در این قسمت از سری ویدیوهای ایران کارآدیو میخواهیم به موضوع آب بندی بلندگوها خواهیم پرداخت، موضوعی که نقش بسیار کلیدی و مهم در داشتن یک صدای گرم و دلنشین داشته و بدون انجام این کار دصای چندان مطلوبی نیز نمیتوان گرفت. در این ویدیو قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آب بندی بلندگو یعنی چه؟ چرا شرکت های تولید کننده خودشان بلندگو را آب بندی نمیکنند؟ و اینکه آیا آب بندی بلندگوهای نو ضروری است؟

 

آب بندی چیست؟

حتما شنیده اید که برخی از سیستم بازان از اصطلاحی به نام آب بندی استفاده میکنند؟ اما آب بندی چیست؟ پیش از شروع لازم است به این سوال پاسخ دهیم که یک بلندگو از چه اجزای تشکیل شده است؟ همانطور که میدانید ساختار یک بلندگو شامل صفحه، سوراند، ویس کویل، اسپایدر و بسکت است. در این میان عواملی نظیر بسکت و مگنت ثابت هستند، در حالی که اجزای نظیر سوراند و اسپایدر در حرکت کامل بوده و برای رسیدن به شرایط مطلوب نیاز به گذر زمان دارند.

به این محدوده زمانی که یک جفت بلندگو نو به بهترین شرایط خود برسد اصطلاحا آب بندی و یا Break-in میگویند. در این حالت عوامل مکانیکی نظیر اسپایدر و سوراند پس از طی یک دوره زمانی به اوج کارکرد خود رسیده و میتوانند صدای واقعی بلندگو را نشان دهند. این دوره زمانی بنا به نوع برند و شرایطی نظیر آب وهوا و دمای محیط میتواند متفاوت باشد. به عنوان مثال برند DLS زمان آب بندی 20 الی 30 ساعت را برای محصولات خود پیشنهاد داده است. با این حال ما در ایران کارآدیو با تجربه 25 ساله خود و نسبت به شرایط آب و هوایی ایران و برندهای موجود در بازار، زمان 50 الی 60 ساعته را پیشنهاد میکند.

 

آب بندی توسط شرکت های تولید کننده

سوال مهمی که در این بخش پیش می آید این است که چرا شرکت های تولید کننده کارآدیو به مانند شرکت های تولید کننده سیستم های خانگی بلندگوهای خود را آب بندی نکرده و به بازار عرضه نمیکنند؟ دلیل این امر آن است که بلندگوهای ماشینی معمولا در شرایط کاملا متفاوت نصب میشوند. یعنی یک بلندگو میتواند در یک بازه گسترده از ماشین ها نصب شود. اما این مهم چه مفهومی دارد؟ از آنجا که سیستم لیتراژ درب هر ماشین متفاوت است، فضای محدود پشت بلندگو (داخل درب) که اهمیت بسیار زیادی در حرکت کنترل شده ووفر دارد نیز متفاوت است. همین تفاوت در لیتراژ داخلی درب و از سوی دیگر شرایط آب هوایی و دمایی مربوط به هر کشوری باعث میشود که با توجه به تیراژ بالای تولید محصولات، عملا نتوان بلندگوهای کارآدیو را در شرکت آب بندی کرد.

 

چگونه سیستم خود را آب بندی کنیم؟

ما در ایران کارآدیو به تمامی دوست داران صدا توصیه میکنیم که به منظور آب بندی بلندگوهای خود، به مدت 50 الی 60 ساعت کاری بلندگوها را با صدای تقریبی یک سوم استفاده کنند. این ولوم صدا یکی از ایده آل ترین شرایطی است که میتواند باعث آب بندی صحیح و داشتن یک صدای زیبا در سیستم شما شود. از سوی دیگر این روش خطر آسیب زدن به بلندگو را نیز به حداقل میرساند.

 

جمع بندی

درنهایت به شما عزیزان علاقه مند توصیه میشود که مبحث آب بندی بلندگو را جدی گرفته و تمام تلاشتان را در جهت انجام این امر انجام دهید. بدون آب بندی نه تنها نمیتوان صدای خوبی داشت بلکه به مرور زمان این امر میتواند منجر به از بین رفتن بلندگو و خراب شدن آن شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.