های اِند high end به چه معناست ؟

این کلمه را اولین بار مارک لوینسون (متخصص افسانه ای سیستم های صوتی) در مورد محصولات خانگی صوتی بکار برد و به تدریج وارد دنیای کارآدیو نیز شد.

های اِند درلغت به معنای نهایت و غایت یک محصول می باشد و فقط در مورد محصولات و ادواتی که مربوط و مبتنی بر کیفیت می باشد اطلاق می شود، محصولاتی همانند هدیونیت ها، کابل های ارتباطی (مثل RCA )، کامپوننت، ساب و …what is high end in  car audio

کدام محصولات های اند محسوب می شوند؟

اگر بپذیریم که سیستم های صوتی مبتنی بر کیفیت نهایت هدفشان ارائه کیفیت بالا به همراه جزییات و دیتیل کامل موزیک می باشد که به نوعی کمک به آرامش فکری می نماید.

هر محصولی که بتواند به عالی ترین سطح ممکن این امر را اجرا کند در واقع های اِند محسوب می شود.

محصولات های اِند فرمول و یا ساختار مشخصی ندارند، در واقع به جز گران و لاکچری بودن و البته اورجینال بودن چهار چوبی برای شناسایی این محصولات دوست داشتنی نیست، ولی در نقاطی مشترک هستند و بقولی قوانینی نا نوشته ای وجود دارد که در همه آن ها رعایت می شود.

محصولات های اِند در واقع پرچم دار شرکت ها هستند و نشانگر توان مهندسی و قدرت طراحی و تکنولوژی آن شرکت ها هستند.

در یک کلام بهترین محصول تولیدی آن شرکت ها هستند و برای ساخت و تولید آن ها بهترین مهندسان و طراحان شرکت ها بر روی آن ها کار و تمرکز دارند (که خود یکی از عوامل گرانی آن هاست ) و همین امرباعث می شود که این محصولات از لحاظ ظاهری کمتر به هم شبیه هستند و به نوعی امضا آن شرکت محسوب می شوند.کدام محصولات های اند محسوب می شوند؟

ساخت محصولات های اند

در ساخت این دسته از محصولات سعی می شود از آخرین تکنولوژی و بهترین مواد و متریال استفاده شود و در واقع چیزی در ساخت آن ها کم گذاشته نمی شود چرا که برای داشتن بهترین خروجی باید بهترین مواد و متریال را مصرف کرد (که این نیز یکی دیگر از موارد گرانی آن ها است).

در واقع در ساخت آن ها برعکس محصولات معمولی و همیشگی شرکت ها به قیمت تمام شده کمتر توجه دارند چرا که برای رقابت تجاری هدف گذاری نشده اند. محصولات های اِند برای مصارف تجاری ساخته نمی شوند بیشتر برای قدرت نمایی شرکت و استفاده تبلیغاتی از آن هاست به همین خاطر دیر به دیر آپدیت و تولید جدید خواهند داشت .

های اِند ها همگی ساخت کشور صاحب برند هستند یعنی اگر برند ایتالیایی یا ژاپنی هست محصول های اِند آن ها نیز ساخت ایتالیا و یا ژاپن هست، در واقع های اِند ساخت چین نداریم (البته تا به حال).

محصولات های اند چه ویژگی هایی دارند؟

همانطور که اشاره شد های اِند به محصولاتی با کیفیت بالا که باعث تولید صدای بسیار با کیفیت می شوند گفته می شود پس می توان نتیجه گرفت که محصولات SPL شامل این گروه نخواهد شد.

یعنی ساب 15 اینچ چند هزار واتی های اِند نخواهیم داشت و همچنین با توجه با این که بلندگو های کواکسیال محدودیت در کیفیت خروجی دارند، پس به همین علت هیچ وقت بلندگوی گرد و یا بیضی های اِند نداشته ایم.

نکته جالب اینکه همانطور که می دانیم اوج کیفیت در سیستم های اکتیو به نوعی شبکه معنی پیدا میکند (رجوع شود به مقاله شبکه ) چرا که استفاده از کراس اوور محدودیت هایی را برای پخش موزیک قائل می شود که در سیستم های اکتیو این محدودیت ها را با توجه به ذائقه شنیداری می توان حذف کرد.

پس کامپوننت های ارایه شده به عنوان های اِند قاعدتا بدون کراس می باشند و به صورت اکتیو ستاپ می شوند (هرچند برخی برند های کراس اوور برای آن ها به صورت فابریک داخل پک کامپوننت و یا به صورت جداگانه عرضه می کنند).

نکته دیگر اینکه چون کامپوننت ها در های اِند به صورت کاستام (نصب به صورت تهیه قاب جدا از جای فابریک مثل کیک پنل ها) انجام می شود و اینکه سایز 16 بهتر از سایز 13 پاسخ فرکانسی دارد (رنج فرکانسی کاملتر) پس کامپوننت های اِند 13 هم قاعدتا نداریم و استفاده از بدنه دایکاست و همچنین تویتر سایز 28 از بدیهیات این کامپوننت ها خواهد بود.

در مورد ساب ها هم همانطور که درمقالات پیشین توضیحاتی دادیم با کم شدن سایز صفحه ساب، امکان کنترل آن بیشتر و بهتر خواهد بود یعنی ساب بیشتر در خدمت موزیک خواهد بود.

ساب هایی با دقت بسیار بالا، پس ساب های اِند یا 8 اینچ یا 10 اینچ هستند.

ساب هایی که توانایی پخش فرکانس های پایین را به راحتی دارند و فاکتور کنترل الکترونیکی آن ها QES بسیار خوب خواهد بود.

در سیستم های های اِند ساب ها به صورت سیلد ستاپ می شوند و توان آن ها نهایت تا 500 وات RMS خواهد بود.

بدنه دایکاست و سیم پیچ چهار اهمی از دیگر مشخصات بارز آنهاست.

در مورد آمپلی فایر ها هم بد نیست بدانید که آمپلی های های اِند استریو هستند و با توجه به مقوله کراس اوور پسیو و اکتیو (بالا اشاره شد) معمولا آمپلی فایر های های اِند بدون کراس هستند و به صورت دایرکت می باشند، وفاداری بسیار زیاد به موزیک و فرکانس ورودی ، دیستروشن کم ، نسبت سیگنال به نویز بالا ، از مشخصات آن هاست.

محصولات های اِند شامل هدیونیت ها ،کامپوننت ها ، کابل های ارتباطی RCA ، پروسسور ها و ساب ووفر ها هستند.

ختم کلام

توجه کنید توضیحاتی که در مورد محصولات ارایه شد می تواند استثنا هم داشته باشد و اطلاعات صد در صدی و مطلق نخواهد بود.

شاید سخت ترین نکته در های اِند ها نه قیمت بلکه ستاپ کردن آن ها باشد.

این محصولات بسیار ظریف و حساس هستند، نوسانات برق، زاویه قرار گرفتن، تیوتر، میدرنج، ووفر حتی ساب، چینش آن ها همگی هم نیازمند دانش فنی و تجربه عملی مفید هست تا بتوانیم یک صدای شاخص از محصولات های اِند داشته باشیم.

و مطمئنا برای نصب و ستاپ های اِند شما دچار چالشی خواهید شد که ما آن چالش را لذت کارآودیو می نامیم.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.