نگاهی به سیستم های صوتی فابریکی (OEM)

خیلی ها معتقدند که سیستم های صوتی فابریکی کیفیت بالایی ندارند. در مقابل کسانی هستند که سیستم های صوتی فابریکی مخصوصا اتومبیل های جدید را بسیار خوب و عالی می دانند. امروز میخواهیم نگاهی به سیستم های صوتی فابریک بیاندازیم و ببینیم حق با کدام گروه است. پس با ما همراه باشید.

امروزه شرکت های خودروساز سعی می کنند با نصب و بکارگیری سیستم های صوتی و تصویری برندهای صاحب نام دنیای صدا، اعتباری بیش از پیش و تبلیغاتی بیشتر برای محصولات خود بیابند. میتوان نام های بزرگ صنعت خودرو را در کنار غول های دنیای کارادیو و بعضا هوم آدیو مشاهده و عنوان کرد : BMW و هارمن، بنز و برومستر، جگوار و B&W و… اما اگر از یک آدیوفیل و یا کارادیو بلد حرفه ای بپرسید، خواهند گفت که این سیستم ها حرفه ای نیستند. (البته خودروساز هم تکیه بر حرفه ای بودن ندارد)

اما چرا با وجود نام های بزرگ دنیای صدا آن ها را حرفه ای نمی دانند؟ برای جواب این سوال اول اجازه دهید مسیر کارادیو OEM را بررسی کنیم.

اساسا سیستم صوتی هر ماشین با کمک مشاوره مهندسان و طراحان شرکت های صوتی و کارادیو ساز طراحی و تولید میشوند. هر شرکت خودروسازی با شریک کارادیو ساز مثل لندکروز با پایونیر همکاری میکند. این مهندسان برندهای صوتی هستند که میگویند این ماشین چه نوع سیستمی و با چه محصولاتی باید داشته باشد. آیا نیاز به ساب یا آمپ دارد یا خیر. استیج جلو باید چند راهه باشد؟ و هر آنچه مربوط به کارادیو می باشد را مهندسی می کنند. این طراحان و مهندسان یک وظیفه دیگر هم دارند و آن اینکه با کمترین هزینه با توجه به ارکونومی، ماشین بیشتر بهره وری و راندمان داشته باشد. شاید بپرسید چرا کمترین هزینه؟ مجسم کنید از یک مدل ماشین بیش از یک میلیون دستگاه قرار است تولید شود و حال 10 دلار فقط در سیستم صوتی کمتر هزینه شود. قطعا عده قابل ملاحظه ای خواهد بود. پس وظیفه اصلی مهندسان بالاترین راندمان با کمترین هزینه است. بخاطر همین وقتی درایورهای فابریکی را باز می کنید، از کیفیت قطعات و متریال و رده پایین بودن آن ها تعجب می کنید. به همین خاطر بالاترین و بیشترین راندمان است که اکثرا از سیستم های صوتی فابریکی راضی هستند. هرچند نباید از اثر روانی برند صوتی اتومبیل هم گذشت.

حال با توجه اینکه همیشه محصولات استفاده شده در سیستم های OEM از کمترین ها برخوردار هست، حتی بهترین برندها و اتومبیل ها، سوال اینجاست که چرا صدای سیستم صوتی خوب به نظر می آید و قابل قبول اکثریت می باشد؟ و یا بهتر است اینگونه بپرسیم که چگونه با محصولات کم به بالاترین حد راندمان میرسند که رضایت حداکثر را در بر دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید چند نکته را مورد توجه قرار دهیم.

1. در اختیار داشتن طراحی داخل اتاق : یک شرکت برند صوتی با نظرات خود میتواند در طراحی و محل جایگزینی درایورها و تعداد آن‌ها مشارکت کند تا بیشترین بهره وری را ایجاد کند.

2. دلیل دوم و مهمترین مورد، هماهنگی و تعامل بین محصولات و درایورها : شرکت صوتی در طراحی محصولات OEM در وهله اول تناسب و هماهنگی بین محصولات را در نظر دارد. فاصله بین میدرنج و تویتر، تعادل بین قدرت ووفر و ساب ووفر، سایز بلندگوها و…

3. انتخاب توان کم : محصولات با توان کمتر زودتر به صدای نهایی میرسند و در نتیجه کنترل آن ها توسط آمپ یا آمپ داخلی هدیونیت بسیار راحت تر و ممکن تر خواهد بود. اصولا یک بلندگوی 100 واتی راحت تر از بلندگوی 30 واتی از کنترل خارج میشود. به همین خاطر محصولات OEM سی تا پنجاه وات توان دارند.

با توجه به موارد بالا، صدای خروجی از راندمان بالاتری برخوردار است که درنهایت از نظر عموم مورد استقبال واقع میشود و در عین حال به خاطر توان کمتر نیاز به تکنولوژی و متریال خیلی بالا هم ندارد که کمک میکند که قیمت تمام شده پایین تر باشد. اما از نظر یک صداشناس یا آدیوفیل برای داشتن صدای خوب چیزی بیشتر از راندمان لازم دارید. نیازمند درایورهای خوب و محصولات خوب هستیم تا بتوانیم صدای قابل ملاحظه ای داشته باشیم. صدایی که اگر به شرکت خودروساز سفارش دهید، باید 10 تا 15 هزار دلار بیشتر پرداخت کنید تا سیستم صوتی حرفه ای بر روی اتومبیل شما مونتاژ کند و تحویل دهد.

مطالب مرتبط

انتشار یافته: 3
  1. amir_khazaei_82
     
     
    ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۴۶

    صدا مشکل دارد آقای مقدم

  2. Mohammad
     
     
    ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۴:۵۶

    همه حرفاتون درست اما نمیتونم قبول کنم سیستم صوتی که مرسدس میاد توی ماشین های رده بالای خودش استفاده میکنه درایورهای ضعیفی داره اصلا و ابدا اینطور نیست

    1. پشتیبان
       
       
      ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۸:۳۳

      تنها راه اطمینان شما اینکه خودتون ببنید تا باور کنید

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.