انواع سابووفر ، یک ساب خوب چیست ؟

انواع سابووفر ، یک ساب خوب چیست ؟

نگاهی به ساختار سابهای مختلف و تقسیم بندی سابووفر ها از لحاظ ظاهری و فنی و پاسخ به یک سوال
مشخصات یک ساب خوب چیست؟
در ابتدا اجازه بدهید کمی درمورد انواع ساب ووفر ها و کلیات مربوط به انها کمی صحبت کنیم
سابها بطور کلی میتوانند به سه گروه تقسیم شوند:
– اول سابهای قدرتی یا competition و یا spl
– دوم سابهای کیفیتی
– سوم سابهایی که بین این دو گروه اول دوم قرار دارند
انواع سابووفر
گروه اول سابهای به اصطلاح قدرتی :
این سابها، سابهای موزیکال نیستند و از حدود هزار وات به بالا هستند و هر چه قویتر میشوند برای موزیک نامناسب تر میشوند، اساسا در این سابها اجرای صحیح فرکانس مهم نیست مهم ایجاد فشار بالاتر توسط صفحه ساب است
از مشخصه های مهم آنها قوی تر بودن سیستم کنترلی مکانیکی qms هست به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد :
– سوراند پهن و گوشتی
– اسپایدرهای چند لایه
– مولتی کوئل بودن : ۲ کوئل و در برخی موارد ۴ کوئل ،کوئل های دو اهم و یا کمتر و گاهی تا نیم اهم
– بدنه و بسکت از جنس آلومینیوم دایکاست
– مگنتهای چند لایه و سنگین و گاها از جنس نئودیمیوم
– کیفیت پایین مونتاژ و غیره… نام برد معمولا این ساب ها از تکنولوژی بالایی بهره نمیبرند و ساختاری مشابه دارند احتمالا تا بحال شاهد سابهایی بوده اید از برندهای مختلف که بسیار شبیه به هم هستند و قاعدتا ساخت چین نیز میباشند
اما نمونه هایی هم هستند که با کیفیت ساخت بالا و تولید کشور صاحب برند باشند.
از نکات بارز این دسته سابها این است که:
بسیار نیازمند باکس هستند و به نوعی وابسته به باکس هستند، کار کردن و درایو کردن این سابها خیلی آسان نیست و نیازمند تجربه و علم کافی در حیطه spl میباشد در غیر این صورت اسپایدر ساب سریع حالت فنریت خود را از دست داده و صفحه و سیم پیچ پایین تر از جایگاه اصلی قرار میگیرد و این یعنی کاهش راندمان،
اگر ساب spl دارید به اسپایدر آن نگاهی بندازید اگر افت کرده مشکل باکس دارید
خیلی از برندهای معروف دنیای کارادیو سابهای spl یا تولید نمیکنند و یا فقط در حد نمونه دارند برندهای مثل پایونیر کنوود الپاین اودیسون و غیره…
حتی برندهایی هم که سابقه درخشانی در تولید ساب دارند نیز بخاطر بازار محدود جهانی و تقاضای کم از این نوع ساب کمتر سراغ آنها میروند برندهایی نظیر کیکر MTX JBL و از طرفی شرکت‌هایی هستند که تخصص در ساخت این سابها دارند برندهای نظیر گرندزیرو و یا الفارد دیجیتال دیزاین و…
این نوع ساب در کشورهای لاتین مثل برزیل و کلمبیا و تا حدودی در روسیه و همچنین در کشور خودمان طرفداران پرو پا قرصی دارند
آنچه که مشخص هست این نوع سابها خیلی برای شنیدن موزیک خوب نیست و هیچ هماهنگی و همخوانی با کامپوننت ندارند اما وقتی با میدرنج و سوپرتیوتر های SPL هماهنگ میشوند صدای بسیار بلندی تولید میکنند که خوب طرفداران زیادی هم دارد
SQ subwoofer
دسته دوم سابهای کیفیتی:
نوع دیگری از سابها که در این مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم سابهایی هستند که به کیفیت یا SQ مشهور هستند ، این نوع سابها در خیلی موارد دقیقا نقطه مقابل سابهای SPL قرار دارند
– اگر سابهای قدرتی بیشتر بروی سایزها ۱۵ و ۱۸ و کمتر بروی ۱۲ اینچ تمرکز دارند این سابها اصلا سایز ۱۵ ندارند و غالبا سایز۱۰ هستند و گاهی نیز در سایز ۸ اینچ تولید میشوند
– معمولا سابهای کیفیتی توانی زیر ۵۰۰ وات دارند
– کیفیت ساخت بسیار بالا و مثال زدنی دارند
– کویل فقط ۴ اهمی و تک کوئل
– مواد اولیه بسیار باکیفیت و خوش ساخت
– کوئل با قطر سیم پیچ زیاد، از المانهای عمومی این ساب هاست
– سیستم کنترلی این سابها براساس کنترل الکترونیکی qes استوار است پس هیچ گاه در اثر کارکرد زیاد کیفیت ساب افت قابل ملاحظه ای نخواهد کرد،
همیشه این سابها ساخت کشور اصلی و صاحب برند هست، نکته جالب اینکه این محصولات به نوعی پرچمدار و نشان و امضا شرکت‌های تولید کننده به حساب می‌آید به همین خاطر از بالاترین سطح ممکنه استانداردها برخوردارند و در خیلی موارد خود استاندارد جدیدی ارایه میدهند به همین خاطر این سابها هیچ وقت شبیه هم نیستند و هر کدام طرحی و تکنولوژی خاص خود را دارند
شرکتها در ساخت این سابها زیاد به فکر هزینه تمام شده نیستند به همین خاطر این سابها همیشه گرانند و تولید محدود دارند، گاهی آنقدر گران که خرید آن را برای هرکسی امکان پذیر نیست، این سابها بسیار دیر اپگرید و بروز میشوند و گاهی چندین سال تکرار می شوند
با توجه به اینکه ۱۰ اینچ هستند اما به مانند یک ساب ۱۵ قابلیت پخش فرکانسها ی پایین را دارند و کنترلی در حد ووفر ۶ اینچ دارند،
این سابها نیز شدیدا متکی به باکس هستند و برعکس سابهای قدرتی که نیازمند باکس پورتد هستند این سابها الزام به باکس سیلد دارند،
این سابها با دقتی همانند ساعت‌هایی دست ساز سویسی وفادار به موزیک هستند و به بهترین نحو فرکانس را اجرا می کنند، استفاده از مگنت نئودمیوم در این سابها رایج هست این سابها هم توسط برخی از کمپانی ها بطور سنتی تولید میشوند مثل پایونیر و اودیسون هلیکس و…
از ایرادات عمده انها گران بودن و براحتی در درسترس نبودن و وابسته بودن به ست امپلی و کامپوننت معرفی شده توسط شرکت می توان نامبرد، و دست آخر اینکه بیان کلمه highend به این محصولات بسیار بجاست ( به مقاله های اند مراجعه کنید)
و اما گروه سوم سابها :
این گروه که بیش از ۸۵% سابهای موجود در بازار رو شامل میشود طیف وسیعی از مشخصات و پارامتر ها و المان ها رو در بر می گیرند و در عین حال هیچ تعریف و مرز مشخصی برای انها وجود ندارد، تمام شرکت‌های که در صنعت کارادیو فعالیت دارند سابهایی دارند که در این گروه طبقه بندی بشوند، این سابها در واقع بین سابهای کیفیتی و قدرتی قرار دارند.
یک طیف گسترده که ملغمه ای از هر دو گروه هستند،
– از پایین ترین سطح توان ۱۵۰ وات تا حدود ۱۲۰۰ وات
– بدنه از پلاستیک و فایبرگلاس تا دایکاست و فلزی
– جنس صفحه از کاغذ و پروپیلن تا کولار و پلاستیک
– از چهار اهم تک کویل تا دو اهم دو کویل
– از ۸ و۱۰ اینچ تا ۱۲ و ۱۵ اینچ
-هیچ مرز و محدوده ای ندارند شاید تنها دسته بندی و تفاوتی که بین میتوان قائل شد نزدیکی و سوق پیدا کردن به کیفیت و یا قدرت باشد هرچه به سمت قدرت میل میکنند مشخصات سابهای spl رو میگیرند : توان بالا – بسکت دایکاست – اهم پایین
وهر چه به کیفیت میل دارند مشخصات و خلق و خوی آنها را میگیرند سایز کوچک -کویل چهار اهمی و غیره…
اما سوال اول بحث مشخصات یک ساب خوب چیه؟ در واقع جواب این سوال تقریبی و احتمالی خواهد بود! هر چند سوال صحیح این است که من چه نوع صدا دوست دارم اگر کیفیتی؛ پس باید سابی پیدا کنم که دارای مشخصات کیفیتی بالاتری باشد واگر صدای قدرتی پس باید دنبال سابی باشم که مشخصات سابهای قدرتی را داشته باشد و همیشه سابهای بینابینی وجود دارند و توصیه آخر اینکه حتما سعی کنید بین ساب و کامپوننت اختلاف سایز زیاد نباشد (رجوع شود به مقاله مربوط به تناسب سایز ساب و کامپوننت)
نمونه ای از ساب های کیفیتی :
DLS Nordica 10i – DLS Nordica 12i – ML 2500.3 LEGEND – TS-W252PRS
نمونه ای از ساب های متوسط رو به کیفیتی :
ساب های سری پریما اودیسون
سوالات ونظرات خود را با ما در میان بگذارید
تناسب بین ساب و کامپوننت و بلندگو

تناسب بین ساب و کامپوننت و بلندگو

یکی از نکاتی که متاسفانه در ستاپ های سیستم و نصبها کمتر مورد توجه قرار میگیره اندازه و تناسب بین سایز ساب و کامپوننت ها و بلندگوها هست چرا که سایز درایورها تاثیر مستقیم در فرکانسهای ایجاد شده توسط آنها خواهد داشت .
با یه مثال بیشتر توضیح میدم وقتی سایز کامپوننت ها ۱۳ سانتی هست نباید و نباید از ساب وفور ۱۵ اینچی استفاده کرد تازه ۱۲ اینچ هم زیاد خواهد بود
باید بین سایز کامپوننت ها و سایز ساب خیلی اختلاف نداشته باشیم وگرنه حتما خلا فرکانسی خواهیم داشت که شاید براحتی قابل تشخیص نباشه ولی مطمعنا تو کل موزیک تاثیر مخرب خواهد داشت و حتما یک گوش خوب قادر به تشخیص آن خواهد بود.
و یکی از دلایلی که از سابهای سایز 10و 8 برای سیستمهای کیفیتی استفاده میکنند همین مورد هست . با بزرگتر شدن صفحه یا همون ووفر میل به اجرا فرکانسهای پایین بیشتر میشه و این یعنی صفحه ۱۳ یا ۱۶ سانتی نمیتونه به فرکانسهای قابل پخش صفحه ۳۸ سانتی نزدیک هم بشه و این یعنی از دست رفتن فرکانسهایی که به زیبایی و کامل تر شدن صوت کمک میکن
در واقع ما همینطوری هم با فرمتهای ارزون و موزیکهای دانلودی و آمپهای عجیب غریب و اکسسوری ارزون کلی فرکانس از دست دادیم دیگه با انتخاب ناصحیح بقیه فرکانسها رو تباه نکنیم
البته این مسئله در بین سیستمهای قدرتی یا همون spl بیشتر مشهود هست.
البته کامپوننت ها تاحدودی قابلیت پخش فرکانسهای پایین تر را دارند اما این میدرنج های قدرتی با اون ساختار منحصر بفردشون که اصلا،ولی با بیان این استدلال که هدف ما گرفتن صدای باس و قدرتی و صدای زیاده، spl را توجیح میکنند .

نظر شما چیه دوستان ؟!
با ما تماس بگیرید
کارادیوتخصص_ماست
معرفی تویتر TS-S20 پایونیر

معرفی تویتر TS-S20 پایونیر

TS-S20 تویتر پایونیر Pioneer
سال ۱۹۸۹ که مهندسین شرکت پایونیر در حال طراحی محصول جدیدی به نام s20 بودند حتی خوشبین ترین آنها هم فکر نمیکردند که این محصول جدید تا 31 سال بعد جز کالاهای پرفروش این برند باشه و تامدتها از محبوبترین محصولات پایونیر باشه ،بعید میدونم کسی به کاراودیو علاقمند باشه واین محصول نشناسه ،محصولی که درواقع یک نوستالوژی زنده میباشد
اما چیزی که شاید خیلی ها بهش توجه نکردن اینکه اس ۲۰ شاید اولین سوپرتیوتر مخصوص اتومبیل باشه که تولید شده وجود حرف s هم بهمین خاطر در نامگذاری آن استفاده شده، یک محصول با کراس_اوور پسیو اکسترنال با دیافراگم از جنس تیتانیوم وبدنه پلاستیک بصورت هورن با رنج فرکانسی قابل پخش از ۳۰۰۰ تا ۲۶ هزار هرتز با ۵۰ وات RMS که خوب در دهه ۹۰ توان واقعا خوبی بوده‌.
نگاهی به تویتر TS-S20 پایونیر
این محصول همیشه محبوبیت خودشو داشته حتی با تولید سوپر تیوتر TS_S250 ( به نظر من بهتر از اس۲۰ هست) همچنان محبوب ماند هرچند هستند کسانی که معتقد هستند این محصول صدای تیزی دارد و بنوعی آزار دهنده نیز هست (که تعداد این افرادرو به افزایش نیز هست) البته باید این دوستان به این مسئله دقت کنند که اس ۲۰ یک سوپر تیوتر است با ساختار هورن واین رفتار کاملا طبیعی هست مثل اینکه بستنی بگیری و از سرد بودن دمای آن گله کنید،
این محصول در سالهای اخیر که فروش و رونق سابق راندارد مهندسین شرکت سایز بزرگ آنرا مشکل آن میدانند که با اتومبیل های امروزی خیلی سازگاری ندارند بهمین خاطر نسل جدید آنرا با ابعادی کوچکتر و سازگار اتومبیل های جدید ارایه داده اند
ts_s20c که البته ساختار هورن ندارد واز دیافراگم بزرگتری برخوردار است که بخاطر جنس تیتانیوم آن همچنان صدای تیزی رادارد و مگنت کوچکتر از جنس نئودمیوم
.جا داشت این نسل جدید با دیافراگم از جنس ابریشم تولید میشد تا علاوه بر سایز مناسب، صدای بهینه تری هم میداشت.
تفاوت این دو محصول در واقع تفاوت دو نسل طراحی ومهندسی شرکت پایونیر هست؟
یا حاصل سازگاری پایونیر با شرایط روز ؟
یا سعی در ادامه تولید یک محصول ؟
به‌نظر شما کدام موفق تر بوده؟
فرق-تویتر-و-سوپرتویتر

فرق تویتر و سوپرتویتر

یکی از سوالاتی که غالبا پرسیده می شود فرق و تفاوت بین تویتر و سوپر تویتر است و اینکه آیا می شود از سوپر تویتر در سیستم های کیفیتی نیز استفاده کرد . برای رسیدن به جواب اجازه می خواهم کمی در مورد این ساختار این دو محصول صحبت کنیم
تویتر ها نوعی از بلندگو هستند که بطور تخصصی وظیفه پخش فرکانس های بالا را دارند ، فرکانس های تقریبا بالای 6 هزار هرتز تا جاییکه شنوایی انسان بتواند تشخیص دهد .
تویتر ها معمولا سایز های کوچکی دارند و زیر 3 سانتی متر هستند، تنوع شکلی و متریال ساخت زیادی دارند ولی از لحاظ ساختار و مکانسیم عمل به سه مدل:
_ دام که معمولا از جنس ابریشم و یا مواد و الیاف بافته شده نرم هستند با زاویه پخش بالا حدود 180 درجه
_مخروط که ساختاری شبیه بلندگو دارا می باشند ،معمولا از جنس کاغذ می باشند .
_ریبون که ساختاری بدون مگنت دارد ،
همانطور که گفته شد وظیفه تویتر پخش فرکانس های بالا می باشد و سعی می شود طوری طراحی شوند که بتواند فرکانس های کمی پایین تر را هم اجرا کنند و تا از دیستروشن حاصل از اجرای فرکانس های بالا دور بماند،
تویتر ها معمولا از مگنت نئودیمیوم تهیه و ساخته می شوند ،
تویتر ها در اسپیکر های کواکسیال و کامپوننت ها جز لاینفک می باشند و البته بصورت مجزا قابل عرضه می باشند .
اوج هنر یک تویتر را می توان در شبکه های اکتیو مشاهده کرد .
سوپر تیتر ها :
اگر تویترها را شبیه زنبور بدانیم لاجرم سوپرتویترها را زنبور وحشی باید بنامیم
شاید اغراق نباشد اگر بگوییم S20 مشهور پایونیر اولین سوپر تویتری بود که در کارآدیو ارایه شد و جد نخستین سوپر تویتر های امروزی است .
سوپر تویتر ها ساختار بسیار ساده و یکسانی دارند ، استفاده از یک دیافراگم که در اغلب اوقات از جنس ورقه های فلزی می باشد ، در بهترین حالت تیتانیومی با قطر سیم پیچ بیشتر نسبت به تویتر ها و یک دهنه شیپور شکل که نسبت اجرای فرکانس های پیش بینی شده ارتفاع و قطر آن فرق دارد .
سوپرتویتر ها طراحی می شوند برای صدای بلند و فرکانس های بالا ، تولید فرکانس ها توسط دیافراگم با برخورد به دهنه قیفی شکل آن تشدید شده و صدای بسیار بالایی را ایجاد میکند .
این صدای بلند با دستروشن (بهم ریختگی صوتی) همراه است چرا که این صدا حاصل از رزونانس بدنه هورن می باشد ، سوپر تویتر ها صدا را بصورت جهت دار و در یک مسیر پرتاب می کنند .
سوپرتویتر ها به دو دلیل برای استیج های موزیکال قابل استفاده نیست .
1.دیستروشن بالا
2. جهت دار بودن و محدود بودن زاویه پخش صدا
امروزه سوپر تویتر ها را در سیستم های با حجم صدای بالا یا SPL استفاده می کنند و از آن ها برای تلطیف صدای میدرنج ها استفاده می شود و بیشتر برای سیستم های که هدف آن ها شو کردن و با صدای بیشتر از داخل ماشین هست استفاده می شود .
محصولات تویتر و سوپرتویتر در فروشگاه را میتوانید از اینجا مشاهده کنید
فرق تویتر و سوپرتویتر
نگاهی-به-باکس-های-تیوب-(لوله-ای)

نگاهی به باکس های تیوب (لوله ای)

چه خوشمون بیاد چه نیاد باید بپذیریم که ذائقه و سلیقه شنیداری اکثر ایرانی ها در سیستم متشکل شده از صدای بلند و حجیم با صدای بم بیشتر و حجیم تر ،ونکته اینکه در انتخاب این سیستم با صدای بم زیاد تقریبا به هیج فاکتوری مثل شفافیت صدا ، دقیق بودن بَم های ایجاد شده توسط ساب ،همراه بودن صدای ساب با موزیک و… اهمیت داده نمی شود ، شاید تنها فاکتور مهم در این نگرش قیمت پایین تر و ارزان تر هست که ملاک قرار دارد و این نوع تفکر دقیقا در باکس های تیوب (لوله ای ) تبلور پیدا میکند.
در سال 2002 شرکت بازوکا (خدابیامرز) اولین بار باکس هایی به صورت استوانه ای شکل عرضه کرد با ابعاد کوچک تر از باکس های امروزی با ساب های هشت و شش اینچی که می توانست صدای نسبتا قابل قبولی در یک سیستم متوسط ایجاد کند و برای تبلیغ آن از یک ساک ورزشی استفاده می کرد و مقایسه می کرد با فضایی که در صندوق اشغال می شود معادل یک ساک ورزشی خواهد بود .
چند سال بعد شرکت اینفینیتی اولین بار باکس های تیوب امروزی را عرضه کرد که بتدریج با عرضه باکس JBL مورد اقبال عمومی قرار گرفت و به مرور زمان به فروش چند هزارتایی در ماه رسید ، این موفقیت شرکت های دیگر را مجاب و تشویق به تولید این نمونه محصولات کرد و دیری نپایید که این نوع باکس وارد سبد تولیدات تقریبا تمام برند های فعال در بازار ایران شد.
حالا دیگر برند اصلی فرعی ندارد ،از پایونیر و کنوود و آلپاین گرفته تا بوستر و تیاک و ناکامیچی وکنکورد پلاس هر کدام یک یا چند مدل باکس تیوب تولید می کند .
برای دیدن باکس های لوله ای موجود در فروشگاه بر روی تصویر زیر کلیک کنید
باکس های لوله ای
بازار هدف این کالا مشخصا ایران و خاورمیانه هست هر چند در هندوستان هم بازار بدی ندارد .
این باکس ها فارق از هر برند و مارکی تقریبا مشخصات یکسانی دارند، ساب 12 اینچ ، پورت استوانه ای پشت ساب و طرف مخالف باکس ، تقریبا بین 250 تا 300 وات rms توان ،ابعاد در تمام آن ها یکسان ، همگی رنگ مشکی با لوگوی برند ها بر روی آن ها و از همه مهمتر وجه مشخصه اصلی آن ها کاملا بی کیفیت .
به طور کلی ساختار این باکس ها بصورت پورتد هست و چون پورت دقیقا پشت سر ساب قرار دارد و باعث بی دقت شدن ساب می شود و کاملا از حالت موزیکال خارج شده و حرکت های اضافی و کنترل بسیار پایینی دارد لذا همیشه خارج از موزیک هست و غالبا بم های این ساب از موزیک عقب می افتد .
بدنه فعلی این باکس ها از کاغذ های فشرده می باشد که به علت ضخامت کم نسبت به چوب و حتی MDF دارای رزونانس بالایی هست وشاهد دیستروشن بیشتری هستیم .
همانطور که اشاره شد غالب برند ها در ایران از این نوع باکس تولید می کند که یک بازار رقابتی تنگاتنگی را به ارمغان آورده که خروجی آن تلاش شرکت های تولید کننده برای ارزانتر تولید کردن آن ها شده که خود به خود باعث افت کیفیت آن ها نیز می شود.(گل بود و به سبزه ….)
جالب اینجاست که با وجود حدود 20 مدل با مارک های متفاوت در بازار به جز یک مورد از برند پایونیر TS-WX300TA هنوز هیچ شرکتی اقدام به تولید نمونه اکتیو آن نکرده است که خود نشان از عدم اشتیاق شرکت های تولید کننده می باشد و مسلما به درخواست نماینده آن فقط تولید شده بدون هیچ گونه نوع آوری و خلاقیت .
دلایل محبوبیت این باکس ها :
ضعیف بودن این باکس ها نسبت به ساب های دیگر برند ها این امکان را فراهم می آورد که با استفاده از دو کانال بریج شده آمپ های چهار کانال ،بتوان آن ها را درایو کرد (هر چند که جای بحث بسیار دارد و خالی از اشکال نیست) که خود به نوعی باعث ارزانتر تمام شدن سیستم می شود.
یکی دیگر از دلایل محبوبیت این باکس ها ارزانتر بودن آن ها نسبت به خرید یک ساب و باکس برای آن ساب بود که با گزینه مناسبی برای سیستم های ارزان با حجم صدا بالا تبدیل شود.
هر چند امروزه این مسئله(بدلیل نوسانات ارزی وسختی واردات کالاها) خیلی صدق نمی کند و شاید یکی از دلایل افت فروش این محصولات هست .
به نظر شما دلایل دیگر افت فروش این محصولات چیست ؟
سایز ساب ووفر چه تاثیری بر پخش موزیک دارد ؟

سایز ساب ووفر چه تاثیری بر پخش موزیک دارد ؟

آیا میدانید با بزرگتر شده سایز ساب، ساب قابلیت پخش فرکانسهای پایین تر را پیدا می‌کند که این خود مزیتی بزرگ به حساب می‌آید و پوئن ( نقطه قوت) ارزشمندی برای سیستمهای مبتنی بر کیفیت است
اما بزرگتر شدن صفحه خالی از ایراد نیست بدین صورت که با بزرگ شدن صفحه کنترل آن سخت و سخت تر خواهد شد بدین ترتیب که میل به حرکت در صفحه ادامه دارد یعنی لرزش‌های حاصل از فرکانس بک قبلی هنوز ادامه دارد در حالیکه فرکانس بعدی باید اجرا شود وبه همین خاطر کامل از فرم موزیک خارج وخیلی برای موزیک مناسب نیست به همین خاطر سابهای موزیکال وکیفیتی معمولا سایزهای ده وهشت اینچی هستند
البته این مبحث بسیار گسترده هست و ما سعی کردیم بصورت خیلی مختصر مطرح کنیم
باکس جدید پایونیر TS-WX400DA

باکس جدید پایونیر TS-WX400DA

استقبال مشتریان از باکس های اکتیو کم حجم و کوچک باعث تغییر رویکرد شرکت ها در تولید باکس های اکتیو با ابعاد کامپکت و کوچک شده است .
باکس TS-WX400DA حاصل تولید این طرز تفکر شرکت پایونیر است ، این باکس که از لحاظ شکل و قیافه بسیار شبیه به یک قطعه نظامی هست تا یک قطعه صوتی در واقع بر روی پلت فرم ساب باکس TS-WX130DA ساخته شده با ابعاد کمی بزرگتر .
این باکس همانند سایر باکس های اکتیو مناسب اتومبیل های suv و هاچ بک می باشد .
نکته جالب توجه این باکس ولوم کنترل سیمی آن است که حالت بم عمیق را بروی آن تعبیه کرده اند .اساسا این باکسهای جمع و جور توانایی پخش فرکانس های پایین را ندارند ولی با تمهیداتی که شرکت پایونیر در آن بکار برده توانسته تا فرکانس 20 هرتز را هم برای این باکس فراهم آورد که خود نکته قابل ملاحظه ای است .
استفاده از آمپلی فایر کلاس D همانند اسلاف خود توان 100 وات واقعی و دیزاین جالب توجه آن از مشخصات این نوزاد نوظهور پایونیر است .
3275_orig

ساب باکس اکتیو PWD-X5 دارای پروسسور داخلی و اتصال بلوتوث از ALPINE

ساب ووفرباکس اکتیو آلپاین مدل PWD-X5
یک محصول زیبا و کارآمد و نوآورانه که ازقضا برنده ی جایزه ی نوآوری امسال از CES هم شده.
این محصول دوست داشتنی و بسیار جمع و جور و فوق العاده کارآمد علاوه بر یک ساب باکس اکتیو قابل نصب زیر صندلی دارای یک پروسسورداخلی با قابلیت دریافت چهار ورودی هم به صورت RCA و هم به صورت های لول هست . این پروسسور قابلیت تنظیم روی ده باند اکولایزر و همچنین امکانات خوبی مثل تایم کارکشن را به کاربر ارایه میدهد. علاوه بر اینها و دارای یک آمپلی فایر پنج کانال داخلی با قدرت 1 عدد 165 وات جهت راه اندازی ووفر 8 اینچی ای که در دل خود جای داده و 4 عدد 25 وات جهت راه اندازی اسپیکر های هر دو استیج خودرو پس از عمل پردازش و بهبود سیگنال صوت هست.
قابلیت لینک شدن توسط بلوتوث به تلفن هوشمند خودتون و پخش مستقیم موزیک و دسترسی کامل به تنظیمات پروسسور داخلی توسط اپ مخصوص رو هم به این لیست اضافه کنید . واقعا شگفت انگیز و پر هیجانه
علاوه بر اینها امکان اتصال به پی سی یا لپ تاپ برای دسترسی به پروسسور داخلی هم از طریق پورت یو اس بی تعبیه شده روی دستگاه هم محیا شده.
برای دسترسی سریع به تنظیمات سورس و کنترل ولوم و میزان بیس هم میتوان از ریموت سیمی زیبا و دارای نمایشگر که امکان نصب روی نقطه ی منساب داشبورد را دارد بهره برد.
چند نکته در مورد انتخاب بلندگو - کامپوننت و ساب ووفر

چند نکته در مورد انتخاب بلندگو – کامپوننت و ساب ووفر

چند نکته در مورد انتخاب بلندگو – کامپوننت و ساب ووفر
اگر این فرضیه رو بپذیریم که هدف اصلی از یک سیستم صوتی لذت بردن از موزیک و آرامش گرفتن از آن می باشد،در این نوشته سعی میکنم تا نکاتی که در موردانتخاب محصولات برای رسیدن به صدای قابل قبول( ونه ازار دهنده) یاداوری کنم. هرچند هستند کسانی که سیستم های بسیار گران و بسیار با کیفیت های اند را برروی ماشین پیاده می کنندوخواهان داشتن سیستم SQهستند و یا کسانی که بر عکس صدای بم عمیق و بسیار قوی را داخل اتومبیل به همراه دارند و دنبال spl بسیار بالا هستند
اما در این بین کم نیستند کسانی که خواهان هزینه بسیار نیستند و پی یک سیستم نرمال که قابلیت اجرای هر نوع موزیکی را داشته باشند از رادیو گرفته تا .. روی سخن من در این نوشته این دسته و کسانی هست که خواهان این نوع سیستم هستند
به بطور کلی اصلی ترین و مهمترین هدف توجه یک سیستم صوتی راننده یا در واقع سرنشین های جلوهستند و به خاطر همین ترکیب و چیدمان اسپیکر بر این اساس بنا نهاده شده است.
یعنی به ترتیب اهمیت: استیج جلو بعد ساب ووفر و در نهایت استیج عقب.
برای بالا بردن کیفیت یک سیستم حتما سعی می کنند از کامپوننت برای استیج جلو استفاده کنندتا اسپیکرهای کواکسیال. حال هرچه این کامپوننت اجرای بیشتری داشته باشد خروجی نهایی صدای موزیکال تری خواهد داشت یعنی یک کامپوننت 2WAY از یک کامپوننت 3WAY از دیتیل وتفکیک کمتری برخورداراست به همین خاطر کمپانی های خوردرو ساز در ماشینهای مدل بالاتر از ست 3WAY در استیج جلو استفاده میکنندو گاها در برخی اتومبیل ها مشاهده کامپوننت های 4way نیز برای استیج جلو نیز هستیم، پس سعی میکنیم از کامپوننت برای استیج جلو استفاده کنیم .
بعد از استیج جلو نوبت ساب ووفر خواهد بود که از اهمیت بالایی برای داشتن یک صدای کامل و هماهنگ برخوردار است .
ساب ودر واقع ساب باکس رو می توان از دو جنبه بررسی کرد :
نوع باکس مصرفی که خوب احتمالا اطلاع دارید که برای داشتن صدای باس دقیق و اصطلاحا کیفیتی از باکس سیلد یا بسته باید استفاده کرد و برای داشتن صدای زیادو حجیم تر از باکس پورتتد و البته کاملا صحیح است .
جنبه دیگری که باید در نظر گرفت که متاسفانه کمتر مورد توجه واقع شده است سایز ساب ووفر هست ،آنچه مشخص هست هرچه سایز ساب بزرگ باشد قابلیت پخش فرکانس های پایین تر را داراست (که خوب خیلی هم عالی است) اما این قابلیت و همینطور بزرگ بودن سایز صفحه کنترل ساب را کاملا سخت خواهد کرد و خروجی چیزی جز عقب ماندن ساب از موزیک نخواهد بود .
پس توصیه میکنم حتما برای داشتن صدای موزیکال با کیفیت سعی کنید از ساب های با سایز کوچیکتر استفاده کنید مثل 10 اینچ (25 سانتی )مخصوصا اگر سایز بلندگوهای شما 5اینچ(13 سانتی) هست از ساب های 8 اینچی(20 سانتی) استفاده کنید تا باعث ایجاد خلا فرکانسی و همینطور عقب ماندن صدای بم نشود،
اگر شما از ساب 12 یا 15اینچی به همراه بلندگو یا کامپوننت6اینچی(16 سانتی) استفاده می کنید با کمی دقت متوجه خواهید شد ساب کمی نسبت به موزیک تاخیر دارد .
هرچند سابهایی هستند که با توجه به کوچک بودن سایز صفحه اما قادرند فرکانسهای پایین را براحتی اجرا کنند و بم عمیقی تولید کنند که البته این سابها بسیار محدود و گران هستند (متاسفانه) مثل TS-W252PRS
و در نهایت برای انتخاب باکس توصیه ام استفاده از باکس های شرکتی هستند که هم اندازه لازم کم حجم هستند و هم اینکه آکوستیک شده شرکتی هستند و در بسیاری موارد سایز ساب کوچک می باشد،مثل APBX 8
استیج عقب کم اهمیت ترین موقعیت را در سیستم ها دارد به همین خاطر از بلندگو های فول رنج استفاده می شود و بندرت از کامپوننت در کارخانه خودرو سازی استفاده می شود ولی اگر شما نمی خواهید از ساب ووفر استفاده کنید توصیه ما استفاده از بلندگو های کواکسیال یا کامپوننت بیضی هست که با وجود صفحه دیافراگم بزرگ تا حدودی کمبود صدای بم را جبران می کند .
سولات و نطرات خوددر مورد این مطلب را در همین صفحه مطرح کنید
6 دلیل برای استفاده از باکس های زیر صندلی under seat

6 دلیل برای استفاده از باکس های زیر صندلی under seat

استفاده از باکس های زیرصندلی که به امروزه طرفداران زیادی هم پیدا کرده و توجه خاصی از طرف شرکت های تولید محصولات کارآدیو به آن شده است،فکر اولیه آن از طرف شرکت های خودروسازی مثل BMW بوده است و در واقع یک ایده از بازار OEM بوده که بر حسب تقاضا دارد افتر مارکت after market نیز شده است .
این باکس ها دو مشخصه اصلی دارند(صرفنظر از برند سازنده):
-اول اینکه بسیار جمع و جور و کوچک هستند و- دوم اینکه همگی اکتیو هستند و نیازی به امپلی فایر ندارند.
البته ناگفته پیداست که از این باکس های جمع و جور نباید انتظار صداهای بسیار بلند نظیر باکس های 12 یا 15 اینچی داشت که لرزه بر اندام ماشین می اندازد
اگر به دنبال صدای منطقی و موزیکالی هستید و به فکر صدای بلندتر از حیطه اتومبیل خود نیستید و خواهان صدای باس دلنشین و توام با لذت هستید ، ما به 6 دلیل باکس های زیر صندلی را به شما معرفی و توصیه می کنیم :
سایز و ابعاد بسیار مناسب و کم جا: بطوریکه کاملا در زیر صندلی جای می گیرد(نگران آب و رطوبت و یا پا خوردن زیر صندلی نباشید این محصولات در مقابل عوامل خارجی مقاومت خوبی دارند) و همینطور نگران سرقت آن ها نیز نباشید.
اکتیو بودن آن ها: نیاز به آمپلی فایر را در آن ها مرتفع کرده و به تنهایی قابل استفاده خواهند بود.
راندمان بسیار بالا: به خاطر حساسیت بالای آن ها (حدود 98دی بی) و آمپلی فایر کلاس D آن ها بطوریکه شاید از حجم صدا و خروجی آن شگفت زده شوید، در ضمن آکوستیک کردن محصول توسط خود کارخانه را هم به دلیل خوش صدایی آن اضافه کنید .
قابل استفاده با هدیونیت های فابریک: ، در واقع بدون تعویض پخش فابریک و فقط از طریق ورودی Hi level می توان از آن ها استفاده کرده، هر چند در خروجی RCA نتیجه بهتری خواهد داشت .
به علت کوچک بودن سایز ساب این باکس ها که معمولا بیضی بوده و حدود 20 سانت است هارمونی موزیکال بسیار خوبی با بلندگوها و یا کامپوننت ها دارند و قاعدتا در مقایسه با ساب های سایز 30 سانتی کنترل بسیار خوبی دارند( با در نظر گرفتن سایز 16 و یا 13 برای اسپیکر های خودرو .)
به علت موقعیت نصب آن ها در داخل اتاق و نزدیک بودن به سرنشین نسبت به ساب هایی که در صندوق قرار دارند کاملا با صدای موزیک همخوانی داشته و تاخیر صدای فرکانس پایین (باس) را در آن احساس نمیکنید (فرایندی که در اکثر ساب هایی که در صندوق نصب می شود می توان دید)
امروزه شرکت ها نگاه مثبتی به باکس های زیر صندلی دارند و روز به روز به توسعه و تکامل آن اقدام می ورزند، نمونه آن شرکت پایونیر است که در چند سال اخیر چند مدل آن ها را معرفی کرده (که با اقبال مشتریان مواجه شده است)مانند :
TS-WX130DA
TS-WX130EA
TS-WX1210
TS-WH500
بررسی کامپوننت MILLE 2015

بررسی کامپوننت MILLE 2015

اگرچه تولید اولین سری mille هرتز به 15 سال پیش برمیگردد اما هنوز این سری به عنوان یک مرجع در میان علاقه مندان به caraudio شناخته میشود. طراحی و تولید توسط یک تیم متخصص و مشتاق به موسیقی سبب شده است که با تولید نسل های جدید کمک به بهتر شدن و رفع مشکلات سری های قبلی شکل بگیرد. در این قسمت به بررسی بیشتر کامپوننت mlk 1650.3 میپردازیم
از وقتی که شما بسته بندی را باز میکنید متوجه کیفیت ساخت بسیار بالای این مجموعه از تیوتر های با بدنه ریخته گری شده تا کراس اووری با قابلیت شبکه شدن و بزرگ و پیچیده میشوید ( اما واقعن کوچکتر از محصولات قبلی ) . ووفرخیلی درخشان دیده میشود زیرا با صفحه کاملا درجه یک و المینیوم ریخته گری شده نقره ای رنگش جلای زیبای در زیر نور دارد. در کل توجه نسبتا زیادی به بسته بندی محصول و نمایش جزیات شده است .
هدف از ساخت چنین کامپوننتی ارایه یک محدوده فرکانسی کامل برای ایجاد صداهای طبیعی است , برای رسیدن به این هدف ووفر و تیوتر به شبیه ساز FEA منتقل شد و پس از ازمایشات متعدد تیم طراحی به نتایج دلخواه خود رسید
mille 2015 7
هنگامی که کار مهندسی طراحی به اتمام رسید. یک سیستم پیوسته جدیدی که سراند را به بدنه متصل میکرد تولید شد که ( boundary free surround ( نامگذاری کردند.یکی از مزایایی ایجاد شده توسط این روش بزرگتر شدن صفحه ووفر است و همه ما میدانیم که این حالت باعث حرکت بیشتر هوا میشود. سوراند ساخته شده از جنس لاستیک ( بوتیلIIR ) به کار رفته در ووفر نقش به سزای در تبات مکانیکی و حرارتی دارد.
حالت ( V-CONE ) بودن این ووفر از تجزیه و تحلیل FEA بدست امد. شرکت هرتز متوجه شد این شکل بهترین حالت مقاوم در حرکت محصول و همچنین در به حداکثر رساندن تولید فشار اکوستیک و باعث بهتر واکنش دادن و پاسخ ووفر است.
سیم پیچ 36 میلیمتری ( از جنس مس پوشیده شده با المینیوم ) با پلی امید ترکیب شده تا با وزن کمتر نهایت قدرت و بازدهی را داشته باشد
ووفر این مجموعه توسط یک اهنربای متراکم از جنس نیودینیوم که با ورق های از جنس کربن امیخته شده است به ووفر این امکان را میدهد تا نهایت نفوذ پذیری مغناطیسی را داشته باشد
تیوتر نیز مانند ووفر از قدرت مگنت نیودینیوم بهره برده و این قدرت را مدیون شبیه ساز FEA است که ساعت های متمادی در ان ازمایش شد . در پشت تیوتر محفظه های خالی طراحی شده برای کاهش طنین صدا تا 900hz که به آن این اجازه را میدهد که فرکانس های ( low frequency ) که خاصیت گسترددگی و بازبودن را دارند قط کند
بدنه دای کاست و اکوستیک همچنین قطر 28mm صفه آن که از جنس تترون است همه و همه باعث خلق یک صدای غیر قابل مقایسه با کمترین مقدار القای مغناطیسی به همراه گسترده بودن پاسخ فرکانسی شده استmille 2015 1
کراس اوور این محصول یک قطعه زیبا و جذاب مهندسی شده است. علاوه بر استفاده کردن از خازن های دی الکتریک ( از جنس پلی استر بیمتالیک ) سیم پیچ های قوی و منحصر به فردی نیز مورد استفاده قرار گرفته است .
برای اجرای با کیفیت بالا کلیدهای با قابلیت کم و زیاد کردن مقاومت تعبیه شده اند که برای رسیدن به این منظور پنج کلید در دسترس کاربر قرار گرفته است . این کلید ها برای ایجاد تغیرات در حد فاصل فرکانس های بالا ( high ) و پایین ( low (قرار گرفته اند.همچنین یک کلید برای تنظیم بالا بردن فرکانس های بالا ( high ) و 3 موقعیت متغیر برای شدت پرتاب صدای تیوتر در نظر گرفته شده است. هر کدام از این ها ساخته شده اند تا این اجازه را به یک نصاب بدهند که بتوانند موقعیت های بدی که بعضی از ماشین ها برای نصب کامپوننت دارند را جبران کند. در دفترچه راهنمای این مجموعه نقاط شروع خوبی برای نصب وجود دارد اما همیشه یک تجربه خوب بهتر است . در صورتی که این امکان کافی نبود کلیدی وجود دارد که به شما اجازه میدهد به صورت بای امپ bi-amped نصب کنید . با راه اندازی تیوتر و ووفر با کانال های اختصاصی تقویت کننده خود کیفیت صدای شما افزایش خواهد یافت.
ورودی کانکتور ها به صورت پیچی طراحی شده اند و اجازه ورود سیم تا 10ga را به ما میدهند. هر یک از کلیدها و کانکتور ها به وضوح مشخص شده و به سادگی نصب میشوند و در نهایت پوشش زیبای ان باعث نصب زیبا و ایمن میشود
مثل همیشه من گوش میدم به صدای تجهیزات قبل از اندازه گیری آن ها . در این روش هر یک از آزمون های من از افکاری که من در مورد عملکرد صوتی محصول دارم تاثیر گرفته.
من کامپوننت MLK 1650.3 را در اتاق صدا گیری خود نصب کرده و سیم های کراس اوور را به امپلیفایر خود متصل کردم . از قسمت بای امپ این کراس استفاده نکردم زیرا به نظرم بیشتر مردم این کراس اوور را به روش های سنتی و معمولی نصب میکنند بنابراین این کاری است که من انجام دادم.
برای نخستین صدا گرفتن از این مجموعه من تنظیماتم را به این نحو چیدم که فرکانس های میانی را قط کردم فرکانس های بالا را روشن و سطح صدای تیوتر را در مرکز قرار دادم .
با چند اهنگ اشنا شروع به صدا گیری کردم و بعد از چندیدن بار گوش دادن اهنگ های مختلف متوجه صدای صاف و گرم این سیستم شدم اما خواستار صدای با فرکانس های بالای بیشتری بودم بناربراین خروجی صدای تیوتر ها را افزایش دادم اما بازهم صدا صاف و دلنشین بود بدون هیچگونه ناهنجاری و خرابی . بعد از شنیدن چند اهنگ من دامنه پرتاب صدای تیوتر و خروجی صدای ووفر را باز کردم و با این تنظیمات جدید سیستم واقعا زنده شد و در حال حاضر از سیستم لذت میبرم اما پاسخ بیس پایینتر از حد انتظار است زمانی که شما چنین کیفیت و وضوح صدای دارید.
mille 2015 5mille 2015 4mille 2015 3
من ظرف چندین ساعت گوش دادن موفق به تنظیم این نوشته و دست یابی به ارایه عظیمی از موسقیی شدم .
برداشت شخصی من از این سیستم واقعن منحصر به فرد بود و مطمینا صدای گرم و صاف این مجموعه بدون هیچ نقصی خود نمای میکند.
در نهایت کامپوننت هرتز MLK1650.3 به طور جد یکی از خوش ساخت ترین قطعات است که مهندسی فوقالعاده ای دارد . این محصولات برای رسیدن به یک هدف و آن هم کیفیت و دقت بالا طراحی شده اند . کراس اوور نتورک این محصول حالت های مختلف تنظیم را فراهم اورده. زمانی که این مجموعه را به درستی نصب کردید مطمین باشید این مجموعه بهترین انتخاب برای دوستداران سیستم به صورت حرفه ای است ( فقط به این مطالب من تکیه نکنید صدای این محصول را گوش بدهید ویا به نمایندگی های هرتز مراجعه کنید ). برای اطلاعات بیشتر به وبسایت www.hertzaudiovideo.com مراجعه نماید
نوشته شده توسط Garry springgay
منبع : http://www.pasmag.com/car-audio/test-reports/3850-hertz-mille-mlk-16503-component-speaker-review
حساسیت (sensitivity) چیست؟

حساسیت (sensitivity) چیست؟

بلندگو بعنوان یک ماشین (از نگاه علم فیزیک )،وهمچنین به عنوان یک دستگاه الکترو مکانیکی همانند سایر دستگاهها دارای یک سری فاکتورها والمانهایی است که نشان دهنده قابلیتها ومشخصات آن بلندگو می باشد می باشد ، این فاکتورها والمانها که بطور عام به آنها پارامترنیز گفته می شود ،در واقع بیانگر توانایی ها و خصوصیات یک بلندگو می باشد ، که در حقیقت از آن می توان به عنوان شناسنامه بلندگو یاد کرد(منظور از بلندگو در این مقاله شامل تمام مدلها مثل تیوترها ،ساب، وغیره… می باشد )
حتماتابحال با برگه یا دفترچه ای که در داخل جعبه بلندگو قرار دارد برخورد کرده اید ، اگر یک بار دیگر به آنها نگاهی بیاندازید احتمالا با اعداد و حروف اختصاری خاصی روبرو خواهید شد ، این اعداد وحروف همان مشخصات وپارامترهایی است که در بالا ذکر شد، این پارامترها که همانند اثر انگشت می باشند برای هر بلندگو منحصر به فرد می باشد،ناگفته نماند که مقوله پارامترها برای تمام بلندگودر هر زمینه ای مطرح است ومخصوص کار آدیو نیست
ولی این پارامترها برای چیست ؟وچگونه می توان از آنها استفاده کرد؟
این پارامترها در واقع هر یک معرف و گویای یکی از خصوصیات بلندگو می باشد، بطوریکه مارا از نوع ونحوه استفاده وهمچنین ساختار بلندگو ها آگاه می کند.
پس آشنایی با این پارامترها مارادر رسیدن به صدای مطلوب مورد نظرمان بسیار کمک می کند، وچه بسا در خیلی از مواقع جلوی هزینه های اضافی را هم می گیرد
شاید تابحال دقت کرده باشید که صدای بلندگوهای فابریک ماشینها (مخصوصا اتومبیلهای جدید)خیلی خوب به نظر می رسد درحالیکه وقتی بلندگو را باز می کنید متوجه می شوید که خیلی بلندگوهای عجیب و غریبی هم نبوده اند، ویا شاهد بوده اید که سابهایی که درون باکس فابریک هستند صدای بسیار جالبی دارند در حالیکه سابهای خیلی قوی هم نمی باشند.ولی دلیل آنها چیست ؟ چرا با اینکه سیستمهای فابریک با اینکه لوازم خیلی جالب توجهی هم ندارند ولی صدای قابل قبولی دارند؟
پاسخ تمام این قبیل سولات شناخت کافی پارامترها ورعایت قوانین حاکم بر آنها می باشد
پارامترها اصولا 2 گروه می باشند
1- پارامترهای اصلی: این گروه از مشخصات برای انواع بلندگوها مثل تیوترها ، فول رنجها،…..تعریف می شوند. این سری که معمولا با نام کامل نوشته می شود مثل امپدانس ، پاسخ فرکانسی وغیره… به عنوان مشخصه های اصلی شناخته می شود وتعداد زیادی هم ندارند
2- ریز پارامترها : این گروه از مشخصات برای بلندگوهای خاصی که بیشتر فرکانسهای پایین را پخش می کننند مثل سابها یا مید باسها مطرح می شود. این گروه که با حروف اختصاری معرفی می شود در واقع جزء پارامترهای فرعی هستند وتعداد آنها هم بیشتراز پارامترهای اصلی است
همانطور که در بالا هم گفته شد شناخت این پارامترها موجب استفاده بهینه وداشتن حداکثر راندمان از بلندگو ها خواهد بود .
ما برای آشنایی بیشتر با این پارامترها در این سلسله مقالات سعی می کنیم پارامترها وریز پارامترها ی مهم را بطور ساده معرفی کنیم
sensitivity (حساسیت) :یکی از ملاکهای انتخاب بلندگو (از هر نوع) وات خروجی آن می باشد ،این مساله چنان رایج شده که اگر از یک فروشنده بخواهید که به شما یک بلندگو معرفی کند، اولین سوال این خواهد بود که چند وات باشد ؟ ویا اگر به اختیار او باشد قوی ترین بلندگو رابه شما پیشنهاد خواهد کرد .
البته قبول دارم که مقدار توان خروجی یک بلندگو یکی از پارامترهای اصلی بلندگو محسوب می شود ، (ولی باید قبول کرد که به تنهایی ملاک خوبی برای انتخاب نیست )اما متاسفانه کسی به این موضوع دقت نمی کند که این بلندگو در مقابل این وات چه مقدار صدا ویا چه حجمی از صدا را به ما ارائه می دهد ؟ والبته سوال صحیح این است ،که ما چه مقدار صدا در داخل کابین اتومبیلمان نیاز داریم ؟ وآیا این بلندگو با این توان جواب گوی نیاز ما خواهد بود ؟ ویا اینکه خیلی بیشتر از نیاز ما خروجی خواهد داشت؟(که اکثرا همینطور است ) وما پول بابت بلندگویی پرداخته ایم که بیش از حد نیازمان بوده است ، یعنی ما در خیلی از مواقع بلندگویی می خریم که از یک سوم قابلیت آن استفاده می کنیم
یکی از پارامترهای اصلی یک بلندگو (یا بهتر است بگویم درایورها ) مقدارحساسیت آن بلندگو است ،حساسیت که من آنرا آستانه تحریک پذیری بلندگو می نامم در واقع پارامتری است که به ما می گوید در قبال ورود مقدار مشخص از توان (وات) به بلندگو چه مقدار حجم صدا خواهیم داشت
برای بدست آوردن مقدار حساسیت یک درایور آن را در اتاقهای آکوستیک (اتاق اکوستیک اتاقی است که هیچ گونه انعکاس صوتی ویا فید بک صوتی در آن وجودندارد)نصب می کنند ودر فاصله یک متری آن یک میکروفن قرار می دهند وبا یک وات ورودی مقدار صدای احساس شده توسط میکروفن را اندازه گیری میکنند ، از آنجاییکه مقدار صدای تولید شده را با دسیبل اندازه گیری می کنند (یک دسیبل کوچکترین تغییر در حجم صدا می باشد که برای گوش انسان قابل تشخیص باشد)واحد این پارامتر هم db می باشد
اما سوال اصلی دانستن مقدار حساسیت یک بلندگو چگونه می تواند برای ما مفید واقع شود؟
داشتن حساسیت بالا نشانه راحتر درایو شدن یک بلندگو می باشد. اجازه بدهید با مثال توضیح بدهم ، اگر شما 2 گزینه بلندگو داشته باشید هردو 70 وات باشند وآمپلی شما 50 وات خروجی داشته باشد بلندگویی که دارای حساسیت بالاتری است برای آمپ شما مناسبتر است وبا آمپ شما راحتر درایو می شود ودر نهایت صدای بهتری خواهید داشت
ویا مثال دیگر اگر بفرض شما 6975v2 را با 93 db حساسیت دارید ومی خواهید برای آن آمپلی انتخاب کنید ، باتوجه به اینکه صدای حدود 110 db صدای تقریبا بلندی در داخل اتومبیل محسوب می شود (البته در شرایط نرمال وبرای کسانیکه صدای متعادل می خواهند)، پس ما معیار را حدود 110 db قرار می دهیم .
وبا توجه با اینکه با با 2 برابر شدن توان بلندگو حجم صدا 3 db بیشتر می شود با یک حساب سر انگشتی می توان به این نتیج رسید که
1w 93db
2w 96db
4w 99db
8w 102db
16w 105db
32w 108db
64w 111db
پس شما برای داشتن 110 db صدا قدرتی معادل 64 وات لازم دارید و بخاطر همین است که مهندسان شرکت پایونیر برای 6975v2 آمپ gm-3400t را توصیه می کنند
مقدار حساسیت در بلندگوهای مختلف متفاوت است، ولی بطور کل می توان گفت که تیوترها معمولا بالاترین میزان حساسیت را در میان انواع بلندگو را دارا هستند، بطوریکه اکثر تیوترها را می توان مستقیما با پخشها درایو کرد و سابها کمترین مقدارحساسیت رابین انواع بلندگوها دارند وبلندگوهای فول رنج در جایگاه میانه اند. ولی این تقسیم بندی بصورت مطلق نیست واستثنا هم وجود دارد
یکی از سوالاتی که از من در مورد حساسیت بلندگوها پرسیده می شود این است که چرا شرکتها محصولاتی با حساسیت بالا تولید نمی کنند ؟ این سوال پاسخ های متعددی دارد ولی عمده ترین دلیل آن این است که مقدار حساسیت بالا اگر به همراه ساختارهای کنترلی (چه مکانیکی وچه الکتریکی ) مناسبی نباشد باعث دیستروشن وبهمریختگی شدید صوتی شده ودر نهایت باعث از بین رفتن بلندگو می شود، مثلا در سابها به خاطر قدرت بالای این نوع بلندگو وحتی با داشتن ساختارهای قوی کنترلی باز از حساسیت پایینی برخوردار است ،ولی وقتی این ساختارهای کنترلی را تقویت می کنیم مثلا طراحی وقرار دادن در باکسها ی گوناگون ما حتی می توانیم تا 15 db صدای ایجاد شده را افزایش دهیم
حال می توان توضیح داد که چرا وچطور باکسهای اکتیو شرکتی دارای حساسیت بالایی می باشند که در بعضی محصولات تا 112 db هم می رسد ، در واقع در این باکسها با کمک گرفتن از عوامل فیزیکی سعی کمی کنند ریز پارامترهای ساب را مثل QMS را بهبود ببخشند تا بتوانند دیستروشن حاصل از حساسیت بالا را کنترل نمایند ودر نهایت با افزایش مقدار حساسیت براحتی می توان ساب را یک آمپلی ضیف تر از حد مورد نیاز درایو کرد ،وردر واقع با استفاده از پارامتر حساسیت وتقویت آن می توان از یک آمپلی کوچک توان بیشتری گرفت
صحبت از ریز پارامترها شد بد نیست به اینهم اشاره ای داشته باشم که پارامتر حساسیت تاثیر پذیر از بسیاری ریز پارامترها می باشد که در مباحث مربوطه به آنها بیشتر توضیح داده خواهد شد ، ولی بطور کل پارامتر حساسیت رابطه معکوس با ریز پارامتر CMS دارد وبا ریز پارامتر QMS رابطه مستقیم دارد که توضیحات کاملتر باشد برای بعد
و سخن آخر اینکه پارامتر حساسیت یک بلندگو به هیچ وجه نشان دهنده کیفیت ویا عدم کیفیت نیست ، بلکه به گونه درایوشدن بلندگو مربوط می شود