رادیاتور پسیو(بلندگو) Passive radiator چیست؟

رادیاتور پسیو که از آن با نام بلندگوی پسیو نیز یاد می شود تشکیل شده از یک بلندگو بدون مگنت و سیم پیچ، اصطلاحا بدون موتور که معمولا بصورت دایره شکل همانند ساب ووفر در سایز های مختلف طراحی و ساخته می شوند و هیچ وقت به تنهایی استفاده نمی شوند.

اما کارایی رادیاتور_پسیو چیست؟

این رادیاتور در کنار فول رنج ها، مید بیس ها و ساب ووفر ها و محصولاتی از این قبیل کاربرد دارند و نحوه عملکرد آنها به این گونه می باشد که وقتی یک رادیاتور پسیو به طور مثال در کنار یک ساب ووفر در باکس قرار میگیرد، هوای به دام افتاده در باکس باعث به حرکت در آمدن این رادیاتور یا همان بلندگوی پسیو می شود. این حرکت کاملا با حرکت بلندگو یا ووفر اکتیو هماهنگ می باشد. رادیاتور نیز یک فرکانس مشخص را از خود ارائه می دهد که به عمق باس کمک شایانی میکند. رادیاتور های غیر فعال پسیو با توجه به فشار هوای داخل باکس حرکت خود را کاملا با ووفر اکتیو تنظیم می کنند و این یک هماهنگی صوتی را ایجاد میکند.

دلایل استفاده

اسپیکر های پسیو به دلایل مختلفی بجای پورت هوای آزاد استفاده می شوند.

به طور مثال در محفظه های کوچک و کم حجم که برای فرکانس های پایین تیون شده است یک پورت بسیار بزرگ لازم است که که استفاده پورت در این باکس معقولانه نمی باشد،

از طرفی استفاده از رادیاتو پسیو باعث کاهش نویز ناشی از عبور هوای آزاد از دهانه پورت می شود.

استفاده از پورت های لوله ای باعث ایجاد یک فرکانس ناخواسته در دهانه پورت می شود که استفاده از رادیاتور_پسیو این فرکانس را از بین می برد.

کاربرد ها

رادیاتور های پسیو در بسیاری از صنایع صوتی همانند سیستم های صوتی حرفه ای استودیویی،

اسپیکرهای رومیزی، اسپیکر های بلوتوثی، سیستم های صوتی خانگی و البته سیستم های صوتی اتومبیل در کنار ساب ووفر ها استفاده می شوند.

 

مزایا : عدم نیاز به آمپلی فایر – جلوگیری از هدر رفت هوای آزاد

معایب  : قیمت بالا

نمونه ای از یک رادیاتور_پسیو در وبسایت :

 

ساب ووفر بدون موتور Earthquake

 

انتشار یافته: 3
  1. سید محمد
     
     
    ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۹:۴۵

    هماهنگ هستند اما کاملا معکوس هم هستند به همین دلیل مثل دوقطبی یا شاید چهار قطبی تشعشع میکنه به نظرم خیلی جالب نمیشه. حد اقل با این ارنجمنتی که اینجا آوردین.

  2. alireza
     
     
    ۱۳۹۹/۰۱/۱۵ - ۹:۳۶

    درود.
    درواقع سابی که به اصطلاع بدون موتور هست نقش پورت در باکس رو داره که در عمق بیس زنی و دقت اجرا نقش بسزایی داره نسبت به باکسهای سیلدمعمولی.
    درپناه حق

  3. اصغر
     
     
    ۱۳۹۹/۰۱/۱۴ - ۱۱:۴۳

    کلا ساب ها چند مدل دارن به این مدل box size میگن و efficiency و low end بترتیب سایزشون بزرگ تر میشه… و هر کدوم تو یه رنج بهترن … بستگی به چیزی که میخواین داره

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.