کامپوننت چیست؟

شاید این جملات برایتان آشنا باشد (کامپوننت از بلندگو بهتره) یا (اگر صدای خوب می خواهی باید کامپوننت ببندی) و لابد تابحال از خود پرسیده اید که اصلا کامپوننت چیست و چه فرقی با بلندگو دارد؟

این موضوعی است که سعی می کنیم در ادامه مطلب به آن بپردازیم…the difference between component and speaker

باند کامپوننت چیست؟

کامپوننت در حقیقت همان بلندگو یا باند می باشد که اجزاء آن تفکیک شده است.

بدین معنی که در یک بلندگو معمولی و کواکسیال تمام اجزاء بلندگو (توییتر -ووفر) در یک مجموعه قرار دارند؛ ولی در کامپوننت این اجزاء از همدیگر جدا می باشند و بوسیله یک کراس اوور (پسیو) حوزه فعالیت و رنج فرکانسی خاصی برایشان تعریف شده است(در واقع کامپوننت بطور معمول از یک جفت ووفر، یک جفت توییتر، و یک جفت کراس اوور تشکیل شده است).

بدین ترتیب که فرکانسهای پایین و رنج وسط برای ووفر، و فرکانس های وسط به بالا برای توییتر آماده و ارسال می گردد.

ولی این کار برای چیست ؟ و چه فوایدی می تواند داشته باشد؟

تفاوت کامپوننت و میدرنج

میدرنج ها معمولاً مخروطی شکل هستند و بخشی از بلندگوهای کامپوننت هستند.

معمولاً همراه با ووفرها، توییترها و سایر بلندگوها نصب می‌شوند، آنها برای تولید کیفیت صدای برتر طراحی شده‌اند و نسبت به بلندگوهای کواکسیال قابل تنظیم‌تر هستند.midrange speakers

فرق کامپوننت و بلندگو

ما در ادامه مطلب سعی می کنیم بطور اختصار و ساده به تفاوتهای بین کامپوننت و بلندگو بپردازیم…

1-بعلت وجود کراس اوور، کامپوننت صدای بهتری نسبت به بلندگو دارد وهرچه دقت کراس اوور بیشتر باشد صدای نهایی بهتر خواهد بود ، و قیمت کامپوننت گرانتر (بطور معمول 12db/octبرای توییتر و6db/oct برای ووفر در نظر می گیرند)

2-باتوجه به اینکه کراس اوور صدا را آنالیز کرده وفرکانس تفکیک شده را برای توییتر، و ووفر آماده می کند .پس براحتی می توان گفت بعلت حذف فرکانسهای مزاحم وغیر ضروری ،کامپوننت از لحاظ توان خروجی صدا نیز از بلندگوی هم تراز خود قوی تر بوده ومی تواند وات خروجی بیشتری داشته باشد.

3-با توجه به جدا بودن اجزاء کامپوننت شما قادر خواهید بودکه بهترین حالت وبهترین موقعیت را برای توییتر و ووفر در نظر بگیرید که این مساله می تواند در بهبود صدای نهایی بسیار موثر باشد.

4-منفک بودن بودن اجزاء کامپوننت می تواند این موقعیت را پیش آورد که برای توییتر از هیت سینک (موادی مشبک از جنس آلومنیوم برای خنک کردن ) استفاده شود و امکان سریعتر خنک شدن آنرا فراهم آورد.

5-در کامپوننتها با توجه به جدا بودن محل قرار گیری ووفر و توییتر می توان از داست کپ برای جلوگیری از ورود آشغال و براده به درون کوئل استفاده کرد.

6-در اکثر کراس اوور ها شما قادر به تنظیم شدت و تغییر فرکانس خواهید بود که شما را در رسیدن به صدای مطلوب کمک بسیار می کند

7- درساختمان کراس اوور ها معمولا از خازنهای عدسی یا لامپها و یا سایر موارد استفاده می شود که وظیفه حفاظت از توییتر را در شدت صدای بالا و مخصوصا هنگام دیستروشن (بهم ریختگی صوتی در اثر فشار زیاد )دارد و این مساله می تواند سلامتی توییتر را تضمین کند.

8-در کامپوننتهای 3way امکان طراحی و ساخت میدرنجهای بزرگتر و کاراتری نسبت به بلندگوها میسر می باشد.

9- و در نهایت شما در کامپوننت ها با توجه به ابزار آلاتی که در داخل پک است می توانید توییتر را در زوایای مختلف و حالتهای دلخواه نصب کنید اما در مقابل کامپوننتها نسبت به بلندگوها دارای معایبی نیز می باشند:

1- با توجه به قدرت بالای کامپوننتها شما در اکثر مواقع برای درایو کردن آنها نیازمند آمپلی فایر هستید.

2-قیمت کامپوننتها از بلندگوها های هم سطح خود بیشتر است.

3-با توجه به چند تیکه بودن کامپوننتها نصب وراه اندازی آنها مشکلتر از یک بلندگو خواهد بود.

ودر آخر 2 نکته تکمیلی : اول اینکه کامپننتها غالبا گرد هستند ولی کامپوننتهای بیضی هم گه گاه دیده می شود. و دوم اینکه کامپوننت ها عموما 2way هستند ولی کامپوننتهای 3way هم کم نیست.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.