اگر بخواهیم یک توضیح ساده از دوربین دنده عقب داشته باشیم باید بگوییم که دوربینی کوچک که در پشت ماشین نصب شده که در هنگام تعویض دنده عقب و اغاز حرکت به سمت عقب تصویر LCD و یا اسکرین پخش قطع شده و تصویر عقب اتومبیل به طور خودکار نمایش داده میشود که بعد از خارج شدن از دنده عقب تصویر دوربین عقب نیز محو میشود.

اما دوربین دنده عقب چگونه کار میکند 

دوربین دنده عقب برق و تغذیه خود را از چراغ های دنده عقب میگیرد بطوری که به محض تعویض دنده چراغ های عقب روشن میشوند و همین طور دوربین روشن شده و تصاویر را با یک سیم ارتباطی RCA به پخش اتومبیل منتقل میکند به همراه این تصاویر یک سیم برق نیز از چراغ دنده عقب به پخش میرسد و به سیمی در پخش وصل میشود به نام ریورز ، این سیم به پخش اعلام میکند که تصاویر اماده است و این تصاویر نسبت به سایر برنامه های پخش اولویت دارد و انها قطع و این تصاویر (تصویر دنده عقب) پخش میشود و حتی اگر پخش خاموش باشد دستگاه روشن میشود و تصاویر عقب پخش میشود.

البته در پخش های جدید نیازی به سیم ریورز نیست و به محض دریافت سیگنال تصویر همان کار ریورز را انجام میدهد.

انواع دوربین های دنده عقب

دوربین های دنده عقب اساساََ به دو نوع توکار و روکار تقسیم میشوند ، این تقسیم بندی فیزیکی اساساََ بر حسب نوع نصب انها انجام شده است.

1_نوع توکار که در ابتدا تمام دوربین ها به صورت توکار و داخل سپر نصب میشد یعنی سپر سوراخ شده (در مرکز) و دوربین در انجا نصب میشد و این نوع دوربین به مرور زمان منسوخ شده و کمتر از انها استفاده میشود. این دوربین ها بسیار در معرض اسیب های فیزیکی بودند و به راحتی می شکستند یا اسیب می دیدند

دوربین های دور پلاکی که به قاب دور پلاک عقب چسبیده و نصب شده است نیز نوعی دوربین توکار محسوب میشوند.

نوع دیگر دوربین های توکار دوربین های فابریکی یا طرح فابریک است ،این دوربین ها که معمولاََ بالای پلاک و در کنار چراغ پلاک عقب جا گرفته است به نوعی توکار محسوب میشوند.

 

2_نوع روکار این دوربین ها که امکان نصب ان همه جا میسر است داخل جایی نصب نمی شوند و بیرون کار هستند ، تقریباََ تمام شرکت های کار ادیو ساز دوربین های روکار تولید میکنند .

اما فرق بین دوربین های توکار و روکار در چیست؟

دوربین های توکار به علت محفوظ بودن داخل مکان نصب در معرض اسیب کمتری قرار دارند و حتی احتمال سرقت انها نیز کمتر است.

اما عیب عمده انها ثابت بودن انهاست که امکان تغییر زاویه در انها وجود ندارد و نکته اخر این که امکان تعویض دوربین های توکار بسیار سخت تر از دوربین های روکار است.

مشخصات یک دوربین خوب چیست یا به چه نکاتی در هنگام خرید و تهیه یک دوربین دنده عقب دقت کرد:

1_انتخاب دوربین روکار یا توکار:

اول باید تصمیم بگیرید که میخواهید دوربین توکار انتخاب کنید یا روکار، مزایا و معایب این دو را توضیح داده ایم و توصیه ما دوربین های روکار میباشد.

2_زاویه دید یک دوربین یکی از مهم ترین قسمت های دوربین لنز و زاویه دید ان میباشد سعی کنید که دوربین مورد انتخابی از زاویه دید وسیعی برخوردار باشد مثال تا 170 درجه این زاویه دید بالا به شما امکان میدهد که در هنگام ورود به پارکینگ و یا خروج از ان حتی پهلو ها و کناره ها را هم ببینید، ابتدا توجه کنید لنز دوربین خیلی واید نباشد چرا که تصویر کمی دورتر و یا فاصله ها  رو غیر واقعی تر نشان خواهد داد.

3_سایز دوربین امروزه با رشد تکنولوژی سایز دوربین ها هم کمتر و کوچکتر شده است و دیگر خبری از ان دوربین های اینچی و شیشه ای نیست، لذا سعی کنید تا دوربین کوچکتر را تهیه کنید تا براحتی در زوایای زیر پلاک یا محل مورد نظر امکان نصب ان فراهم اید.

 

4_نوع لنز و کیفیت انها معمولاََ خیلی کم در دوربین های دنده عقب از لنزهای CCD استفاده میشود و بیشتر لنز های معمولی مورد استفاده میشود ولی با رشد تکنولوژی امروزه دوربین های با کیفیت بالا و حتی 4K نیز توصیه شده است.طبعاََ هرچه کیفیت لنز و تصویر بالاتر باشد میتواند انتخاب بهتری باشد.

5_جنس بدنه دوربین اساساََ دوربین ها یا پلاستیکی هستند و یا از فلز ساخته شده اند، دوربین های بدنه فلزی برای انتخاب در اولویت بالاتری قرار دارند، زیرا این دوربین ها علاوه در مقاوم بودن در برابر اسیب های احتمالی به بهترین نحو ممکن کیپ و ابندی شده اند و در مقابل گرد و خاک و رطوبت بسیار بهتر از بدنه های پلاستیکی عمل میکنند.

6_خطوط راهنمای پارک یا اسیستان پارک: داشتن خطوط راهنمای پارک یکی از الزامات برای دوربین های عقب میباشد این خطوط که به صورت چند خط متقاطع میباشند کمک بسیار بزرگی به شما در پارک کردن و هدایت ماشین به سمت عقب میباشد و یکی از الزامات و ویژگی های مهم انتخاب دوربین دنده عقب میباشد.

7_امکان معکوس کردن تصویر یا میرور (اینه) امروزه دوربین ها هم برای جلو و هم برای عقب طراحی میشوند و اکثر دو منظوره هستند، اگر از دوربین دو منظوره میخواهید استفاده کنیدباید امکان معکوس کردن تصویر را داشته باشد تا به هنگام دیدن تصویر در اسکرین یا پخش ماشین مشکل نداشته باشید این قابلیت معمولاََ روی سیم خود دوربین بصورت پل سیمی است که با قطع کردن ان تصویر به صورت معکوس در خواهد امد. این ها مواردی هستند که به کمک انها میتوانیم یک دوربین بهتر تهیه کنیم یعنی مواردی که در همه دوربین وجود دارد اما تکنولوژی هایی وجود دارند که هنوز بطور کامل عمومی نشده است و در برخی از دوربین ها شاهد انها هستیم، که به معرفی برخی از انها میپردازیم.

8_داینامیک پارک را اولین بار شرکت های خودرو ساز معرفی کردند ، این سیستم کامل شده همان خطوط راهنمای پارک هستند اما به صورت مورب و قابل تغییر در دوربین های فابریک اتومبیل های گران، این خطوط با فرمان و گردش فرمان حرکت میکند و به شما مسیر حرکت چرخ ها را نشان میدهد.

اما در دوربین های افتر مارکت این خطوط با حرکت کردن بدنه و خود دوربین حرکت میکنند.این نوع اوری بسیار جذاب و کارا خواهد بود.

 

9_دوربین های وای فای دار و بلوتوثی این تکنولوژی و این محصولات هنوز به صورت کامل عرضه و معرفی نشده است اما مدل هایی هستند که تصویر را بر روی بستر بلوتوث ارسال میکنند و نمایشگر خود یا گوشی موبایل میتوانند انها را چک کنند و نمایش دهند، این محصولات برای ماشین های سنگین مثل اتوبوس ها و تریلی ها توصیه میشود تا از حجم سیم کشی کاسته شود.یکی از ایرادات این دوربین ها احتمال وجود نویز خواهد بودکه ممکن است گریبانگیر این سیستم شود.

 

دوربین های فابریکی حال که بحث مفصلی در مورد دوربین ها کردیم و با انها بیشتر اشنا شده ایم بد نیست در مورد دوربین های فابریک خودرو صحبت کنیم، دوربین های فابریکی دو سبک هستند یا دوربین های فابریک خود اتومبیل هستند و خودرو ساز انها را تعبیه کرده که این دوربین ها با ولتاژ پایین از حد معمول کار میکند یعنی 5 ولت ،این ولتاژ پایین امکان ایجاد نویز را بسیار کاهش میدهد و به همین خاطر هنگام تعویض این دوربین ها با دوربین های داخل بازار قطعاََ به مشکل خواهید خورد و باید فکری به حال 12 ولت بکنید و به 5 ولت کاهش دهید، دسته دوم دوربین های فابریکی دوربین هایی هستند که برای برخی اتومبیل های فاقد سیستم های تصویری و فاقد دوربین فابریک تولید شده اند، مثل پژو 405 یا 206 و غیره… این دوربین ها در واقع همان دوربین های معمولی بازار هستند در لباس فابریکی و هیچ مزیتی نسبت به انها ندارند و البته کمی گران تر و در اخر اینکه برخی شرکت ها پکیجی از دوربین با سنسور دنده عقب و یا دوربین با نمایشگر اینه ای یا داشبوردی عرضه میکنند، که از لحاظ قیمتی مقرون بصرفه تر مینمایند، اما از لحاظ تجربه به دوربین های این پکیج ها نسبت به دوربین های تک فروشی از لحاظ کیفیتی درسطح پایین تری قرار دارند.البته این قانون استثنا هم دارد و حتما پکیج هایی هم هستند که دوربین هایی خوب دارند

سوالات و نظرات خود را به صورت کامنت با ما در میان بگذارید

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.