انواع مختلف هدفون ها و هدست ها و توضیح کامل آن ها

هدفون ها و هدست ها تجربه متفاوت و جالب تری از گوش دادن به موسیقی را در نسل جدید فراهم کرده اند که عده زیادی حتی حاضر نیستند بدون آن ها به موسیقی گوش کنند، اما تنوع زیادشان باعث سردرگمی در انتخاب شده است، ما در اینجا با تشریح کامل مشخصات، معایب و مزایا هر کدام به شما کمک می­کنیم که بهترین انتخاب را کرده و از خرید خود رضایت کامل را داشته باشید.

انواع مختلف هدفون ها و هدست ها

تفاوت هدفون و هدست چیست؟

در اولین قدم باید بدانیم به یک هدفون احتیاج داریم یا یک هدست. هدفون ها به طور کلی وسیله ای هستند که به گوشی ها، رایانه ها، لپتاپ ها و دستگاه های پخش کننده موسیقی جهت انتقال صدا به گوش ما، متصل می­شوند. در طرف دیگر هدست ها قرار دارند که تفاوت اصلی آن ها وجود میکروفون در آن است که علاوه بر پخش صدا، کار ضبط و انتقال آن را هم انجام می­دهند.

انواع هدفون ها و هدست ها

هدفون ها و هدست ها به طور کلی در دو دسته سیمی و بی سیم قرار دارند، که در ادامه انواع آن ها را شرح میدهیم.

هدفون های پشت بسته (Closed-Back)

یکی از انواع رایج و محبوب هدفون ها، هدفون های پشت بسته هستند که با ایجاد یک فضای بسته و حذف نویز های اضافی محیط ( در بعضی از مدل ها noise canceling) برای شما یک تجربه متفاوتی از شنیدن موسیقی یا فیلم را فراهم می­کنند. در طرف دیگر اگر علاقه مند به شنیدن موسیقی با تمام جزییات آن هستید، پس شما به یک هدفون پشت بسته نیاز دارید. اگر از آن دسته از افرادی هستید که به شنیدن موسیقی با صدای بلند عادت دارید (البته که گوش کردن به موسیقی با صدای بالا برای مدت زمان طولانی توصیه نمیشود) این هدفون مخصوص شماست. چون به دلیل بسته بودن پشت آن، کمترین نشتی صدا را دارد و اطرافیان شما را به هیچ عنوان اذیت نمی­کند. شاید بزرگ بودن این نوع هدفون ها نسبت به سایرین برای بعضی ها خوشایند نباشد که البته دو نوع On-Ear و Over-Ear دارند که ابعاد کوچک تری دارند، که در ادامه به توضیح آن ها می­پردازیم.

 

هدفون پشت بسته و هدفون پشت باز

 

هدفون های پشت باز (Open-Back)

باز بودن ناحیه پشت این هدفون ها باعث عبور و نشت صدا به محیط می­شود و اطرافیان شما می­توانند صدا هدفون را بشنوند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که با وجود هدفون های پشت بسته، چه کسانی این هدفون ها را میخرند؟ اتفاقا نکته اصلی آن در عبور و نشت صداست. زیرا صدای به اصطلاح باز و صافی که این هدفون ها ارائه می دهند، بهترین انتخاب هنگام میکس و مسترینگ صدا است. به علت همین ویژگی هدفون های پشت باز برای استفاده های طولانی مناسب هستند زیرا فشار کمتری به گوش وارد میکنند. هدفون‌های پشت باز هم در دو نوع On-Ear و Over-Ear تولید می شوند، حتی نمونه نیمه باز semi-open آن هم وجود دارد که ناحیه پشت آن فقط کمی باز است تا امکان نشتی صدا را کاهش دهد.

هدفون های روی گوش یا On-Ear

هدفون های روی گوش یا On-Ear شباهت هایی با هدفون های پشت باز (Open-Back) دارند. از این لحاظ که کمی نشتی صدا دارند و شما میتوانید صدای محیط اطراف را بشنوید. این مدل در کنار راحتی، کیفیت صدای خوبی را هم به شما تقدیم میکند. همانطور که از اسم آن پیداست، کاملا به روی گوش شما قرار می گیرند و اندازه کاپ های هدفون دقیقا به اندازه ابعاد گوش شماست. هدفون های روی گوش، کاپ های کوچکی دارند و دقیقا روی لاله های گوش شما قرار می گیرند، بنابراین باید دقت کنید که فشار زیادی به گوش شما نیاورند، تا در دراز مدت برای شما آزار دهنده نباشند. هدفون های On-Ear به دلیل اندازه کوچک تر، جا به ­جایی آسان تری نسبت به بقیه دارند.

هدفون روی گوشهدفون های دور گوش یا Over-Ear

در نگاه اول شاید هدفون های دور گوش را با روی گوش اشتباه بگیرید، اما هدفون های دور گوش کمی بزرگ تر از هدفون های روی گوشی هستند به طوری که کل گوش شما توسط کاپ های هدفون احاطه می شود. این هدفون ها از نوع هدفون های پشت بسته هستند، البته نوع پشت باز آن را هم می­توانید پیدا  کنید؛ به دلیل پشت بسته بودن آن، نشتی صدا به بیرون را ندارند و دیگر لازم نیست نگران خارج شدن صدا باشید. به همین دلیل می­توانید در مکان های عمومی به راحتی از آن استفاده کنید و همچنین به دلیل همین ویژگی، از ورود صدای اطراف هم به گوش شما جلوگیری می­کند. در مدل های بهتر آن برای راحتی بیشتر گوش، کاپ ها از جنس مخمل یا چرم ساخته می­شوند.

هدفون روی گوش

هدفون های داخل گوشی In-Ear

این هدفون ها در بین مردم به اسم هندزفری ها شهرت دارند و به راحتی درون گوش قرار می­گیرند. هندزفری ها به دلیل پیشرفت تکنولوژی از تنوع بالایی برخوردار هستند و به دلیل کوچک بودن و کیفیت صدای بالا، جز رقبای اصلی هدفون های روی گوش و دور گوش هستند. نگرانی برخی کاربران آسیب زدن این نوع هدفون ها به گوش و شنوایی شان به دلیل ورود عمیق تر به مجرای گوش به نسبت بقیه هدفون ها هستند، ولی اگر شما از میزان صدای مناسبی در حین کار کردن با هندزفری ها استفاده کنید، جای نگرانی وجود ندارد، از طرفی هدفون های داخل گوش، دارای سری سیلیکونی هستند که برای محافظت و راحتی کاربران در نظر گرفته شده است.

هندزفری سیلیکونی

ایربادز یا Earbuds

حالا ببینیم ایربادزها چه تفاوتی با هندزفری های داخل گوشی دارند. همانطور که کمی قبل تر به آن اشاره کردیم، هدفون های داخل گوش، سری های سیلیکونی دارند که باعث می شود شما آن ها را داخل گوش قرار دهید. اما Earbuds وارد مجرای گوش نمی شود و طراحی آن به صورتی انجام شده که فقط می توانید آن ها را در قسمت بیرونی گوش قرار دهید؛ اما در این مدل هم باید میزان صدا کنترل شود. به علاوه هنگام گوش دادن به موسیقی، شنیدن صدای محیط می تواند کمی اذیت کننده باشد ولی خب بعضی از کاربران با سری های سیلیکونی داخل گوشی احساس راحتی نمی­کنند و این مدل را ترجیح می­دهند.

 

ایرباد

هدفون یا هندزفری های True Wireless

هندزفری های ترو وایرلس یا TWS، از نوع ایربادز هستند با این تفاوت که به صورت بی سیم کار می کنند. در واقع این هندرفری ها برای ارتباط با منبع پخش کننده موسیقی از بلوتوث Bluetooth استفاده می­کنند، به همین دلیل همه اجزای سازنده آن مانند میکروفون، کنترل‌ها و باتری و … در محفظه هدفون تعبیه شده‌ است. و همچنین به دلیل ابعاد بسیار کوچک هندزفری های True Wirelessبه راحتی قابل حمل هستند.

 

True Wireless  هدفون های گردنی

یکی دیگر از این مدل هدفون ها، هدفون های گردنی هستند. در این مدل از هندزفری‌های بی‌سیم، سیم اتصال بین گوشی‌ها و موبایل حذف شده است، اما دو گوشی توسط یک حلقه دور گردن به یکدیگر متصل ‌اند، وجود حلقه گردنی فضای کافی را برای قراردادن قطعات مختلف و باتری بزرگ‌تر فراهم می‌کند که قطعا روی کیفیت صدا و میزان شارژدهی اثر مثبتی خواهد داشت. از جمله مزایای هندزفری‌ های گردنی می‌توان به مقاومت و دوام بالا، عدم احتمال گم شدن یا آسیب دیدن گوشی‌ها اشاره کرد.

هدفون یا هدست های وایرلس

سیستم های بلوتوثی به طور کلی یا از طریق بلوتوث یا به کمک دانگل USB به دستگاه های فرستنده متصل می شوند. این تکنولوژی ما را از سیم های دست و پا گیر نجات داده است، و همچنین با کوتاه ترین زمان شارژ میتوان ساعت ها از آن ها استفاده کرد، اگر چه به دلیل استفاده از همین تکنولوژی ها، قیمت آن ها به نسبت نوع سیمی آن بیشتر خواهد بود؛ این نوع هدفون ها تا فاصله چندین متر (معمولا 10 متر بدون مانع) می­توانند اتصال پایدار را حفظ کنند و شما لازم نیست نگران دور شدن از منبع فرستنده خود ( موبایل، کامپیوتر، تبلت و…) باشید.

 

 WH-G700 هدست سونی Sony

 

هدفون یا هدست های نویز کنسلینگ Noise Canceling

هدفون های نویز کنسلینگ می‌توانند به طور فعال نویز اطراف را با ضبط کردن، معکوس کردن فاز و ارسال آن به گوش شما، مسدود کنند. این هدفون ها برای محیط هایی که بخواهید به طور کامل صداهای اطراف را از بین ببرید، ایده آل هستند. ترکیب این فناوری با هدفون‌های پشت بسته می‌ تواند بهترین تجربه شنیدن موسیقی را در اختیار شما قرار دهد و لذت وصف ناپذیری  از شنیدن موزیک بدون دخالت نویز محیط، برای شما ایجاد کند. این نوع هدفون ها به طور ویژه برای محیط های بسیار شلوغ مناسب هستند و فضای آرام و به دور از حواس پرتی های اضافه را برای شما به ارمغان می آورند؛ از نظر قیمتی به دلیل استفاده از تراشه های بیشتر، کمی گران تر از سایر هدفون ها هستند؛ به علاوه هدفون های ANC (نویز کنسلینگ اکتیو) حتی بدون پخش موسیقی هم میتوانند محیطی آرام برای تمرکز، تحقیق، کتابخوانی و… را برای شما فراهم کنند.

 

نویز کنسلینگ

بهترین هدفون های زیر 5 میلیون تومان
بهترین هدفون های 5 تا 15 میلیون تومان
بهترین هدفون های 15 تا 50 میلیون تومان
بهترین هدفون های بالای 50 میلیون تومان

سخن پایانی

برای جلوگیری از هدر شدن وقت و سرمایه شما در انتخاب و خرید یک هدفون یا هدست مورد نیازتان، ما در این مقاله سعی کردیم به تشریح جزییات انواع هدفون ها بپردازیم تا کسانی که هنوز موفق به انتخاب یک هدفون مناسب با شرایطشان نشده اند، بهترین انتخاب را داشته باشند؛ اگر تجربه استفاده از هر کدام از هدفون ها و هدست ها را دارید، لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.