آمپلی فایر خوش صدا به چه آمپی گفته می شود!

می پرسه که: یک آمپ خوش صدا می خوام!آیا آمپلی فایر خوش صدا داریم؟ میگم یعنی چجوری باشه؟

میگه: صدای گرمی داشته باشه!

دوستان متاسفانه تعابیر اشتباهی در دنیای کارآدیو وجود داره که به عنوان غلط رایج شده و استفاده می شود، عیب کار اینجاست که این تعابیر و برداشت های اشتباه به مرور به یک باور تبدیل می شود و به عنوان یک ایده صحیح و مسلم علمی پذیرفته شده و رواج پیدا می کند و صد البته متاسفانه همکاران نیز به این مسئله دامن زده و شدت می بخشند.

مسئله صحیح این است که چیزی به نام آمپ خوش صدا یا آمپی که صدای گرمی داشته باشد نداریم، همانطور که می دانید وظیفه یک آمپلی فایر تقویت و افزایش سطح سیگنال ورودی است و فقط و فقط باید صدا یا سیگنال را آمپلی کند. تغییر در شکل و محتوای سیگنال کار آمپلی فایر نیست در واقع هرگونه تغییر در صدا را باید به وسیله پروسسور پیش از ورود به آمپلی فایر انجام داد و بین حرفه ای ها یه نقل قولی هست که میگه هرچه صدای خروجی به صدای ورودی وفادارتر باشد آن آمپلی فایر ایده آل تر است.

یک آمپلی فایر در واقع همانند یک دوربین عکاسی عمل میکند همانطور که از دوربین انتظار عکس طبیعی داریم و باید سوژه را همانطور که هست با بیشترین جزئییات ثبت کند و انتظار نداریم که عکسی مغایر با واقعیت سوژه تحویل دهد وگرنه عکس غیر واقعی خواهد بود، آمپلی فایر نیز باید صدا را بدون هیچ گونه تغییری تحویل دهد و از گریم و آرایش صدا پرهیز کند.

به خاطر همین مسئله هست که آمپلی فایرهای دایرکت (بدون کراس اور) بسیار گرانتر و محبوب تر هستند.(برای علاقمندان به صدا)

PRS-A900

PRS-A900

هر چند وجود کراس اور می تواند کمکی برای داشتن صدای خروجی مطلوب تر باشد. اما باید قبول کرد که کراس اور آمپلی، در واقع کمکی برای پوشاندن خطاهای یک آمپلی فایر از طرف سازنده آن است. صدای صحیح و حرفه ای صدایی است که از کراس اور آمپلی رد نشود و با توجه به گران بودن آمپلی فایر های دایرکت و دور از دسترس همگان بودن، آنها را توصیه نمی کنیم.

برای داشتن صدای بهتر از آمپلی فایر، کراس اور آن را در حالت OFF یا فلت قرار دهید و از تنظیمات هدیونیت و یا پروسسور استفاده کنید، در واقع یک آمپلی فایر فقط باید پاور باشد و کار تقویت صدا را انجام دهد نه کمتر و نه بیشتر اجازه بدهبد مثالی بزنم:

همانطور که گفته شد آمپلی فایرها همانند دوربین باید باشند و همانطور که در عکاسی گریم سوژه قبل از عکاسی انجام می شود در سیستم صوتی نیز گریم و آماده کردن صدا همانطور که دل خواهمان هست باید قبل از آمپلی فایر توسط پروسسور انجام شود.

پس دوستان چیزی به عنوان آمپلی خوش صدا نداریم و آمپلی فایر نباید صدا را گرم یا سرد کند، آمپلی فایر نباید به صدا طنین بدهد، آمپلی فایر نباید صدا را مخملی کند، آمپلی فایر فقط و فقط باید صدا را آمپلی کند و بس.

نظر شما چیست؟ آیا آمپلی فایر خوش صدا داریم؟

انتشار یافته: 9
  1. مرتضی
     
     
    ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۴:۰۹

    سلام ب دوستان
    امپ bossچطوره
    برند امریکایی هست اما مونتاژه چینه

    1. در کیفیتی بودن محصولات آمریکایی از جمله BOSS شکی نسیت با توجه به اینکه قدمتی دیرینه نیز دارد حتی با اینکه در چین مونتاژ شوند. اما باید به این نکته توجه داشت که آیا محصول اوریجینال می باشد. اگر مدل خاصی مد نظر شماست بهترین راه رجوع به وبسایت BOSS و مشاهده کاتالوگ می باشد که آیا همیچین مدلی وجود خارجی دارد. پیشتر مشاهده کرده بودیم با نام های تجاری معتبر اجناس تقلبی روانه بازار شده بود و هم اکنون نیز خرید و فروش می شوند.

  2. ahmad athari
     
     
    ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۷:۴۳

    درود، با توجه به اینکه صدای فلت رو ب خشکی و ریالیتی میره و خیلی زود خسته کننده میشه ما معمولا در کارآدیو پاور فول فلت نداریم و همه شرکت ها با رنگ و لعابی که در فرکانس خروجی اعمال میکنند امضای برندشون رو بر صدا میزنند، حالی یکی با های شفاف، یکی با وکال برایت، یکی هم با موج خروجی وی شکل، بنظر من تو خودرو بهتره دنبال صدای فلت نباشیم، داینامیک و مایکرو و میکرو مال هوم ادیو های فای هستش نه در بستر پر اعوجاج خودرو و در لول اینتری لول، سعی کنید با داشته هاتون از صدا لذت ببرید و خودتونو درگیر اعداد و ارقام نکنید، پیروز باشید. اطهری

    1. بسیار عالی.موافقم

  3. پیمان
     
     
    ۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۴:۰۷

    خسته نباشید
    کاملادرست گفتید ولی در آمپلی فایر های رده بالا،کل آمپ های زیر ۱۰ تومن همه جور رنگ و تنین به صدا میدن یا میشه گفت به صورت یک دست کل بازه فرکانسی رو تقویت نمیکنن حالا یا به خاطر پوشش نواقص صداشونه یا به قصد جذب مشتری،این موضوع در دوربین های عکاسی هم هست، دوربین رفرنس داریم ولی بیشتر دوربین ها با رنگ و لاعاب دادن به عکسا دنبال جذب مشتری هستن
    در هوم آدیو و هم در کار آدیو این موضوع هست، مخصوصا رده های بازاری برندها بیشتر به این سمت میل میکنه،مثلا پاییونیر های فرکانس قوی ای داره که برای منطقه خاورمیانه جذابه، یا کنوود حدود ۴۰۰ تا ۱ کیلو هرتز رو قوی تر پخش میکنه و میگن صداش گرمه

  4. نامشخص
     
     
    ۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۲:۴۹

    بسیار عالی

  5. امیرحسین
     
     
    ۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۱:۲۶

    ممنون از مقاله خوبتون. واقعیت اینه که توی کشور ما تعداد فرادی که واقعا علم سیستم صوتی رو داشته باشن بسیار بسیار کمه.
    فقط فرمودید کراس رو از روی پخش بدهیم. درسته که کار امپلیفایر فقط تقویت صداس ولی این که با پخش هم فرکانس رو کات کنیم بازم داریم توی محتوای اصلی دست میبریم. حالا دستخوردگی صدا داره با پخش انجام میشه. تجربه شخصی من اینه که گاهی کراس امپ دقیقتر عمل میکنه و دستخوردگی کمتری رو ایجاد میکنه. البته این شرایط بسیار کم پیش میاد و عمدتا پخش ها عملکرد بهتری دارن. بستگی به اون امپ و پخش درایو شده و قطعات اونها داره. مخصوصا توی سیستم های حرفه ای. ( البته حرفه ای خودش جای بحث داره ولی اینجا دیگه جاش نیست به نظرم)
    متشکر از شما و سایت خوبتون

    1. نامشخص
       
       
      ۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۴:۴۹

      کراس پخش بهتره،چون از مبدا انجام میشه،اگه بد میشه احتمالا پخش ضعیفه،عموما آمپ ها کراس های ضعیفی دارن به جز گران قیمت ها

  6. نامشخص
     
     
    ۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۱:۱۲

    طرف فروشنده و نصاب بود و با اعتماد به نفس میگفت کار آمپلی در اصل تفکیک صداس ،اونجا دلم میخواست کل مغازه شو خودشو با پشگل گاو عوض کنم

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.