امپدانس یا مقاومت چیست؟

در الکترونیک مقوله ای بنام مقاوت یا امپدانس وجود دارد. ما قصد نداریم در این مقاله در مورد مقاومت الکتریکی که بصورت قطعه در مدارات استفاد میشود صحبت کنیم. قطعا اکثر شما در دوران دبیرستان/هنرستان با این کلمه آشنا شده اید.مقاومت میتواند به شکل یک المان باشد و یا حتی وجود خارجی نداشته باشد. بطور مثال در اثر عبور بیش از حد جریان از یک سیم بصورت حرارت ضاهر شود که باعث عدم عبور جریان الکتریکی می شود. یا در اثر ایجاد یک سیم پیچ ایجاد شود و یا حتی در اتصالات ( سیم ها) بدلیل طولانی بودن مسیر ایجاد شود. هر قدر این مقاومت که واحد اندازه گیری آن اهم می باشد بیشتر باشد در مقابل عبور جریان الکتریکی از سیم ممانعت بیشتری به عمل می آورد. بر همین اساس نیز نام آن را مقاومت گذاشته اند.

در مورد مقاومت الکتریکی میتوانید با یک جستجو ساده در اینترنت به ده ها مقاله دسترسی پیدا کنید. اما مقاومتی که قرار است در مورد آن صحبت کنیم مربوط به دنیای کار آدیو می شود. تقریبا اکثر محصولات کارآدیو مثل بلندگو، ساب ووفر، آمپلی فایر و … دارای یک مشخصه به نام مقاومت و به لاتین امپدانس می باشد که واحد اندازه گیری آن اهم می باشد. نمیخواهیم وارد مباحث تخصصی شویم و فقط در حدی که بتوانید در انتخاب محصولات کارآدیو دقت کنید.

مقاومت ها در بحث کارآدیو در دو قسمت خلاصه می شوند.
  1. مقاومت دو سر بلندگو ها
  2. مقاومت دو سر کانال خروجی آمپلی فایر

مقاومت ایجاد شده در دو سر بلندگو ناشی از سیم پیچ موجود در هسته بلندگو می باشد و مقاومت موجود در آمپلی فایر بنا به طراحی مدار در دو سر خروجی آمپ خود را نمایان می کند.

اما این ها را گفتیم تا به چند نکته برسیم.

مهمترین قانون در امپدانس : جهت انتقال حداکثر قدرت باید امپدانس ورودی با خروجی برابر باشد. اما این یعنی چه؟

به طور مثال یک آمپلی فایر مونو را در نظر بگیرید که مقاومت خروجی آن دو اهم می باشد. حال یک ساب ووفر با امپدانس 4 اهم را به آن متصل کنید، آمپلی فایر نمیتواند تمام قدرت و توان خود را به ساب ووفر منتقل کند و شما باید برای انتقال حداکثر نیرو از یک ساب با امپدانس 2 اهمی استفاده کنید.

بعضا مشاهده شده بطور مثال افراد اقدام به نصب میدرنج 8 اهمی به یک امپلی فایر که حداکثر توان خروجی آن بر روی 2 اهم می باشد میکنند و توقع حجم صدای بالایی از آن دارند. با این حال اگر از دو میدرنج مواز با امپدانس 8 اهمی استفاده کنید جمع مقاومت آنها به 4 کاهش پیدا میکند و میتوانید توان بالاتری از آمپلی به هر دوی آنها انتقال دهید که این قضیه مربوط به داستان ترکیب امپدانس ها می شود.

ترکیب امپدانس ها

اما قانون جمع کردن مقاومت که بسیار در مورد اتصال ساب ووفر ها کار آمد است.

امپدانس موازی :

  • اگر دو ساب را با هم موازی کنیم مقاومت دو سر آنها نصف می شود. (به شرطی که مقاومت ها یکسان باشد)

امپدانس سری :

  • اگر دو ساب را با هم سری کنیم مقاومت کل آنها جمع می شود.

این مثال ها صرفا برای ساب ها نبوده و برای تمام بلندگوها صادق است.

میتوانید برای درک بیشتر موضوع به مقاله که در مورد اهم بندی ساب ها مقاله ای جداگانه موجود می باشد که میتوانید به آن مراجعه کنید.

انتشار یافته: 7
  1. محمد حسین
     
     
    ۱۴۰۰/۰۱/۲۰ - ۶:۴۶

    سلام من یه ساب خوانگی به مقاومت ۳ اهم دارم اولین که می خواستم بدونم میتونم این ساب رو تو ماشین نصب کنم یا نه ؟دوم اینکه اگه نصب کنم سیم هاش رو باید به جای همون سیم های بلند گویی که پشته نصب کنم ؟
    ممنون میشم 🙏

    1. پشتیبان
       
       
      ۱۴۰۰/۰۱/۲۱ - ۷:۲۸

      سلام
      میتونید با استفاده از امپلی فایر های مونو داخل ماشین نصب کنید. با توجه به RMS سابتون امپلی فایر رو انتخاب کنید.ساب رو مستقیم نمیتونید به سیم های بلندگو عقب وصل کنید باید به وسیله امپلی فایر راه اندازیش کنید

  2. Alireza
     
     
    ۱۳۹۹/۰۱/۱۵ - ۱۲:۴۸

    باند هایی که سه اهمه چطوری وصل میشه کرد خروجی امپلی فایر سه اهم نداره

    1. پایداری آمپلی فایر های استریو بر ۲ روی اهم می باشد و حداکثر توان خروجی در ۲ اهم می باشد . و تقریبا اکثر بلندگو ها دارای امپدانس ۴ اهم می باشد. اما برخی محصولات همانند هارمن (جی بی ال/ اینفینیتی ) دارای امپدانس ۳ اهمی می باشند که راه اندازی آنها نسبت به بلندگو های ۴ اهمی آسان تر می باشد و آمپلی قابلیت انتقال توان بالاتری را به این محصولات دارد. تفاوتی در نحوه نصب وجود ندارد

  3. صلاحی
     
     
    ۱۳۹۹/۰۱/۱۵ - ۸:۰۰

    برای اتصال دو میدرنج ۸ اهمی به خروجی آمپلی که ۲اهم و ۴ اهم خروجی داره باید دو سیم میدرنج رو به صورت موازی به خروجی آمپلی استفاده کنیم؟

    یعنی از یک کانال برای دو میدرنج استفاده کنیم؟

    1. سلام.بله این کار را هم میتوانید انجام دهید. با موازی کردن دو میدرنج ۸ اهمی، امپدانس آنها به ۴ اهم کاهش یافته و با اتصال آنها به یک کانال از آمپلی فایر تمام توان ( به فرض مثال اگر توان خروجی در ۴ اهم ۸۰ وات باشد) بین دو میدرنج تقسیم می شود. و حالا یک کانال اضافی در دسترس دارید و میتوانید از آن جداگانه استفاده کنید. حتی میتوانید یک سوپر توییتر ۴ اهمی سبک نیز با میدرنج ها موازی کنید و از توان هدر رفته نهایت استفاده را بکنید.

  4. نامشخص
     
     
    ۱۳۹۹/۰۱/۱۵ - ۷:۲۵

    سلام عالی

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.