفه اصلی تشکیل شده است :

  1. ورودی
  2. تنظیم
  3. خروجی

۱- ورودی : پروسسورها ورودی های مختلفی برای دریافت و ورود سیگنال های صوتی دارند که عبارت است از:

a. های لول یا خروجی صدای پخش: صدایی که توسط آمپلی فایر داخلی پخش تقویت شده و به راحتی توسط بلندگو قابل پخش هست، رایج ترین نوع ورودی مورد استفاده در پروسسور ها این نوع ورودی است ، وجود این درگاه به ما اجازه استفاده از پروسسور برای نصب و آپگرید سیستم فابریک خودرو را می دهد در شرایطی که ما نمی توانیم پخش فابریک را به هر دلیلی عوض کنیم و همین دلیل استفاده روز افزون از پروسسور ها است که در واقع مورد توجه شرکت های تولید محصولات کارادیو نیز قرار گرفته است. در واقع اگر شما قصد نصب سیستم خوب با هدیونیت فابریک دارید چاره ای جز انتخاب و استفاده از یک پروسسور ندارید و این بیشترین مصرف پروسسور در دنیای کار اودیو هست. هر چند استفاده از این روش ریسک داشتن نویز را به همراه دارد و چون صدا یک بار داخل پخش پردازش و تقویت شده یک مقدار روی خروجی صدای پروسسور تاثیر منفی دارد و برای حصول نتیجه بهتر حتما توصیه میکنیم صدای هدیونیت خود را در حداقل نگه دارید و صدا را به صورت فلت (عاری از هرگونه تنظیم) داشته باشید از تنظیمات موازی مثل روشن کردن لود و یا باس خود داری کنید و تا حداقل بهم ریختگی صوتی یا دیستروشن را داشته باشیم. شما باید تنظیمات را با پروسسور انجام دهید .

b. ورودی های RCA: تمام پروسسور ها به ورودی RCA مجهزند، در پروسسور های ارزان یک جفت ورودی RCA قرار دارد و در پروسسور های پیشرفته تر ۳ جفت ورودی قرار دارد. که در مواردی که شما از هدیونیت افتر مارکت (پخش های قابل عرضه در بازار) و یا دستگاه های فابریکی که دارای خروجی RCA هستند استفاده می کنید بهترین راه اتصال به پروسسور RCA هست که این روش احتمال نویز را به سمت صفر میل می دهد و تقریبا اگر اصول نصب صحیح، رعایت شود بدون نویز خواهد بود و با حداقل دیستروشن روبرو خواهید بود (البته از کیفیت RCA ها مورد استفاده غافل نشوید، در این روش حجم سیم کشی کمتری نسبت به روش اول خواهید داشت صدای بهتری هم در نهایت تحویل خواهید گرفت، نکته قابل توجه اینکه شما با ۲ ورودی RCA هم که وصل شوید قادر خواهید بود که تمام کمال از پروسسور استفاده کنید .

c. ورودی دیجیتال: اپتیکال رایج ترین نوع ورودی دیجیتال است، این درگاه و پورت را پروسسور های خوب و گران قیمت دارا هستند، استفاده از این پورت بالاترین سطح کیفیت را تضمین می کند بدون اینکه هیچ گونه نویزی داشته باشیم. اطلاعات دیجیتال مستقیم از ورودی منبع ذخیره مثل CD یا USB به وسیله کابل اپتیکال به داخل پروسسور منتقل می شود که می تواند از متضمن صدای ها رزولیشن نیز باشد. معمولا پروسسور یک پورت اپتیکال دارند ولی برخی مثل Bit one HD دارای دو پورت اپتیکال هستند.

d. ورودی AUX: این پورت که خیلی هم مورد استفاده قرار نمی گیرد و در پروسسور های جدید هم حذف شده اند برای استفاده از پلیر های پرتابل مثل گوشی ها مورد استفاده قرار می گیرد، توجه داشته باشید منظور از پورت AUX ورودی mini Banan یا همان فیش هدفون هست و البته ورودی aux به صورت rca نیز کماکان در پروسسور ها مورد استفاده قرار می گیرند.

e. ورودی ​USB: ورودی توسط پورت USB که از روی اسمارت فون ها موزیک پخش شده را پردازش می کند که البته خیلی شایع نیست ولی پورتی است که در آینده استفاده بیشتری خواهد داشت مثل DEQ-S1000A پایونیر ، هنوز موردی ندیدم که از روی USB به طور مستقیم موزیک رو پلی بکند (یعنی درعین حال که پروسسور هست پلیر هم باشد) اما دور از ذهن نیست برای آینده .

f. پورت های تخصصی: این پورت ها مخصوص خود برند هاست (هربرند پورت خاص خود را داراست که همانند امضا آن شرکت است) و ورودی صدا توسط این پورت ها به دستگاه منتقل می شود و در واقع یک محدودیتی است که خود شرکت ها برای استفاده از پروسسور خود اعمال کرده اند، شرکت های آلپاین و پایونیر یَد طولایی در این قضیه دارند و در واقع ارتباط پخش یا پلیر با پروسسور با کابل های خاص خود برند انجام می شود ، البته پایونیر هم همچنین تفکری داشت که با معرفی آخرین محصول انگار دیدگاه شرکت عوض شده ،باید دید آلپاین کِی به این مساله تن خواهد داد یا همچنان به سیاق خود ادامه خواهد داد .

g. پورت های بیسیم : پورت هایی که هنوز خیلی شایع نیست مثل بلوتوث یا وای فای ولی خیلی نباید دور از دسترس باشند وجود تکنولوژی بیسیم برای پخش موزیک.

۲- تنظیمات : بعد از انتقال صوت به یکی از روش های گفته شده در بالا می توان سیگنال های صوتی را بسته به قدرت هسته اصلی پروسسور و قابلیت های نرم افزاریش تنظیم کرد ، قابلیت هایی بسیار فراتر از قابلیت های پخش و بسیار مفصل تر تا جایی که می توان صدا را به صورت شبکه یا استاندارد گریم و آرایش کرد و این قسمت شیرین استفاده از پروسسور هست جایی که شما قادر هستید هر سلیقه ای را بر روی صدا اجرا کنید و صدا همانند موم در دستان شما قرار دارد ، می توانید صدای بم را کم کنید، صدای بم را در یک بلندگوی خاص کم کنید ،می توانید تمام خروجی های جلو رو به ۳way تغییر دهید و می توانید دو خروجی مجزا برای ساب داشته باشید و کلی از تغییرات صدا لذت ببرید. قابلیت هایی که هر روزه مفصل تر هم می شوند ، دسترسی به این قابلیت ها توسط نرم افزاری که در لب تاپ خود نصب میکنید و توسط کابل USB در دسترس شما خواهد بود. هر شرکت پنل و اینترفیس گرافیکی خودشان را دارند که بسیار جذاب هم هستند.

اشکال کار اینکه برای تنظیم مجدد شما حتما باید لب تاپ را دوباره به دستگاه متصل کنید، هر چند این نرم افزار ها چندین حالت حافظه دارند که می توانید هنگام تنظیم چند فرم دلخواه را در حافظه های مختلف نگه دارید و بعدا توسط کنترلر دستگاه آن ها را انتخاب کنید ولی باز هم گاهی نیاز به تنظیمات مجدد یعنی نیاز به کامپیوتر به همین خاطر در پروسسور های جدید به جای استفاده از نرم افزار کامپیوتر از APP های گوشی استفاده می شود که به راحتی در دسترس است، معمولا پروسسور ها یک پنل کوچک به عنوان کنترلر نیز به همراه دارند که شما می توانید از آن برای کم و زیاد کردن ولوم تغییرات چپ و راست یا عقب و جلو خاموش روشن کردن ساب و غیره … استفاده کنید ، قابلیتی که با وجود app با گوشی هم امکان پذیر هست .

نکته دیگه این که شما اگر چند ورودی متفاوت به پروسسور وصل کرده باشید به راحتی می توانید بر روی آن ها سوییچ کنید و هر گزینه ای که میل دارید فعال کنید.

۳- خروجی : معمولا پروسسور ها ۲ مدل خروجی دارند.

اولی : RCA که تقریبا تمام پروسسور ها دارا هستند که همیشه از ۳ جفت به بالا هستند که کامل ترین آنها تا به امروز ۱۳ عدد خروجی دارد، صدایی که شما تغییرات در آن ایجاد کردید قابل ارایه به آمپلی فایر است.

دومی : پروسسور هایی که داخلشان آمپلی فایر دارند و می توان از آن ها خروجی بلندگو گرفت مثل DEQ-S1000A و bit One HD

البته محصولاتی هم وجود دارند که ترکیب آمپلی فایر و پروسسور هستند که یک محصول دو کاره محسوب می شوند مثل سری پریما از برند آدیسون

آنچه که مشخص است در آینده پروسسور هایی با قابلیت های جدیدتری خواهیم دید شاید اولین مشکل که نیاز به بررسی دارد ورودی کن باس می باشد و در نهایت ورود شرکت های بزرگ مثل پایونیر به دنیای پروسسور می تواند انحصار شرکت های اروپایی را بشکند و تضمین کننده رشد محصولات آینده و کاهش قیمت ها باشد .

در آخر نظرات و سوالات خودتون را در انتهای همین صفحه بیان کنید تا بتونیم به سوالات شما پاسخ بدیم.

با تشکر

نوشته های مرتبط

۱۲ نظر در “پروسسور چیست ؟ همه چیز در مورد پروسسور

  1. علیرضا گفت:

    با سلام و تشکر بابت مطالب مفیدتون. من یک پارس داشبورد جدید داشتم که متاسفانه با توجه به طراحی زیبای ایران خودرو نصب یک هدیونیت خوب به راحتی قابل اجرا نیست. از طرفی قصد برش کاری چه از جلو و چه از پشت دستگاه را نیز ندارم. سوالی که داشتم اینه که آیا یه پروسسور خوب میتونه جای خالی یک هدیونیت میان رده پر کنه و یک سیستم با پرتاب صدای خوب داشت؟ و اینکه میزان نویز و دیستروشن در این حالت چقدر خواهد بود؟

    1. سلام و روز بخیر
      شما میتوانید از پروسسور S1000A پایونیر استفاده کنید
      با نصب اصولی و تنظیم حرفه ای نویز و دیستروژن هم نخواهید داشت
      پیروز باشید

  2. Ali گفت:

    دوست عزیز به نظر پروسور ها فقط تعداد کانال ها رو زیاد میکنه و تنظیمات زیادی داره رو قسمت اکولایزر ولی ، جنس صدا رو عوض نمی کنه الان من رو پخش فابریک پارس بستم ، هر کاری میکنم به اون صدای دلخواهم نرسیدم زات صدا پخش فابریک ، به نظرم پخش خوب خیلی بهتر ، الان خود فایل mp3 یا wave کیفیت صدای متفاوتی میدن ، پروسوسور معجزه نمی که تجربه خودم و گفتم . تازه h8هرتز و من گرفتم ناراضی ام ، یه پخش خوب خیلی بهتر بود .

  3. Saeed گفت:

    سلام خدمت شما دوستان. من احتیاج به کمکتون دارم. پخش من سونی ۱۰۰bt هستش. میخواستم آمپ ببندم و دو تا کامپوننت بگیرم برای جلو و عقب. اما یکی از دوستان که مشاوره میداد بهم گفت صدات تغییر ملموسی نمیکنه و بی فایدست! دلیلش هم هدیونیت بنده بود. می‌گفت سیگنال صوتی توسط پخش پردازش میشه و چون هدیونیت من نسبتا ضعیفه و پردازش خوبی نمیکنه، آمپلی در اینجا هیچ کارست. آیا درست گفته؟ پس فرقی بین خریدن آمپ قوی با ضعیف وجود نداره و فقط نصب آمپلی برام قدرت میاره و نه کیفیت؟ آیا پروسسور میتونه کمکم کنه؟ از طرفی نهایتا بتونم یکی از کامپها رو نخرم و به جاش پروسسور نصب کنم. لطفا پاسخ بدین. خیلی گیج شدم?

    1. ناشناس گفت:

      دوست عزیز به نظر پروسور ها فقط تعداد کانال ها رو زیاد میکنه و تنظیمات زیادی داره رو قسمت اکولایزر ولی ، جنس صدا رو عوض نمی کنه الان من رو پخش فابریک پارس بستم ، هر کاری میکنم به اون صدای دلخواهم نرسیدم زات صدا پخش فابریک ، به نظرم پخش خوب خیلی بهتر ، الان خود فایل mp3 یا wave کیفیت صدای متفاوتی میدن ، پروسوسور معجزه نمی که تجربه خودم و گفتم . تازه h8هرتز و من گرفتم ناراضی ام ، یه پخش خوب خیلی بهتر بود .

  4. Pouya گفت:

    سلام و خداقوت
    یک سوال داشتم،تنظیمات۳wayچی هستن؟

    1. بطور خلاصه پخش هایی که دارایی سیستم ۳way می باشد امکان این را دارند که بصورت جداگانه تنظیمات را برای ووفر توییتر و میدرنج اعمال کنند

      1. Pouya گفت:

        بعد روی باند هم میشه این تنظیمات انجام بدی؟یا فقط روی کامپونت و ساب امکان پذیر؟بعد استفاده از این تنظیمات تغییر زیادی روی صدا میگذاره یا نه؟

  5. علی گفت:

    صدایی که در یک هدیونیت کم کیفیت یکبار پروسس شده و فرم خام نداره، چطور میتونه وارد یک پروسسور شده و مجددا تجزیه و تفکیک بشه؟ و یک تحول صوتی برای شنونده ایجاد کنه؟
    مثل اینکه یک عکس روتوش شده و دستکاری شده رو دوباره بخوایم روش فوتو شاپ کنیم قطعا کیفیت مطلوبی مثل یک عکس خام که قراره روش کار بشرو نداره.
    فایلهای ام پی تری خودشون بخاطر فشرده شدن افت کیفیت دارن، بعد داخل هدیونیت پروسس میشن وارد پری آمپ میشن و بازم کیفیتشون افت میکنه، پروسسور با چه مکانیزمی دوباره این صدای دستکاری شده و غیر حرفه ای رو مطلوب میکنه، اگر توجیه بشم قطعا یه پروسسور به ماشینم اضافه میکنم.
    با تشکر

    1. محسن گفت:

      سوالی که پیش می آید این است که چه زمانی ما به پروسسور نیاز پیدا میکنیم.آیا قرار است روی یک پخش ۵۰ هزار تومانی پروسسور نصب کنیم؟ جواب کاملا مشخص است، خیر.
      زمانی که به دلایلی شرایط و قصد تعویض کردن هدیونیت را نداشته باشیم و بخواهیم بصورت فابریک از پخش فابریک استفاده کنیم، بطور مثال پخش امکاناتی در اختیار ما می گذارد که با عوض کردن آن مثل خودروی ۲۰۶ و یا ۲۰۷ جدید صفحه نمایش را از دست خواهیم داد. یا هر خودروی خارجی که پخش با سایر اجزای خودرو در ارتباط هستند. و ما میخواهیم حداکثر استفاده را از پخش فابریک بدون دخالت در آن انجام دهیم.در مورد انتقال مرحله ای سیگنال از هدیونیت به پروسسور افت سیگنال توسط پروسسور بازسازی می شود.
      در مورد سیگنال خام هم سیگنال صوتی از دکودر وارد ترانزیستور تقویت صوت شده و سپس به پری آمپلی فایر منتقل می شود حال میتوان از تنظیمات پخش آن را در حالت فلت خطی قرار داد و سیگنال خروجی را به پروسسور هدایت کرد. در این شرایط ۱۶ بیتی بودن دکودر ها را میتوان یک عیب برای پخش های فابریک دانست.

  6. نامشخص گفت:

    ممنون خیلى کامل و کار آمد بود ??

  7. คђ๓ค๔гєzค گفت:

    خیلی عالی بود تشکر میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *