بررسی انواع کراس اور ها

چند روز پیش مطلبی رو با عنوان، آیا آمپلی فایر خوش صدا داریم منتشر کردیم. برخی دوستان در مورد تنظیمات کراس اوور و اینکه کراس اوور پخش بهتر است یا آمپلی فایر و اینکه برای تنظیم یک سیستم از کدام کراس اوور استفاده کنیم بهتر است سوال کردند. به همین خاطر در این مقاله کمی در مورد این مطلب توضیح می دهیم. همه میدانیم که گوش انسان قادر به شنیدن 20 تا 20 هزار هرتز را دارد. این پهنای فرکانس به سه قسمت فرکانس های پایین که صدای بم هست، فرکانس های میانی که شبیه صدای انسان می باشد و فرکانس های بالا که نوعی صدای تیز مثل صدای سنج است تقسیم می شود. برای تفکیک و جدا کردن این پهنای فرکانس از کراس اوور استفاده میکنیم، در واقع کراس اوور ها وظیفه تفکیک و جدا کردن فرکانس ها را دارند.

از لحاظ ساختار و نوع کارکرد کراس اوور ها به دو نوع پسیو و اکتیو تقسیم می شوند:

  1. کراس اوور نوع اول، کراس اوور های پسیو که بعد از خروجی به آمپلی فایر استفاده می شود که معمولا به همراه کامپوننت ها عرضه می شود و بسیار محدودیت دارند و توسط شرکت سازنده از پیش تنظیم شده اند و فقط در بهترین حالت می توان چند dB سطح صدا را افزایش داد و کلا خیلی قابل تغییر نیستند و از لحاظ دقت هم خیلی دقیق نخواهند بود.
  2. کراس اوور نوع دوم، کراس اوور های اکتیو که قبل از خروجی آمپلی فایر ها تعبیه شده و معمولا در پخش ها، پروسسور ها (اگر اطلاعاتی در مورد پروسسور ها می خواهید مقاله همه چیز در مورد پروسسور ها را مطالعه کنید) و خود آمپلی فایر ها قرار دارند. این کراس اوور ها نسب به مدل های پسیو بسیار کامل تر و دقیق تر هستند و به راحتی توسط شخص قابل تنظیم و تغییر می باشند.

کراس اوور های اکتیو در سه مکان و موقعیت مورد استفاده قرار می گیرند:

  1. پخش یا هدیونیت
  2. پروسسورها و بعضا اکولایزرها
  3. آمپلی فایرها

همانطور که اشاره شد امروزه در تمام هدیونیت ها (پخش ها) کراس اوور وجود دارد و حتی گاهی در مواردی کراس اوور های پیشرفته ای هم دارند. پروسسور ها که تقریبا پدیده نو ظهور سیستم های صوتی هستند یکی از کامل ترین کراس اوور های اکتیو را دارا هستند و پارامترهای بسیار زیادی را برای تنظیم و تغییر فرکانس دارند، تنظیماتی همچون شیب کراس اوور یا اسلوپ یا تغییر مجزای فاصله بلندگو از راننده تا سرنشین، time alignment و یا حتی محدود کردن فرکانس و یا mute و غیر فعال کردن برخی فرکانس ها. امروزه آمپلی فایر ها هم از کراس اوور های نسبتا موجهی برخوردا هستند و تنظیمات ابتدایی مورد نیاز یک سیستم را دارا هستند.

حال سوال اینکه بهترین کراس اوور برای تنظیم کدام است؟ و کدام کراس اوور قابل اعتماد تر است؟

در پاسخ به این سوال بالا باید گفت کراس اوور هدیونیت یا پخش نسبت به کراس اوور آمپلی فایر در اولویت قرار دارد. کراس اوور پخش که در واقع یک کراس اوور اکتیو دیجیتال می باشد دارای تنظیمات کاملتری نسبت به کراس اوور آمپلی فایر داراست کَما اینکه سیگنال صوتی بلافاصله بعد از دک DAC (مبدل دیجیتال به انالوگ) وارد کراس اوور شده و کمترین میزان دیستروشن را خواهد داشت. اما دلیل اصلی انتخاب کراس اوور هدیونیت در واقع خوب نبودن کراس اوور آمپلی فایر می باشد. کراس اوور آمپلی فایر ها اغلب از نوع آنالوگ می باشد که حتما و همیشه تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرد و عواملی نظیر گرما (مخصوصا در مناطق گرمسیری) از دقت خود خارج می شوند و عملا پتانسیومتر های کراس اوور دچار خطا و اشتباه خواهند شد.

عوامل دیگری مثل رطوبت و گرد و خاک هم بی تاثیر نبوده و می تواند باعث اختلال در دقت کراس اوور آمپلی فایر شود، بطوری که بعد از گذشت مدت زیادی باید مجدد کراس اوور آمپلی فایر کالیبره شود. به عوامل متغییر محیطی لرزش و ویبره ناخواسته راهم اضافه کنید. دلیل دیگر جالب نبودن کراس اوور آمپلی فایر در مقابل کراس اوور پخث دور بودن از دک ( مبدل دیجیتال به آنالوگ) پخش هست که میتواند باعث افت کیفیت و یا ایجاد نویز درسیستم شود مخصوصا اگر از کابل های ارتباطی RCA مناسب و خوبی استفاده نشود. {یکی دیگر از عواملی که باید از کابلهای ارتباطی (RCA) خوب و باکیفیت استفاده کنیم}

پس در سیستم ها بین کراس اوور پخش و آمپلی فایر حتما از کراس اوور پخش استفاده می کنیم و کراس اوور آمپلی فایر را به صورت فلت یا OFF قرار می دهیم. اما اگر از پروسسور استفاده می کنید با توجه به قابلیت های بسیار بالا و حرفه ای تر آنها توصیه ما استفاده از کراس اوور پروسسور است و خروجی هدونیت (پخش) را به صورت فلت قرار دهید و از تنظیمات پروسسور و امکانات آن لذت ببرید و یادتان نرود که تنظیمات آمپلی فایر را حتما فلت یا OFF کنید و در نهایت از تنظیمات موازی (تنطیم از روی پخش و امپلی فایر به طور هم زمان ) پرهیز و دوری کنید.

نظر شما چیست؟

سوالات خود را مطرح کنید با افتخار پاسخگو خواهیم بود.

ما را به دوستان خود معرفی کنید.

انتشار یافته: 1
  1. مصطفی
     
     
    ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - ۹:۵۸

    جالب بود ممنون یعنی پروسسور یه جورایی یه کراس اور اکتیو پیشرفته میشه گفت نسل جدید تر کراس اور ها برا تنظیم

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.