فیلم نقد و بررسی

همه چیز درباره سیستم‌های اکتیو و پسیو

احتمالا به گوشتان جملاتی مانند : سیستم یا کامپوننت اکتیو و یا پسیو هستند و یا اینکه مثلا سیستم‌های اکتیو کیفیت بیشتری دارند، خورده است. اما سوال اصلی این نوشته این است که سیستم اکتیو یا نت ورک چیست؟ مزایا و معایب آن چیست؟

قبل از اینکه به سیستم شبکه اشاره کنیم، ابتدا با مفهومی به نام کراس اوور باید آشنا شویم. کراس اوور به وسیله ای گفته میشود که فرکانس ها را از هم تفکیک کرده و فرکانس‌های لازم و مجاز را برای هر درایور مهیا میکند. مثلا فرکانس‌های بالای 6.3 هرتز را برای تویتر ارسال میکند و اجازه عبور فرکانس‌ها را به سمت تویتر (که میتواند باعث آسیب به تویتر شود) را محدود می کند. درواقع کراس اوور ها نقش محدودی و درنهایت حفاظتی هم برای درایورها مثل میدرنج و تویترها دارند. معمولا برای تمام تویترها چه در کامپوننت ها و چه در بلندگوها از کراس اوور استفاده میشود. کراس اوورهای پسیو محدودیت فیزیکی برای فرکانس ها دارند و از اجزایی همانند خازن ها، مقاومت ها و سلف ها تهیه میشوند. کراس اوورهای اکتیو به صورت دیجیتالی هستند و قابلیت تنظیمات بسیاری دارند و دایره عملکرد آن ها بسیار وسیع تر از کراس اوورهای پسیو می باشد.

کمپانی ها برای حفاظت از درایورها مثل تویترها از کراس اوورها با احتیاط بیشتر و ضریب خطایی کمتر استفاده میکنند. اگر تویتر شما قادر به تحمل 4000 هرتز است، آن را از 6000 هرتز توسط کراس اوور محدود میکند تا از احتمال آسیب دیدن تویتر جلوگیری کند. اما در سیستم اکتیو که از کراس اوورهای اکتیو مثل پروسسور استفاده میشود، میتوانیم خودمان براساس قابلیت های یک درایور، به آن فرکانس ها را اختصاص دهیم و از اعمال محدودیت های احتیاطی صرف نظر کنیم. این یعنی اینکه از تمام توان و ظرفیت یک درایور استفاده کنیم که این یعنی داشتن یک صدای حداکثر در قدرت و کیفیت. یکی از مزایای سیستم‌های اکتیو تنظیم سیستم با توجه به سلیقه شنیداری خودمان می باشد. با توجه به نیاز و قابلیت های سیستم میتوانیم با سلیقه و ذائقه خودمان سیستم را همسو کنیم.

اجازه دهید با یک مثال در مورد اعمال سلیقه بیشتر توضیح دهیم. شما وقتی از دوربین عکاسی اتوماتیک استفاده میکنید، هیچ فاکتور و المانی را نمیتوانید تنظیم کنید. درحقیقت خود دوربین است که میزان دیافراگم، سرعت شاتر و مقدار SD را تعیین میکند و عکس گرفته شده کاملا با تنظیمات و اختیارات دوربین به نتیجه میرسد. اما دوربین حرفه ای امکان تنظیم و تغییر در فاکتورها و المان‌های دوربین را مهیا میکند و یک عکاس حرفه ای با تنظیمات دانسته خود دوربین را تنظیم و عکس میگیرد. یعنی که عکاس عکس میگیرد نه دوریبن! و نتیجه آن عکس دلخواه با سلیقه و نظر عکاس ثبت میشود.

در سیستم های نت ورک یا شبکه این ما هستیم که برای هر درایور تعداد فرکانس و زاویه عکس و حتی شدت آن را تعیین میکنیم. ناگفته پیداست که در این صورت (شبکه) کیفیت خروجی نهایی صدا قطعا با حالت سیو قابل مقایسه نخواهد بود.

 

مزایای سیستم

از مزایای سیستم شبکه میتوان به بسیار دقیق بودن کراس اوورهای دیجیتالی اشاره کرد که در اثر گرما و یا سرما، تغییرات در آن ها ایجاد نشود. مثلا در گرما مقدار حساسیت کراس اوور بیشتر میشود یا برعکس.

یکی دیگر از مزایای کراس اوورهای دیجیتال، طول عمر و دقت بسیار زیاد بدون تغییر خواهد بود.

کراس اوورهای پسیو همیشه در تعرض گرمای زیاد و یا سرما هستند که به مرور از عمر مفید آن ها کم میشود و همیشه تحت تاثیر عوامل محیطی و شرایط جوی قرار میگیرند.

 

معایب سیستم

به دلیل آزادسازی محدودیت های درایورها در حالت شبکه هر درایور مستقیما به آمپلی فایر وصل میشود (همانند ساب ووفر که مستقیما به آمپلی فایر وصل میشوند) پس برای هر درایور یک لاین آمپلی فایر مجزا لازم است و در یک سیستم شبکه معمولی که 3way می باشد، ما به 6 کانال آمپلی فایر نیاز داریم. درحالیکه در شرایط عمومی با یک آمپلی فایر 4 کانال به راحتی میتوانستیم سیستم پسیو خود را نصب و استفاده کنیم.

بعد از تعدد آمپلی فایر، ایراد دیگر عدم امکان عقب جلو کردن، می باشد. در سیستم 3way ما یک سیستم تک استیجی داریم که فقط امکان چپ و راست کردن را داریم نه عقب جلو.

از ایرادات دیگر این سیستم، نیاز به دانش و آگاهی عملی زیاد به فرکانس ها و مشخصات محصولات می باشد که بتوان از یک سیستم نت ورک، یک سیستم جذاب با صدای دلنشین ایجاد کرد. دیگر آنکه نیاز به حجم زیاد سیم کشی می باشد که امکان بالا رفتن هزینه را هم در بر دارد.

 

جمع بندی

سیستم های شبکه روز به روز در حال گسترش و فراوانی هستند. امروزه بیشتر پخش ها به کراس اوور شبکه مجهز هستند. نکته جالب اینجاست که در سیستم های OEM جدید هم به صورت شبکه و نت ورک وصل میشوند و یکی از دلایل دلنشین به نظر رسیدن سیستم های فابریکی، همین نوع اکتیو بودن آن ها می باشد. نکته اخر اینکه در سیستم شبکه شما محدودیت درایور ندارید. هر خروجی RCA را میتوانید به تویتر یا میدرنج و یا حتی ساب تعریف کنید.

درنهایت سیستم شبکه به درد کسی خواهد خورد که با صدا و دنیای کارادیو آشنایی داشته باشد و امکان تنظیم سیستم را به صورت شبکه دارا می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.