خازن چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست خازن قطعه الکترونیکی است که جریان الکتریسیته را در خود ذخیره میکند.

خازنها می توانند انرژی الکتریکی را توسط میدان الکترواستاتیکی(بار الکتریکی)در خود ذخیره و نگهداری کنند.خازن چیست

واحد خازن به افتخار فیزیکدان بزرگ مایکل فارادی فاراد میباشد و یک فاراد معادل خازنی است که وقتی به اختلاف پتانسیل یک ولت متصل شود، بار یک کلون در آن ذخیره گردد.

یک کلون یک آمپر در ثانیه است.

در الکترونیک یک فاراد واحد بسیار بزرگی است و معمولا از واحدهای کوچکتر آن مثل نانو، میکرو و پیکو فاراد استفاده میشود ولی در کارآدیو با واحد اصلی آن(فاراد) سروکار داریم.

آن ها از دو صفحه هادی بسیار نزدیک به هم که میان آنها عایقی بنام دی الکتریک وجود دارد تشکیل شده است جنس این صفحات از آلومینیوم،نقره و تیتانیوم و …   و جنس دی الکتریک از هوا گرفته تا مواد شیمیایی خاص متفاوت است که این جنس در نامگذاری خازن سهم بسزایی دارد.

ظرفیت خازنها به سطح و ساخت صفحه های هادی و جنس دی الکتریک بین آنها بستگی دارد همانطور که اشاره شد خازنها بسته به نوع مواد تشکیل دهنده آنها  به گروههای مختلفی تقسیم میشوند.

خازن در سیستم صوتی ماشین

در بحث کارآدیو ما اصولا با دو مدل خازن روبرو هستیم:

  1. خازنهای کلاسیک معمولی (کاغذی )
  2. خازنهای هیبرید

۱ـ خازنهای معمولی و کلاسیک از صفحات فویل الومینیومی با دی الکتریک (کاغذ آغشته به نوعی روغن )تشکیل شده است

این صفحات که طول آنها به صدها متر نیز میرسد بصورت مارپیچ داخل یک استوانه قرار دارند و ظرفیت آنها بطور معمول ۱ تا ۲ فاراد بیشتر نیست علاوه بر اینکه افزایش حجم و سایز خازن مانع از این میشود که بتوان آنها را در ظرفیتهای بالاتر ساخت.

اتحادیه اروپا ساخت سایزهای بزرگتر و مصرف آنها را بخاطر احتمال انفجار و با توجه به اینکه کاغذهای آغشته به روغن آن قابل اشتعال هستند ممنوع کرده است.

شرکتهای تولید کننده خازن برای زیباتر کردن و مفید تر بودن خازن به آن یک مدار نمایشگر ولتاژ نیز اضافه کرده اند این مدار که در واقع کاری بجز نمایش ولتاژ سر خازن ندارد برای بسیاری این شایبه را بوجود آورده که این خازنها بصورت دیجیتال عمل میکنند و به خازنهای دیجیتال معروف شده اند.

ولی در واقع این غلط مصطلحی بیش نیست و کار کرد خازن هیچ ربطی به نمایشگر آن ندارد بطوریکه اگر مدار بالای خازن را برداریم عملکردخازن به  هیچ عنوان دچار مشکل نخواهد شد.

 خازن ها همواره بصورت آنالوگ کار میکنند در بسیاری از موارد این مدارها خود بصورت یک مصرف کننده عمل می کنند.

بطوریکه اگر شما این خازن ها را از مدار برق خارج کنید خود نمایشگر به مرور مقدار الکتریسیته ذخیره شده در خازن را مصرف میکند و این مسیله کمک میکند که هنگامی که خازن در مدار قرار ندارد همیشه بصورت دشارژ یا همان تخلیه باقی بماند.

خیلی از شرکتها برای زیباتر کردن خازنها در اطراف آنها از لامپهای نیون یا LED قرار میدهند که اگر از قسمت زیبایی آن بگذریم باعث افت کارایی خازن شده و همیشه مقداری از نیرو را برای روشن نگاه داشتن آن مصرف خواهیم کرد.

خازن های هیبریدی

نیاز به خازن با ظرفیتهای بالاتر منجر به تولید خازنهای هیبرید شد این خازنها در واقع از اجتماع چند خازن کوچکتر با ظرفیتهای مختلف تشکیل میشود.

خازنهای هیبریدی نسبت به ظرفیت آنها بسیار کوچک تر میباشند خازنهای کوچک تشکیل دهنده، خازنهای خاصی هستند که به صورت معمول در بازار پیدا نمیشوند و تقریبا هر شرکت از خازنهای خاص خود استفاده میکند و به همین خاطر مشخصات و ظرفیت این خازنها بروی آنها درج نمیشود.

خازنهایی با ظرفیتهای بالا در اندازه های کوچک که از ترکیب نهایی آنها یک خازن هیبرید با ظرفیت بالا ایجاد میشود.

این خازنها که غالبا خازنهای شیمیایی هستند که دی الکتریک آنها را از نوعی ماده شیمیایی تهیه میکنند که یک حالت کاتالیزوری دارد و باعث بالا رفتن ظرفیت مضاعف آنها میشود.

این خازن ها بعلت اینکه هسته اصلی آنها شیمیایی است برای جلوگیری از ضربه دیدن (که احتمالا خطراتی نیز دارد ) و ایجاد مشکلات ثانویه، سعی میشود آنها از دایکاست وفلز محکمی تشکیل شود تا بتواند در مقابل صدمات خارجی از آنها محافظت کند.

از مزایای آنها میتوان به کوچک بودن و داشتن ظرفیت بالا اشاره کرد و معایب آن متاثر بودن کار آنها ازشرایط هوا مثل گرمای زیاد یا سرمای زیاد بعت داشتن مواد شیمیایی است با توجه به اینکه مواد شیمیایی نسبت به دمای محیط واکنش نشان میدهند.

این خازن ها در گرمای زیاد و یا سرمای کم واکنشهای مختلفی نشان می دهند و عمر کمترنسبت به خازنهای کاغذی و زمان شارژ و دشارژ بالاتر نسبت به سایر خازنها نیز جزؤ معایب است.خازن در سیستم صوتی ماشین

خازنها از لحاظ کار بسیار به باطری شبیه هستند یعنی هر دو آنها برق تولید نمیکنند بلکه جریان الکتریسیته را در خود ذخیره می کنند تا در موقع مصرف زیاد استفاده شود.

شاید فرق اساسی آنها در زمان شارژ و دشارژ است اصولا هر جا که نیاز به یک شوک الکتریکی (فشار و جریان مضاعف )باشد از خازنها استفاده می شود مثل استارت زدن الکترومترها، در سیستم کارآدیو نیز این فشار مضاعف در هنگامی است که به باسهای پر قدرت نیاز است.

وظیفه ی خازن در سیستم های صوتی ماشین

همانطور که میدانیم بیشترین فشار بروی یک آمپلی فایر و در زمانی است که ساب به حرکت در می آید و برای تولید این فشار ما نیاز به برق کافی داریم که از خازن انتظار جبران آن را داریم حال اگر این باس یا همان فشار لحظه ای باشد.

این خازن جوابگوی آن خواهد بود ولی اگر ممتد و بقولی کش دار باشد خازن جوابگو نیست و از تامین آن عاجز خواهد بود پس خازن زمانی به ما جوابگو خواهد بود که سرعت شارژ و دشارژ کمتر از سرعت و فاصله بین باس ها باشد.

به طوری که اگر خازن نتواند بموقع شارژ و دشارژ شود و بنوعی از باسهای ایجاد شده عقب بیفتد خود نیز یک مصرف کننده برق خواهد بود و در واقع اثر معکوس خواهد داشت.

پس اگر موسیقی مورد علاقه شما دارای باسهای ممتد است مثل آهنگهای تند، داشتن خازن مشکلی از کمبود برق شما را جبران نمیکند اما اگر موسیقی گوش میکنید که باسهای آن قابل شمارش است حتما از خازن استفاده کنید که بسیار مؤثر است و این موضوع باعث شده است.

که برخی از شرکتها خازنهایی عرضه کنند که سرعت شارژ و دشارژ آنها بسیار پایین تر از خازنهای مشابه در بازار است مثل خازنهای راکفورد و یا هلیکس سریBrax که این خود باعث گرانی آنها میشود.

شاید تابحال دیده اید که برخی شرکتها مثل استینگر خازن هایی با یک حجم را در چند رده با قیمتهای دارند که در واقع فرق آنها به موضوع سرعت شارژ و دشارژ آنها بر می گردد.

برای اندازه گیری ظرفیت خازنها هیچ راهی بهتر از تست تجربی نیست و شما میتوانید بوسیله یک لامپ زمان شارژ و دشارژ دو خازن را با هم مقایسه کنید

خازنهایی که در کارآدیو مصرف میشوند از ۱۶ تا ۲۴ ولت و از ۹۵ درجه تا ۱۰۵ درجه سانتیگراد را میتوانند تحمل کنند.

انتشار یافته: 24
  1. Hosein
     
     
    ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ - ۹:۵۹

    سلام اگر بخوایم خودمون خازن برای سیستم خودرو درست کنیم باید به شکل موازی ببندیم یا سری

  2. میلاد
     
     
    ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ - ۱:۲۵

    سلام خسته نباشد
    برای۲جفت۷۱۸
    وامپ ۱۰۰۰وات کنوود
    وساب ۱۵۰۰وات
    نیاز به خارن است
    درضمن باطری ماشین هم ۶۶ امپرهست
    ممنون

  3. امیر حسین
     
     
    ۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۹:۳۲

    سلام ببخشید واسه سیستم من نیاز به خازن دارد آیا؟ ظبط جدید پایونیر ۴کانال ۴تا میدرنج کیو اس ۸ امپیلی ام بی اگوستیک ۴۹۰۰ وات و ساب بوستر ۱۵ اینچ ۳۵۰۰وات ۱۵۰۰ ار ام اس نیاز خازن آیا؟

  4. یوسف
     
     
    ۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۴:۳۵

    سلام
    سیستم من ضبط ۹۴۵۰ و باندها ۶۹۷۵یک جفت و ۷۱۸ یک جفت و ۱۶۷۵ یک جفت و ساب ۳۰۰۰۳d4و سه عددآمپیلی ۸۴۰۰کنوود و D۸۱۰۶ کنوود و ۷۰۲ exکنوود باطری ۷۴آمپر دارم
    آیا در صورت محدودیت مالی نداشتن نیاز به بست خازن هست ؟
    ممنون از شما

    1. بله با توجه به تعدد محصولات نصب شده میتوانید از خازن استفاده کنید.

  5. مهدی
     
     
    ۱۳۹۹/۰۳/۱۵ - ۸:۳۳

    باسلام
    برای این سیستم آیا خازن نیاز میشه اگر جواب مثبت هستش لطفا ظرفیت و مارک رو هم بفرمایید
    آمپ۸۴۰۰+۸۱۰۶d کنوود
    ساب mtx10as با۳۰۰rms
    فوکال۶۹۰acبا۷۰rms
    و باند اینفینیتی گرد برای در جلو ۷۰rms
    سیم برق۴ هستش
    با تشکر از شما

    1. اجباری در استفاده از خازن برای این سیستم وجود ندارد. اگر باطری خودرو از ظرفیت مناسبی برخوردار باشد قطعا به خازن احتیاج پیدا نخواهید کرد و بدون خازن سیستم درایو خواهد شد. اگر پس از استفاده احساس کردید که در باس های ساب ووفر به برق خودرو فشار وارد می شود و نور چراغ ها در هر باس کاهش چشمگیر دارند می توانید اقدام به نصب خازن ۱ فاراد کنید. ترجیحا از برند های مطرح ( غیر چینی) مانند dls/ ساند کوئست / کانکشن

      1. پوریا
         
         
        ۱۳۹۹/۱۰/۱۲ - ۶:۱۷

        سلام وقت بخیر . میخواستم بدونم با اینکه در بازار خازن های کوچک و ظرفیت بالا مثلا ۲.۲ میکرو فاراد وجود داره و با موازی کردن چند خازن میشه به ظرفیت چندبرابر خازن های بزرگ شرکتی رسید چرا باید از خازن های بزرگ استفاده کرد ؟ معایب این روش چیه ؟

        1. پشتیبان
           
           
          ۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۶:۲۴

          سلام
          اکثر خازن های موجود در بازار متفرقه بوده و ظرفیتی که رو انها درج شده واقعی نیست
          حتما از خازن های برند اورجینال استفاده کنید و سیستم شما بیشتر از ۲.۵ فاراد احتیاج دارد بهتر است از باطری اضافه استفاده کنید مثل باطری AGM که مناسب سیستم های کیفیتی هست و با ابعاد کوچکی که دارد میتواند در لحظه ۲۰۰ امپر به سیستم شما تزریق کند

          1. پوریا
             
             
            ۱۳۹۹/۱۰/۲۶ - ۶:۱۳

            منظور من خازن هایی هست که روی کیت های الکترونیکی استفاده میشه

          2. پشتیبان
             
             
            ۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۶:۴۴

            اون مدل خازن باید روی برد طراحی بشه و یتونه به موقع پر و خالی بشه و یا موقعی که ماشیم خاموش هست برق رو خالی نکنه

  6. شهرام
     
     
    ۱۳۹۹/۰۲/۰۴ - ۱۲:۵۵

    .
    سلام
    به نظر شما برای این سیستم خازن ببندم یا نه؟
    پخش پایونیر ۱۲۵ui
    باند سونی ۶۹۵۱
    ساب ۱۲ اینچ DS18
    میدرنج ۴.۵ اینچ درب جلو
    امپلی ۴ کانال DS18
    امپلی ۲ کانال سونی

    1. علی
       
       
      ۱۳۹۹/۰۲/۰۴ - ۳:۱۴

      شما نیاز به خازن نداری ، ضمن اینکه خازن خوب بالای ۱ تومنه
      اگه ضعف برق داری ، باید از کابل برق ضخیمتر با مس بالا استفاده کنی + انجام big3 (فیوز فراموش نشه)
      در اخر اگه خواستی خازن بخری ، ازین چینی ها که روشون کیلویی ظرفیت زده (۱۰ فاراد و ۲۰ فاراد و …) نخر
      ارزون ترین خازن بدردبخور ، cap33 هلیکس که ۳۳صدم فاراده

    2. احتمال خیلی کم در ولوم بالا و در باس های قوی دچار افت جریان لحظه ای خواهید شد. از آنجایی که از آمپلی فایر مونو استفاده نمی کنید وسیستم شما سنگین نمی باشد بعید می باشد که به خازن احتیاج پیدا کنید. اگر پس از نصب سیستم وجود خازن را نیاز دیدید. میتوانید از خازن یک فاراد البته از محصولات برند و با کیفیت استفاده کنید

  7. میر
     
     
    ۱۳۹۹/۰۱/۱۱ - ۴:۳۶

    درود
    چه زمانی باید از خازن استفاده کرد؟
    از چه میزان قدرت Wrms؟

    1. محسن
       
       
      ۱۳۹۹/۰۱/۲۲ - ۸:۵۶

      زمانی که احساس کردید در باس های سنگین فشار زیادی بر روی باطری خودرو وارد می شود و نور چراغ های ماشین کم سو می شوند در این مرحله واقعا به خازن احتیاج پیدا میکنید.
      میزان ظرفیت مورد نیاز خازن معمولا برای هر ۱۰۰۰ وات RMS یک فاراد می باشد

  8. سجاد نصیری نژاد
     
     
    ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۸:۲۷

    درود بر شما
    ممنون بابت مطالب مفیدتون
    در مورد تست ظرفیت خازن ها گفتید از یک لامپ استفاده کنید ولی واسه تست سرعت شارژ و دشارژ خازن چه راهی هست؟ راهی هست که سرعت شارژ و دشارژ خازن ها رو فهمید؟
    ممنون میشم که جواب بدین چون واسه همه کاربردی هست

    1. سینا
       
       
      ۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۷:۰۹

      سوال منم هست این

      1. میتوانید با جستجوی کلمه خازن در صفحه مجله به پاسخ سوال خود برسید

  9. امیر
     
     
    ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۸:۰۳

    خیلی تکراریه معمولا همه جا همین رو نوشتن

    1. محسن
       
       
      ۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۷:۲۴

      بله اکثرا از این مطلب کپی کردن.

    2. ناشناس
       
       
      ۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۲:۲۳

      برای ۲تا امپلی و یک ساب و یک جفت میدرنج و تیوتر و باند بزرگ کنوود چه ظرفیت خازن لازمی با تشکر

  10. سعید
     
     
    ۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۸:۰۹

    تمامی قیمتتان خیلی گرون تر از ها مه جاس ۲۰۰ درصد بیشتر کشیدین رو اجناس

  11. محسن مهدی عراقی
     
     
    ۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۱۱:۵۵

    مطلب زیاد خوندم در مورد خازن.ولی این مطالب حرفهای تازه ای برا گفتن داشت.ب عبارتی حرف نداشت این مطالب.سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.