تست صدا; درست یا غلط!؟

در این قسمت از سری ویدیوهای ایران کارآدیو میخواهیم به موضوع تست صدا و دلایل انجام اینگونه تست ها بپردازیم. حتما در اینستاگرام دیده اید که برخی از فروشندگان با در دست نگه داشتن بلندگو اقدام به تست صدای بلندگو میکنند! آیا این کار صحیح است؟ آیا اینگونه روش ها دلیل قانع کننده ای برای نشان دان پتانسیل های واقعی یک بلندگو است؟ آیا با انجام اینکار میتوان به ماهیت صدای یک بلندگو پی برد؟ در این ویدیو قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

دلایل رد تست صدا

همانطور که مطرح شد امروزه اغلب فروشندگان، بلندگو مورد نظر خود را در دست نگه داشته و اقدام به تست صدا میکنند. اما این روش دارای مزایا و معایبی است که به ترتیب قصد داریم آنها را شرح دهیم. در وهله اول یک بلندگو در حالات مختلف صداهای متفاوتی را تولید میکند. بدین شکل که اگر بلندگو را در دست بگیرید یک صدا و اگر در باکس قرار دهید صدای کاملا متفاوتی را خواهید شنید. به همین علت صدای واقعی یک بلندگو را میتوانید درون درب خودرو بشنوید و نه در دستان فروشنده. حتی دلایلی نظیر لیتراژ متفاوت درب ها، نوع ماشین و دمپینگ شدن یا نشدن میتواند در صدای یک بلندگو تاثیر به سزایی بگزارد.

دلیل دومی که در رد این تست ها میتوان ابراز داشت، تست کردن یک عدد بلندگو از یک جفت بلندگو است. تست نکردن هر دو بلندگو باعث میشود که فاز به درستی شکل نگیرد. فاز به نوعی از تایم بندی و زمان بندی بلندگوها اطلاق میشود، که در آن بلندگوها باهم کار کرده و نوع حرکت بلندگوها به شکلی است که در آن بلندگوها مکمل یکدیگر بوده و صدای کامل تر، عمیق تر و شفاف تری را تولید میکنند. همین موضوع دلیل خوبی است تا اینگونه تست صدا را رد کنیم.

دلیل سوم اما نوع فرکانس ها است. بدون شک تست صدای یک ساب ووفر امری چندان معقول نیست و شما نمیتوانید یک ساب را به مانند بلندگو تست کنید. از سوی دیگر تست صدای ساب به تنهای چندان جذاب نیست و برای داشتن یک صدای خوب باید کل اجزایی یک سیستم در کنارهم فعالیت کنند.

اما دلیل چهارم دیگر مربوط به ساختار بلندگو نخواهد بود، در این حالت عامل محدود کننده ای که باعث میشود صدای واقعی بلندگو شنیده نشود، ضعیف بودن میکروفن گوشی های موبایلی است که با آن اقدام به فیلم برداری شده است. به طور کلی میکروفن های موبایل از کیفیت بسیار خیره کننده ای برخوردار نیستند و ضعف های فراوانی دارند. همین موضوع باعث میشود که صدا به سبک و سیاق مخصوص آن موبایل ضبط شود که چندان جالب نیست. همچنین نزدیک بودن و یا دور بودن موبایل به منبع صدا از جمله دلایل دیگری است که میتواند در کیفیت صدا تاثیر منفی داشته باشد.

اما دلیل آخر که میتواند باعث شود صدای شنیده شده چندان وفادار به صدای اصلی نباشد، پلتفرمهای منتشر شده در آن است. طبق اطلاعیه های انتشار یافته توسط اینستاگرام، این شبکه مجازی از یک الگوریتم پیشرفته برای کمپرس و کوچک کردن فایل های صوتی و تصویری استفاده میکند تا شرایط دانلود آن را آسان کند. این کوچک کردن اما بی تاثیر در کیفیت صدا نبوده و میتواند در ماهیت صدا تاثیر منفی بگذارد. از این رو از زمانی که بلندگو را تست میکنیم تا زمانی که صدا را ضبط و آپلود میکنیم عوامل بسیار متنوعی هستند که میتواند کیفیت صدا را کاهش داده و ماهیت و ذات واقعی آن بلندگو را بپوشانند.

پس چرا تست صدا میکنیم؟

اما با توجه به مطالب فوق پس چرا این مدل تست ها هر روز مخاطب بیشتری پیدا میکنند؟ و چرا مجموعه ایران کارآدیو نیز به انجام این تست ها میپردازد؟ علت این امر را میتوان به مخاطب پسند بودن و جذابیت بالای آن برای مشتری ارتباط داد. بدون شک جذب مخاطب یکی از ارکان اصلی و اهدافی است که هر مجموعه و تیمی بدنبال آن است. از آنجا که این ویدیو ها میتوانند مخاطبان بسیاری را جذب کنند معمولا فروشندگان سیستم های صوتی از جمله ایران کارآدیو از این روش استفاده میکند تا در کنار انجام کسب کار به تبلیغ نیز بپردازند.

جمع بندی

به طور کلی تست صدا امری است که امروزه مخاطبان بسیاری داشته و ماهیت سرگرم کننده ای دارد. با این حال این روش خالی از اشکال نبوده و مواردی نظیر کیفیت پایین میکروفن ضبط کننده، نوع فرکانس، حالت قرار گیری بلندگو و … میتواند در کیفیت صدا اختلال ایجاد کند. با این حال با توجه به اینکه یکی از مهمترین اهداف هر مجموعه ای تبلیغ کسب کار خود است، ایران کارآدیو از این روش استفاده میکند تا با استفاده از این روش مخاطب پسند و جذاب علاقه مندان بیشتری را به خود جلب کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.